Hej,
Håller på att anlägga tre rabatter som ligger som ett L runt huset. Total längd ca 20 och 2 meter breda. Rabatterna kommer ha lite buskar (Buksbom, Rhododendron) perenner och marktäckare. Vill ha ett enkelt system där jag kan vattna rabatten på en gång. Kollat på Gardena och det verkar ju bra. Min tanke var ett enkelt system där jag kopplar på små (4mm) micro drip droppslangar som "Grenar" på ett fördelarrör som jag lägger längs kanten på rabatten. Samt kopplar på några enskilda droppspridare/ytspridare för punktmarkera buskarna. Kan man koppla på micro drip droppslangar på 13mm anläggningsrör?
Har bifogat en ritning av rabatten somt min ide.
Är det någon som gjort liknade?
Tack på förhand.
 
Jag har flera slingor microdrip. De fungerar riktigt bra men om jag skulle gjort det igen skulle jag satt små spridare istället... Problemet med microdrip 4mm är att de ofta får jord i munstycken och även om de fortfarande "droppar" så tror jag inte att det är 20 liter/timme som det ska vara.

Alltså en sån här:
912OpH0s0ZL._SL1500_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har beställt allt mitt från Amazon.de. Ca. halva priset jämfört med de flesta ställen i Sverige...
 
Hej,
Tack för snabbt svar. Du har alltså kopplat micro dripp slangar (4mm) på ett 13mm fördelarrör och det bör var OK med ca 20 meter enligt min ritning?? Vill helst inte att allt syns kan man köra det du föreslår men mycket kortare stång/rör? För att koppla det som är på bilden vilka delar behöver man?
Mvh,
C
 
Jag tror att det är 15 meter 13mm slang med men du kan sen fortsätta från dem med 4 mm slang, så har jag gjort. Varje avdelning för "droppare" kan ha fem droppare. Det är för lite 4 mm stoppare med så det kan du beställa exktra direkt, eller lägga "sprutare" som stopp.
Sprutarna kan man ställa in att droppa också men det är väldigt knepigt att få ett jämnt dropp från dem så jag har använt dem som stopp istället...
Det här paketet har jag tre st. av: http://www.amazon.de/Gardena-1399-2...sim_hg_40?ie=UTF8&refRID=0R25SWAVT3PZ1TYVQS2J

Leveranstid 5-7 dagar har det varit...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.