Haft min i några veckor nu och är fortfarande nöjd.
Ända problemet jag har är att jag får störningar ifrån grannens HQ när den ska ta sig hem till laddaren, den tror den är hemma så han vänder för att backa in mitt på slingan :/ den gör några försök till den kommit förbi störningarna så den har aldrig misslyckats komma hem till laddaren så har inte orkat bry mig mer om det :)
Fick också det surrande ljudet som länkades i klippet och problemet för mig var att det satt sig skit mellan kniven så den satt fast= obalans, rengjorde så var ljudet borta :)
 
Hade rengjort mina knivar och de satt löst och fint.
 
mace10 skrev:
Är också väldigt nöjd med min so far.
Svårt att se, men tycker att du plockat bort "Meec"-loggan på din klippare enligt ditt avatar?
Gjorde samma sak med min, jävligt ful logga... :)
Japp, loggan är bortplockad. Ser ingen anledning till att den ska åka och göra onödigt mycket reklam för meec. Trodde faktiskt att de skulle sätta på en ny när den var inne på lagning. Men icke!
 
Daniel Hugosson skrev:
Har följt tråden angående meec robotgräsklippare.
Har själv en som har fungerat klockrent i 3 v sen la drivningen av på ena hjulet så den är på rep !
Lite egna funderingar angående div problem ni har tagit upp !
Att den stannar klippningen ibland vid
tråden tror jag att den går för långt över.
Min gör det ibland och får för mig att den gått för långt över tråden !
Att den ändrar hastighet tror jag att den går så lätt att den tror det är nedförslutning och saktar då ner hastigheten, ser dessutom att det står Max lutning i displayen när den gör det !
Tycker att det är sjukt dyra priser på robot gräsklippare !
Det är ju inte mer än 3 elmotorer en dator som inte är mer avancerad än min 5 åriga sons leksaks dator sensorer och ett batteri,
Borde ju Max kosta 3000:-
Dessutom även dom dyrare har ju samma tillverkare som många andra.
Man kan ju undra varför Husqvarna stämde worx !
Ja, priserna på robotgräsklippare i Europa är sjukt höga. En kinaklippare som denna kostar under 500 kr i importpris från Kina.

Jag tycker att reklamation/returpolicys är ganska viktiga om man köper en kinaprodukt för 6000 kr!
Jula är enligt min erfarenhet de mest besvärliga man kan ha att göra med om man får problem.

Betala 6000 kr för att få mer jobb än innan med gräsklippning kan väl inte vara optimalt eller?
 
Boende45 skrev:
Ja, priserna på robotgräsklippare i Europa är sjukt höga. En kinaklippare som denna kostar under 500 kr i importpris från Kina.
Källa på det?


Boende45 skrev:
Jag tycker att reklamation/returpolicys är ganska viktiga om man köper en kinaprodukt för 6000 kr!
Jula är enligt min erfarenhet de mest besvärliga man kan ha att göra med om man får problem.
Oavsett prisbild så ska reklamation/retur fungera enligt lagen :)


Boende45 skrev:
Betala 6000 kr för att få mer jobb än innan med gräsklippning kan väl inte vara optimalt eller?
Jag tillhör de få(!) som tycker någonting för 100.000kr som fungerar är billigare än någonting för 10kr som inte fungerar. Självklart är det kass om någonting för 6000kr inte uppfyller förväntningarna. Jag köpte dock en Worx M för 5096kr och den överträffar mina förväntningar, jag tycker alltså det är ett kap jämfört mot exempelvis Husqvarna som väl är närmst jämförbara klippare i mina ögon. :)
 
Köpte en meec på måndag. La slinga och startade den på tisdag. Den klippte en full klippning, gick in för laddning. Gick ut efter laddning och gick till gränstråden, vaggade höger och vänster. Stängde av sej och angav felkod 23! Provade med omstart, fabriksåterställning, och att sätta den i laddaren. Såg över så inget fastnat i hjulen. Och kände så hjulen gick lika tungt att snurra. Samma sak igen och felkod 23..
Ringde till jula och talade om att jag tänkte komma ner dagen efter och hämta en ny klippare. Killen jag pratade med va supertrevlig och förstod min frustration helt och hållet. I mitt tycke är det "död vid ankomst" åkte ner, fick ny klippare, och den har gått felfritt i 4 dagar. Min gräsmatta är komplex, småbulig, och full med buskar och träd. Men efter en dag hade den klippt hela gräsmattan cirka 700kvm just nu, pga brist på mer slingkabel.
Fyra dagar senare är gräsmattan finare än den någonsin varit, och jag är grymt imponerad av "klippare bob" :D
Återstår att se om den håller i längden.. Den är iaf jäkligt tyst, klipper superfint, och tar sej fram riktigt bra!
Skulle gärna få tag på ett gforce skal dock, som täcker sidorna på hjulen. Då skulle klipparen kunna knölar sej förbi buskarna lite lättare utan att ändra riktning. Någon som köpt skal till gforce och vet vad det kostade?

