Varmvattnet i kranar och dusch var så varmt här hemma att man kunde koka ris under rinnande vatten.
Jag försökte vrida på blandningsventilen vid vvb men inget hände så jag förutsatte att den var kass(installerades 1980).
Så jag åkte och köpte en ny och när jag bytte så såg jag att den gamla hade kärvat fast.
Men även efter byte till ny blandningsventil, som jag skruvat max mot minusstrecken, så blir vattnet ändå skållhett.
Inte lika varmt som innan men man kan fortfarande skålla sig.
Vad kan vara felet? Varför är det så varmt och hur löser man det?
 
I de flesta blandare kan du ställa in max mängd varmvatten och flöde osv. Vilken temp. har du på vvb?
 
Vi har samma problem, men det har uppenbarligen inte med blandaren att göra, utan med inställningen på pannan. Vi har haft bra temperatur hela tiden, men när vi uppgraderade till ny varmvattenberedare så ändrade rörmockaren på inställningarna så att vi skulle få varmare vatten också. Kolla inställningarna på din panna!
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Temperaturen står strax över 65 grader.
Hur lågt vågar man sänka den?
 
Jag skulle inte sänka den mer. Finns att läsa rekommendationer för sådant och bakterier, törs inte säga exakt vilken temp man ska ha men man brukar väl säga att man skall ha ca 55 c vid tappstället.

Men om du har termostatblandare så ska den ställa tempen även om du har hetare vatten fram. Och då inte mkt över 40 c
 
Jag köpte en admiral eller vad den hette på bauhaus.
Går bara att vrida mot plus respektive minus.
 
Det brukar sitta backventiler i anslutning till blandningsventilen. I vissa fall sitter de som "patroner" instoppade i rören som ansluter till ventilen. Kolla att dessa inte har hakat upp sig. T ex den för kallvatten kärvar.
 
Krilleman
Admiral blandningsventil på bauhaus brukar vara LK 550.

Är du säker på att du satt alla anslutningar åt rätt håll?
 
Sänk tempen till 60 grader i beredaren det räcker för att ev legionella ska dö. Det är blandningsventilen som endera är felaktig eller fel installerad.
 
Det medföljde en backventil(satt ingen innan) denna gick bara att montera på ett sätt mot kallvattnet.
Följde pilarna som var på blandningsventilen. Kv mot kallvatten, vv mot varmvatten och bv ut. Är detta rätt?
 
Att sänka temperaturen måste ses som en nödlösning. Tar man ut mycket VV, t ex vid flera duschar eller bad så kommer man rätt snart då svårt att hålla tillräcklig temperatur på varmvattnet eftersom temperaturen på vv i beredaren inte "räcker till" för att hålla t ex 40 C.
 
Beror helt på hur stor beredaren är. Har man en 2-300 liters beredare lär 60 grader räcka bra i de flesta familjer och ca 5 grader lägre temp gör nog ingen stor skillnad men minskar förlusterna från vv beredaren lite grann i alla fall.
 
Den är typ 180cm hög så antar att det är minst 200 liter.
Var nere och kollade igen och det sitter en liten avlång ventil(eller vad man ska kalla det) i 45 graders vinkel där kallvattnet går in i beredaren. Det ser ut som att den går att vrida på, vad gör den?
 
Kan du lägga in en bild?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.