Jag ska byta tak nästa sommar och funderar på att isolera taket både utifrån och inifrån då vi vill inreda vinden. Just nu har vi cirka 100 mm sågspån på vinden som isolering, så att det måste tilläggsisoleras är ganska självklart. Jag hade tänkt göra enligt följande (inifrån):

Gipsskiva
95 mm mineralull
Råspont
Underlagspapp
100 mm cellplast
Ströläkt
Bärläkt
Betongpannor

Vad tror ni om det? Bör jag isolera ännu mer? Bör jag ha en luftspalt? Är det något annat jag ska tänka på?
 
Jag får varningssignaler av cellplast på utsidan, gissar på stor risk för mögel i takbjälkar och råspont. Men jag vet inte.
 
Låter som ett gammalt hus.. kolla på typ ekofiber o feelingwood som klarar fuktvandring bättre än ditt ex med oorganinsk isolering
 
BeGe skrev:
Låter som ett gammalt hus.. kolla på typ ekofiber o feelingwood som klarar fuktvandring bättre än ditt ex med oorganinsk isolering
Det stämmer bra. Det är ett hus från 1938 med självdrag genom murstock.
 
Cellplasten kommer nog inte göra ngn verkan eftersom du måste ha en luftspalt mellan mineralullen och råpsponten. Luftspalten ska var ca 3 cm och gå från takfot och vidare upp i nock så att det blir genomströmning av luft och därmed ingen mögelrisk.
Dubbelkolla iaf, bara så du inte lägger en massa pengar i onödan.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.