Hej!

Jag skulle vilja stänga av vattnet från en brunn till ett hus som har oljevärme men låta pannan vara igång för att hålla värme i huset.

Varmvatten till kranar värms i pannan. Finns risk att det vattnet i varmvattendelen av pannan dunstar bort och något tar skada när pannan fortsätter att elda på för att hålla elementen varma?
 
Det kan inte dunsta bort om det är det du menar.
 
Misstänkte att det var ok men var rädd att oljebrännaren skulle stå och elda mot en värmeväxlare eller dylikt (vet inte hur en panna fungerar exakt) och då dricksvattnet var avstängt och det står så i upp till ett år skulle vattnet sakta men säkert koka/dunsta bort och något brännas sönder.
 
Kan det inte? Varför ska man då tillföra vatten för att höja bar trycket som kan sjunka?

Att lämna ett system åt sitt eget öde ett år rekommenderar jag inte. Vid strömavbrott är du säker på att system går igång av sig själv. En sliten brännare eller som behöver sotas kan stänga av då och då som exempel.
 
slurppe99 skrev:
Kan det inte? Varför ska man då tillföra vatten för att höja bar trycket som kan sjunka?

Att lämna ett system åt sitt eget öde ett år rekommenderar jag inte. Vid strömavbrott är du säker på att system går igång av sig själv. En sliten brännare eller som behöver sotas kan stänga av då och då som exempel.
Det verkar som du nu pratar om vattnen i värmesystemet. I öppna system dunstar det en del genom expansionkärlet.
 
huggan skrev:
Det verkar som du nu pratar om vattnen i värmesystemet. I öppna system dunstar det en del genom expansionkärlet.
Han skrev att vattnet från en brunn skulle stängas av och att värmen skulle vara igång. Mattiaz skrev att vattnet inte skulle dunsta bort.

I ett slutet system måste man tillföra vatten till expansionskärlet när bartrycket sjunker. Blir trycket p.g.a. värmen för högt pyser det ut via ventiler eller det öppna expansionskärlet på vinden. Om vattnet då inte dunstar bort är en tolkningsfråga men värmesystem måste då få möjlighet att få mer vatten. I öppna system kan det väl regleras med ett tillräckligt stort expansionskärl? Får han luft i systemet börjar radiatorerna rosta. Han har inte skrivit vilket system som han har.
 
Kul att denna vaknade till liv!!! Har inte löst problemet och ska till Finland där huset står tomt nu innan det börjar bli kallt och försöka säkra upp det inför vintern. Dels se till att en eventuell vattenläcka inte kan inträffa och förstöra huset (därav denna tråden) och dels se till att värmen hålls i gång så inte vattenrör och vattenradiatorer fryser sönder.

Oljepannan värmer både varmvatten till kranar och vatten till radiatorerna.

I somras när jag var där stängde jag av vattenpumpen och stängde utventilen från hydrofortanken (toaletten småläckte lite någonstans), stängde även av pannan men till hösten måste pannan igång igen och jag skulle gärna behålla färskvattnet från brunnen avstängt.
 
Vattnet i värmesystemet är normalt ett eget system som är trycksatt eller så har man ett expansionskärl på vinden. Skulle trycket eller nivån sjunka får man fylla på manuellt (vilket inte normalt skall behövas). Kan vara en kran man öppnar eller så finns ngn annan krångligare lösning.

Summerat så kan du stänga av "sommarvattnet" och låta pannan jobba, skulle du sen få tryckfall i systemet så måste ngn vara där och upptäcka det, och sen kan det bli krångligt att pumpa in nytt vatten...
 
Om det verkligen bara är färskvatten TS vill stänga av, så borde vattnet i hydroforen räcka för att fylla på värmevatten vid behov, samma sak med varmvatten om detta skulle vara nödvändigt. Men detta kräver att någon finns på plats och kollar, ett par gånger under året. Och det kan vara bra att ha möjlighet att trycksätta hydroforen, t ex med tryckluftaggregat (eller cykelpump ;>), eftersom vattenpumpen inte kan göra detta utan brunnsvatten.

Eller menar TS att hydroforen inte kan vara inkopplad under året, så att inget tryck finns i systemet, inte ens ett fåtal korta stunder under året?
 
Hade jag varit ts så skulle jag vara betydligt mer bekymrad för att oljebrännaren stannar under vintern.
 
Mattiaz skrev:
Hade jag varit ts så skulle jag vara betydligt mer bekymrad för att oljebrännaren stannar under vintern.
Det är jag :) "http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/236102-sakra-att-hus-i-finland-inte-tar-skada-av-att-sta-obebott.html"

Funderar på att ställa in en Ontech GSM 9035 som skickar SMS om strömmen går eller temperaturen faller under ett inställt värde. I dagsläget vet jag inte ens hur mycket olja det finns i tanken, finns ingen mätare och tanken är nergrävd så jag måste försöka uppskatta vad Xcm (ska loda eller vad det heter) kan betyda i liter olja...
 
Jag var i huset i helgen och vinterbonade lite. Nu är det typ säkrat med SMS-temperaturövervakning, och backup termostatstyrda elelement om oljevärmen/cirkulationspump skulle gå ner av någon anledning.

Men själva oljevärmesystemet. Det är inte lätt att höfta något som ger en lagom (låg) temperatur i huset från nu fram till nästa sommar så jag ställde in följande:
- Oljepannan på +70grader.
- Shuntventil på 10.
- Alla vattenelement på "1".

Tror ni det funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.