Är iaf supernöjd med både klipparen och priset!
 
Redigerat:
Fick tillbaka Betarn idag, de hade bytt knivtallrik. Nu är den tyst och verkar klippa som den ska. Nu har den lite att jobba ikapp så får man se om den fortsätter att vara tyst.
 
Köpte en idag och är mycket förvånad över hur bra den klarade min slänt som är betydligt mer än 30% (den faller ca 1,6m på1,9m om någon orkar räkna?)

Någon som vet var man köper batteri och hur mycket de kostar? Kanske kan man trycka dit ett 4ah batteri för att utöka kapaciteten?
 
En fråga till er som har en Meec klippare.

När den står i laddstationen vad visas i displayen?

Min lyser och allt annat blinkar, dvs batteriet och datum som syns i skärmen. sen så kör den inte ut vid utsatt tid.

hur är det med era maskiner?
 
Batteri borde väl gå att köpa från gforce, då får man väl ett 4ah dessutom. Men jag vet inte riktigt varför man skulle lägga så mycket pengar på ett marginellt kraftigare batteri, om inte orginalbatteriet är förbrukat? Min går mellan 120-140 minuter på en laddning, och laddar i cirka 60 minuter. Personligen tycker jag att det är jäkligt bra siffror.
Det jag däremot skulle vilja ha är ett gforce skal, som ser ut att va bättre när det gäller att skydda hjulen från buskar! Eller ska man säga skydda buskar från hjulen? Hehehe.
Min tanke är också den, att klipparen klarar mycket knöligare och o jämnare mark än va ja förväntade mig. Min knatar fram över små diken och sorkhål, samt platser där den vanliga gräsklipparen gick direkt bet! Den gräver inte heller stora diken i gräsmattan när det är blött, som klippon brukade göra.. Men den Knuffar gärna omkull stolar och släpar med dem runt i trädgården.. Hahaha.

Angående laddning.
När den laddar under klippningstid så blinkar batteri symbolen och visar vilken status batteriet har.
Under viloperioden så står det vilotid.

Prova att lyft ut den på gräsmattan och tryck på start, stäng luckan. Kolla innan så att den verkligen är i klippningstid. Den borde då klippa. Gå in och ladda. Gå ut och klippa. Osv.
 
Fick min utbytt idag. Lät högt i intervaller, obalans i tallriken tror jag. Måste berömma kundservicen på Jula. Inga diskussioner, fick en ny med hem.

Nej ser heller ingen anledning att byta batteri förrän det gamla är uttjänt. Någon som har koll på vad ett batteri kostar?
 
jag har 950m2 tomt och om min mätning är korrekt, assisterad av en 3 respektive 6åring, är gräset knappa 400m2...
den smalaste delen av gräsmattan som går som ett u runt huset är 4,5 meter. Inga stora höjdskillnader.

Enda jag funderar kring är en liten del på ca 10-15m2 som man kommer åt genom en ca 1 meter trång passage. Med rabatter och buskar är nog gräsytan där inte mer än kanske 6-7m2 men gräset växer frodigt där.

Utifrån vad jag läst mig till och hur min tomt ser ut känns det som att det vore skönt att slippa lägga ner 15 000 för att få en AM220 eller motsvarande gardena. Vad jag förstår klarar dom maskinerna av tighta passager.

Ni som testat meec 1200, vad tror ni om möjligheterna att navigera in på 1 meter bredd.

Eller ska man bara resonera som att ytan är så liten att man tar den med kantklippet?

Eller är det så att jag när jag tittar på meec kollar på en för stor maskin för min matta? Eftersom tomten är 950m2 är det ganska långa avstånd även om gräsytan är liten.
 
Davidrinnan: den klarar inte ta sig in genom så trång passage enligt specen men du kanske har plattor eller ett trädäck i samma nivå som gräsmattan som den kan ta hjälp av. Beroende på hur just din tomt ser ut så kan ske det ändå fungerar hos dig. Testa!
 
andre84 skrev:
Köpte en idag och är mycket förvånad över hur bra den klarade min slänt som är betydligt mer än 30% (den faller ca 1,6m på1,9m om någon orkar räkna?)
84% om 45 grader är 100%
 
Jaha då blir det en runda till Jula igen, idag hade halva displayen lagt av :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.