Värmeelementens termostater har stor betydelse för både uppvärmningskostnader och komforten inomhus. Så här gör du för att kontrollera och byta ut dåligt fungerande termostater.

Du kan läsa artikeln här: Håll koll på termostaterna
 
E
Skrivet av: Trötter

Stenåldersteknologi!

Enligt min erfarenhet håller dessa termostater sällan eller aldrig längre än tio år! Om man ska ha ett någotsånär reglerande system bör man se till att rullande byta ut ventilhusen med det intervallet. Termostaterna kan hålla något längre om inte plasten blir gammal och spröd... Men, förmodligen är det lika bra att byta både termostater och ventilhus eftersom man annars, förmodligen, måste köpa en adapter för att de ska passa ihop!

Så, bit i det sura äpplet och köp nytt med jämna mellanrum. Men, även då får du ett system med dålig reglering...
 
E
Skrivet av: Ernst

mina ermostater i mitt hus är aldrig bytta på 35år fungerar perfekt, aldrig haft något problem. Känns som ett "förståsigpåare" ämne. Aaah naae du får allt byta alltihop, det blir dyrt det här och en fackman måste göra jobbet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har man värmepump nskall de stå fullt öppna ändå och ett modernt värmesystem styrs av pannan/utetemperaturen. Sovrum etc där man vill ha svalare, är det en fördel att kunna strypa värmen, annars kan man plocka av dem. bästa är handvred. Jag har plockat av termostaterna i källaren och på halva bottenvåningen, men behållit dem i sovrum, m.m. Har även en fläktkonvektor som komplement i källaren som gör att jag kan sänka framledningen. Den har bara 1-2-3 läge fläkt och onof.
 
G
Bytte både termostat och ventil på våra element, då de gamla var av en äldre typ, och adaptratrar krävdes. Fackmannen gnuggade händerna och presenterade ett pris på drygt 10 000 kr. Gjorde det själv på 4 timmar. Kostade drygt 1700 kr.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.