1½ plan. 100kvm fördelat på 3 rok. Torpargrund. Byggår 1910. Bolinder gjutjärnsspis i sovrummet, Husqvarna 3028 i köket. Direktverkande el, element alltstå, inget vattenburet här inte.

Nu är det krig!

Saken är den att jag funderat länge på att byta ut vedspisen i köket mot en Tulikivi eller liknande. Erfarenheter från arbetskamrater visar på strålande ekonomi efter byte.

Men...det handlar ju dock om en ganska så stor investering. Man vill ju kunna räkna hem det hela. Och min flickvän och jag räknar med max tio år till i den här kåken. Sen blir det köp av svärfars kåk.

Helt plötsligt slog det mig...det var oktober...och vi hade ännu inte slagit på elementen. [red. anm. Förutom badrummet då...]

Och då flög fan i mig. Elda!

Förra året eldade vi järnet. Med elementen på. Lik förbaskat, om vi hade 25-30 i köket gick elementet i där (som är ganska nytt och inställt på 20 grader) Och flera av de andra. Varför?

Efter att ha läst här på forumet om vikten av separat förbränningsluft tror jag mig sett orsaken. Sättet som vi möblerat vårt hem blockerar element. Den mesta tilluften kommer säkerligen från draget kring fönstrena. Ergo, kalluft rasar ner mot elementen, drar igång termostaterna och så har vi genast en mexican standoff. Elementen går, trots att man eldar så stocken kvider.

Nu gillar jag ju dock ny fräsch luft, så mitt motdrag i år blev sonika att inte slå på elementen. Och...wow! Vi har inte frusit en enda dag! Den kallaste natten vi haft nu är typ -5. Och då är värmen i hallen (traditionellt kallast) inte nere i lägre än 16 grader. Sen eldar man järnet på morgonen. Åker till jobbet. Kommer hem och eldar på i en tre fyra timmar. Då snackar vi 25+ i köket och runt 22 i hallen.

Frågan är dock...hur länge kommer man klara det här? Vi är ju lite välsignade iom att tjejen jobbar dagtid och jag 3-skift. Oftast nån hemma. Förutom då jag jobbar 06-14.

Och nu till min fråga till er...

(ursäkta novellen ovanför! Blev bra långt får jag medge!)

För att öka på effektiviteten på Husqvarnan - den primära värmekällan - (Bolindern i sovrummet är DJÄVULSKT effektiv, men det går inte att sova om man har 25+) - så vill jag utnyttja ugnen i densamma. Tanken jag har är att stoppa in nåt i ugnen, elda med luckan stängd så att det värms upp. Sen, när man lägger in sista vedträt för kvällen så öppnar man ugnen och får förhoppningsvis lite skön eftervärme till natten.

Men...vilket material?

Täljsten vore säkerligen ett ypperligt material, men går det att få tag på i plattor, typ?

Idén som jag har för tillfället är kubisk gatsten. Proppa fullt och se vad som händer.

Men, med ett forum fullt med freaks så måste man ju bolla frågan vidare.

Idéer, anyone?


Och än en gång...förlåt att det blev långt!



 
Knepet att slå ifrån el-elementen har jag också praktiserat, det gör en stor skillnad.
Jag tokeldar hela kvällen i kaminen, och värmen sprider jag i huset med en fläkt som suger ut varmluft uppe vid taket i rummet med kaminen och blåser ut den vid golvet i köket. Elementen slår jag på igen nästa morgon.

Täljsten finns nog att köpa lös.
Uppe i Duved förädlas Handölsstenen av Swedish Soapstone AB, tel 0647-720 80. Kanske går det
och byta nån kantstött bit mot en smörgåstårta...?
 
Ett alternativ kanske kan vara att koppla elementen mot en central termostat, som placeras på lämplig plats förslagsvis mitt i huset. Kan vara bra med 'backup' när kvicksilvret fryser till ;)
 
Jag har köpt täljsten i Elda-butiken (Uppsala) i storlek 6*9*30 cm med vikt ca 5 kg/st. Dessa kostar 600:- för 10 stycken. Håller dessutom värmen mycket bättre än gatsten.
 
Montera rumstermostat i varje rum istället för de PÅ elementen så löser du mycke.

