Ska kakla om i köket. När jag började riva kaklet på väggen ovan diskbänken (ca 2 x 0.5m) upptäckte jag att bakom det gamla fixet så är det lagat med någon typ av bruk. Detta bruk följer med när jag försöker knacka ner fixet och bakom detta så hittar jag någon typ av vägg som är uppmurad med vass som armering!! Huset är från 1929.

Vad ska jag använda för bruk för att få en ny bra yta som jag kan kakla på? Det är alltså hela ytan som behöver göras iordning.

Ni som vet ge mig gärna steg för steg tips hur jag ska lösa detta!

Tack på förhand!
 
utan att på något sätt utge mig för att vara murare så tror jag HusFix är det som du är ute efter. Färdigblandat blir det som murbruk/tjockt spackel som du kan ha på med en bred spackel.

När det stelnat/brunnit kan du bara slipa bort det som är ojämt samt spackla utanpå.

 
Ok. Men funkar det även när det behövs tjockar lager? Det handlar om mellan 10-20mm som behöver läggas på. Kan man lägga det i ett lager i så fall eller ska man göra det i omgångar?
 
Jag råkade ut för något likande när jag höll på att renovera min lägenhet, jag tog ned boaseringen i ett rum och all puts på en yta av 1,5x2 m trillade ned :(, väggarna var halm-armerade. Jag satte fast armeringsnät i hålet och körde sedan med putsbruk för att bygga upp väggen igen, det var ganska knepigt att få ytan plan men det var å andra sidan ettt ganska stort hål :). Kom bara ihåg att fukta skarvytorna innan du börjar putsa.
 
Husfix skall fungera även i tjocka lager om jag inte minns fel. Det är lätt att efterbearbeta om man skulle ha svårt att få det jämt. Är det väldigt mycket så kan det vara en kostnadsfråga att använda putsbruk istället. Om man inte är murare så är det betydligt svårare (och slabbigare) med putsbruk.
 
Husfix krymper inte på samma sätt som spackel och det är starkare, med spackel måste man lägga flera lager. Men dyrt, du får säkert en stor säck med gipsbruk för samma pris som en pytteliten kartong husfix. Jag har själv lagat en liknande vägg med hål efter gammalt kakel med vanligt murbruk, det var första gången jag murade och det gick ganska bra. Man kan spackla efteråt. Annars går det kanske att skruva dit en gipsskiva istället?
 
Tack för era synpunkter! Gjorde det enkelt för mig och ringde en kekelsättare istället.
Han ska komma och kika på väggen idag. Känns tryggare att en fackman utför jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.