Skall installera pellets och står i valet o kvalet mellan Nibe Pellux eller Janfire panna???
Janfire pannan kostar ett par tusen till(26000 får jag ge) är det värt dom extra tusingarna?
Nån som har några erfarenheter av den ena eller andra sorten?
 
Är det bara pannan du ska köpa el brännaren oxå??

Janfire el combifire är samma panna o har du ett stort bubbelbad så kan det bli problem med vv det är svagheten.. Men de går att lösa med en extra vvberedare kopplad i serie med pannans vv slinga o självcirkulation.. Det o priset är nackdelen jämfört med pellux... Annars är janfire en bekvämare panna med spaksotning o sitt stora askutrymme..

Du kan gå in på www.pellets.info o läsa mer..
 
Ska köpa brännare oxå så småningom.
Tänkte dock börja med pannan. Kör med olja idag på väldigt gammal panna så jag tänkte först byta ut pannan och köra på el medans jag river ut oljetank och bygger pelletsförråd. Sen i med brännare. På det sättet blir det inte lika stor utgift på en ggn och man kanske klarar det utan lån ;D

Så brännaren kan mycket väl bli en janfire trots pellux.
Pellux har ju oxå enbart plattvärmeväxlare så det är väl ingen skillnad eller?
Har dock inget bubbelbad. Skall så småningom skaffa ett litet badkar i vårt andra badrum men det ska det väl räcka till hoppas jag.

Har kikat på pellets.info men hittar inget konkret som talar för den ena eller andra. möjligtvis askutrymmet.

Tack för svar iaf
 
Vad har du för panna idag??
Det kanske går köpa pellets brännare till den o tjäna in till pannan... ;)
 
Har en gammal CTC från 70. Problemet är att det inte finns nåt uttag för elpatron annars hade jag kanske kunnat tänkt mig att kört på den gammla.
Men den går väl sönder vilken dag som hellst och kan tänka mig att det blir mycket jobb att aska ur osv. Så en ny panna sitter nog fint :)
Janfire ligger nog bäst till som det ser ut nu. Med ask spak och så.
 
Ja då kan det nog va ide att byta panna.. ;)

Det är iof bra ränta idag för att ta allt på en gång..
Pellets är trots allt mycket billigare än el så du har nog tjänat in pannan o brännaren på 2-3 år..
Så du ska nog fundera på om du inte ska ta rubbet på en gång.. ::)

Vad har du för oljeförbrukning på huset??
 
2-2,5m3.
Har en murspis i vardagsrummet som det eldas flitigt i.
Tänkte ta pannan denna månad och kanske brännaren nästa månad så det var inte tänkt att det skulle bli så lång tid utan brännare.
Iof får man ju med ett temporärt litet pellets förråd så man skulle ju kunna köra på det tills man plockat ut tanken och byggt nytt förråd. Hmm ska se över ekonomin det är ju dumt att kasta bort pengar på dyr el ::).
 
gogu skrev:
2-2,5m3.
Har en murspis i vardagsrummet som det eldas flitigt i.

Iof får man ju med ett temporärt litet pellets förråd så man skulle ju kunna köra på det tills man plockat ut tanken och byggt nytt förråd. Hmm ska se över ekonomin det är ju dumt att kasta bort pengar på dyr el ::).
De va inte så farligt 2-2,5 m3 din panna/brännare har säkert ingen höjdar verkningsgrad..

Här gick de 3,2-3,3 m3 olja det stämde då jag gick över till pellets att förbrukningen skulle bli ca 6,7 ton .. Begagnad brännare i gamla pannan ingen höjdare direkt..
Nu efter jag byte panna o brännare (byt allt i pannrumet) så ser det ut att gå ca 5-5,2 ton pellets.. ;D

Om du köper o installerar pannan (oavsett märke) o en thermia brännare så gäller den obligatoriska försäkringen som thermia har på 6 år även pannan.. ;)

Kanske en thermia bequem 15D o en pellux vore nått.. ::) Funderade på den combinationen själv men jag ville kunna elda ved oxå..

Bequemen har bra ha saker som inte janfire har..
T.ex larm för när de är dax för uraskning, rengöring av brännare, snittförbrukning, kvarvarandepelletslager (antal kg o dagar) mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.