103 628 läst · 277 svar
104k läst
277 svar
Hällbacken etapp 2
Roligt att kolla in forumet och bloggarna som finns, det verkar gå framåt för alla nu.
Tror kanske det var er A-R-A jag träffade på kommunen när vi skulle lämna in bygglovet och träffa KA Micke Ö. Det tog iallafall 2 veckor från att vi lämnade in bygglovet till vi hade det godkänt, bra jobbat kommunen.
Vi kommer sätta igång på senhösten med vårt bygge m Vittjärvshus och hoppas flytta in under nästa vår/försommar.
Tror kanske det var er A-R-A jag träffade på kommunen när vi skulle lämna in bygglovet och träffa KA Micke Ö. Det tog iallafall 2 veckor från att vi lämnade in bygglovet till vi hade det godkänt, bra jobbat kommunen.
Vi kommer sätta igång på senhösten med vårt bygge m Vittjärvshus och hoppas flytta in under nästa vår/försommar.
Om någon är intresserad av bussförbindelse så fick vi detta svar från LLT
Under hösten/vintern ska vi jobba tillsammans med Luleå Kommun och planera för en långsiktig lösning för Hällbacken, det finns inte i nuläget med någonting för 2015.
LLT beslutar inte om start av nya linjer och utökning av trafiken, det är Luleå Kommun som beställer trafik av LLT.
Se gärna rapporten som finns:
http://www.lulea.se/download/18.737...erkan-for-ett-okat-kollektivtrafikresande.pdf
Utdrag ur rapporten om nya linjer.
Stadsdelen Hällbacken är ett område som inom de närmaste åren
kommer att växa. De första åren kan kollektivtrafikbehovet tillgodoses
med Länstrafikens linje från centrum till Bensbyn och Brändön. Sedan
bör Hällbacken tas in i tätortstrafiknätet. En förlängning av den nya
linje 14, Centrum - Klintbacken – Porsön, är huvudförslaget. På sikt bör
Hällbacken också få kollektivtrafikförbindelse med Björkskatan men
denna lösning är beroende av de utredningar om broförbindelse över
fjärden som Tekniska förvaltningen arbetar med.
Kostnaden för att förlänga linje 14 från Porsön till Hällbacken blir cirka
1,3 miljoner kronor för en turtäthet under högtrafik på 30 minuter och
under övrig tid timmestrafik. Detta bör tas med i kommunens budgetarbete
senast för 2016.
Under hösten/vintern ska vi jobba tillsammans med Luleå Kommun och planera för en långsiktig lösning för Hällbacken, det finns inte i nuläget med någonting för 2015.
LLT beslutar inte om start av nya linjer och utökning av trafiken, det är Luleå Kommun som beställer trafik av LLT.
Se gärna rapporten som finns:
http://www.lulea.se/download/18.737...erkan-for-ett-okat-kollektivtrafikresande.pdf
Utdrag ur rapporten om nya linjer.
Stadsdelen Hällbacken är ett område som inom de närmaste åren
kommer att växa. De första åren kan kollektivtrafikbehovet tillgodoses
med Länstrafikens linje från centrum till Bensbyn och Brändön. Sedan
bör Hällbacken tas in i tätortstrafiknätet. En förlängning av den nya
linje 14, Centrum - Klintbacken – Porsön, är huvudförslaget. På sikt bör
Hällbacken också få kollektivtrafikförbindelse med Björkskatan men
denna lösning är beroende av de utredningar om broförbindelse över
fjärden som Tekniska förvaltningen arbetar med.
Kostnaden för att förlänga linje 14 från Porsön till Hällbacken blir cirka
1,3 miljoner kronor för en turtäthet under högtrafik på 30 minuter och
under övrig tid timmestrafik. Detta bör tas med i kommunens budgetarbete
senast för 2016.
Tack för infon om bussförbindelserna Sands! Känner att det blev panik med ett körkort nu!
Vad roligt att det händer massor på Hällbacken för oss alla, vi får vårat hus i början av november så längtar ihjäl mig nu
Vad roligt att det händer massor på Hällbacken för oss alla, vi får vårat hus i början av november så längtar ihjäl mig nu
Är det någon här som har hört något datum på när det kommer börja släppas tomter till Etapp 3?