Eller centralstyrning kanske ?, finns smidiga med radiokontakt till relä vid elementen, dyrare att köpa men billigare att installera ;D
 
Hej
Ett tag såldes det "måttkapade" täljstensblock för olika köksspisar. Kan ha varit Josef Davidsson i Reftele.
Ett annat knep som du kanske praktiserar redan är att strypa tilluften i kaminen/spisen när man eldat klart.
Det åker ut mycket varmluft genom draget som sedan ersätts med uteluft(kall)/ MVH LOB
 
Schwingen skrev:
Ett alternativ kanske kan vara att koppla elementen mot en central termostat, som placeras på lämplig plats förslagsvis mitt i huset. Kan vara bra med 'backup' när kvicksilvret fryser till ;)
Om värmen är vettigt kopplad så går den ju på egna grupper i elcentralen, då är det bara att sätta en kontaktor på värmematningen och låta den styras av en termostat. sätt termostaten i rummet ni eldar hårt i så kommer elvärmen att slås av när det blir varmt i det rummet, och då blir det även svalare i resten av huset. Om man vill kan man sätta termostaten nära spisen man eldar i, då får man visserligen en dipp i temperatur på resten av huset när elden håller på att brinna ut, men å andra sidan utnyttjar man all eftervärme.

Det kan väl bli lite extrajobb om man vill att vissa element inte ska slås av, jag skulle t.ex. fortfarande vilja ha värme på i badrummet.

En fördel också är att det går att ha timerstyrningar som gör att huset är kallare när ingen är hemma eller när man sover, och automatiskt värms upp igen i tid till man vaknar eller kommer hem.

Jag tror förresten att ett problem med kombinationen av el med termostater på elementen och vedspis är att spisen måste få luft nånstans, den ökar genomdragningen i huset varpå det drar in mer kalluft genom springor i fönstren än normalt, vilket får elelementen att gå igång tidigare.

En fönsterbräda som är byggd så att kallraset inte träffar termostaten kan kanske göra lite nytta.
 

Tusen tack för alla intressanta svar!

Blir nog till att kolla upp det där med täljsten ändå...

Och visst, alternativet med centralstyrning har jag grunnat på tidigare. Men gissar att investeringskostnaden där är medelhög. (med installation och så)

En fördel vi har är att murstocken ligger centralt i huset, med ytor in mot alla rum. Och varmluftsflödet upp mot övervåningen fungerar ypperligt, det märker man när man eldar och går upp eller ner...

Återkommer med uppdatering om hur det går!


 
Vad stoppa i ugnen? - den energi som kan lagras i den volymen är eg liten (massa x cp(specifika värmekoefficienten) x tempskillnaden varm-kall) Som jämförelse kan du använda cp för vatten och jämföra med olika stenar och material (som har lrägre cp). För vatten blir det säg 20 liter x (cp = 4.18) x (90 - 20)/3600 = 1,6 kWh
 
varför den gubben hamnade där vet jag ej

cp vatten är i dessa sammanhang 4,18 kJ/kg/grad
 
zLORFiNk skrev:
Och visst, alternativet med centralstyrning har jag grunnat på tidigare. Men gissar att investeringskostnaden där är medelhög. (med installation och så)
Så dyrt borde det inte behöva bli.

Kontaktor med fyra slutande kontakter. För montering på DIN-skena. Modulbredd:2. 400V/25A. IP20.
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...oCache=11/13/2004 1:46:13 PM&IsCampaign=N
219:- , om du har gamla sortens central eller inte plats i den du har nu så tillkommer ett dinskeneskåp för en hundring eller två också.


"Rumstermostat Jaeger. Mekanisk termostat för noggrann övervakning av temperatur i bostäder, industrilokaler m.m. (kan även användas till 12-24V). Känsligt gasfyllt membran. Inst. område 6-30°C. Kopplingsdiff. 0.8°C. Växlande kontakter. Max belastning: brytande funktion 250V/16A, slutande funktion 250V/10A.Storlek: 100x80x30 mm."
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...;COSID=5926814A08114B27BEA5D132D180111A206508
198:-

De här två prylarna ihop borde räcka rätt bra till ett system som bryter elvärmen då värmen i närheten av spisen är tillräckligt hög.


Å andra sidan verkar klasolle ha två olika sorters elektroniska termostater att ansluta till varje element för 300/st. Lite dyrare lösning, men med sådana monterade någonstans du inte har kallras borde lösa problemet tycker man ?
 

Ok!

Är det inte dyrare än så, då är det väl inte mkt att fundera på...

Den här testperioden så är jag dock ute efter att se hur länge man står ut UTAN att slå på elementen alls. Därav frågan om ugnen...

Sen är ju frågan om värmen man kan lagra är så stor att det gör skillnad... Vi får se!

...den här varma hösten har ju dock hjälpt till extremt mkt!

Nu ska jag fundera vidare och smita iväg på en 12-timmars övertid...kanske betalar ny styrning av elementen? (eller en julklapp till flickvännen... choices choices!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.