Jag skulle behöva hjälp med mitt bastubygge, tacksam om någon kan ta sig tid :)

Jag har byggt ett fristående uterum / poolhus som även ska ha en 5 m2 stor vedeldad bastu.
Allting står på plintar, det är dränerat och grusat under. Själva uterummet har tryckträgolv som jag har lagt cellplast under (för att det inte ska bli drag).

I bastun har jag gjutit en liten platta som ska bära tyngden av en Harvia Legend 240 Duo bastuugn. Resten av bastugolvet tänkte jag regla upp i samma höjd som plattan.

Efter att ha läst på forumet om golv i vedeldad bastu så tänkte jag först lägga gles träpanel så att det blir lätt att spola rent, vattnet rinner rakt ut. Vi har dock sluttningstomt och mycket vatten kommer rinnande uppifrån. Jag blev då rädd att det kan lukta fukt i bastun från marken under bastugolvet, även om det är dränerat.

En tanke var då att lägga golvskivor och sedan lägga klinker på dessa för art undvika eventuell lukt från marken.

Ytterligare en helt fri tanke som jag kom på är att lägga isodränskivor under bastugolvet på samma sätt som jag isolerat uterummet med cellplast, de släpper ju igenom vatten om man har glest trägolv. Frågan är dock om de hindrar stigande "jordlukt"?

Tänka fritt är bekant stort men att tänka rätt torde vara större...

Vad sägs om mina funderingar?
 
Varför inte vanligt golvspån med matta och en spygatt?
 
Tack för ditt svar pianisten :)

Jag vill dock inte ha plastmatta i bastun då jag inte gillar känslan, vi vill ha så mycket naturmaterial som möjligt, således trä eller sten.

Hade ett möte med en byggare idag och fick en del råd. Det lutar nog åt att lägga thermowood på golvet i bastun och ha springor mellan dessa. Isodränskivorna läggs sedan på marken över grusbädden.

Började idag förbereda för murningen av väggen i eldfast tegel, hoppas bli klar innan hösten, helgerna försvinnner så fort bara...
 
Ok. Förstår.

Kan nog funka.

Lycka till!

Posta gärna bilder....
 
Bilder?
 
Nej, inte många bilder att skryta med, sotaren kommer i veckan och ska lämna ett förhandsbesked avseende mina byggplaner, sedan hoppas jag ha något att publicera :)
 
Bump. Hur gick det?
 
  • Gilla
Tobias Björndahl och 1 till
  • Laddar…
Apropå golv, glesgolv som jag förstår i detta fall. Ett tips från norrbotten. I min tredje utebastu så blev det dubbla glesgolv. Det undre i princip gles blindbotten. Det blev betydligt varmare och behagligare vid -10 och kallare. Varmare för fötterna och mindre drag under lavarna. Kanske lite overkill, men jag badar mycket bastu vintertid. Så jag är glad för det varje vinter.
 
  • Gilla
Tobias Björndahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.