Hej!

Jag har läst här i ett par månader (sen vi köpte hus) men inte varit så aktiv i mitt skrivande tyvärr.

Just nu så bygger vi om ett litet badrum på ca 3,5m2. När vi rev badrummet så var ytskikten plastmatta och våtrumstapeter. I duschutrymmet så fanns det en klack som avskiljare mellan utrymmena och den var gjord av en regel som inte såg så fin ut efter 40 år :). Nu är det nivåskillnad i duschutrymmet på ca 13mm jämfört med det övriga golvet. Duschutrymmet är ca 1x1 m. Golvet är av betong. Väggar av skivkonstruktion. Övrigt golv är 1,66x1,33.

Vi vill fortfarande ha den typen av klack så vi vill bygga en ny. Hur ska den vara? Kör vi på vanlig regel igen och klär in den i våtrumsgips och så får plattsättaren klä in klacken i duk?

Golvvärmen som vi ska lägga ska givetvis in i duschutrymmet men hur löser vi det på bästa sätt när vi vill ha den klacken som avskiljare? 2 små hål i båda ändar av klacken där golvvärmen kan föras in och ut?

Nästa steg i badrumsbygget är golvvärmen som ska läggas.

Bygger man klacken innan eller efter man har lagt golvvärmen?
Golvvärmen är av typen Ebeco cable kit 200.

Tacksam för svar
//Niclas
 
  • Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
Om du har en klack in till duschen så måste du montera en golvbrunn utanför duschen också.

Bättre är att se till att flyta riktigt fall på golvet och extra noga med tillräckligt fall i själva duschen. Om detta görs riktigt kommer du inte att ha någon nytta av en klack i duschen.
 
oceanis skrev:
Om du har en klack in till duschen så måste du montera en golvbrunn utanför duschen också.

Bättre är att se till att flyta riktigt fall på golvet och extra noga med tillräckligt fall i själva duschen. Om detta görs riktigt kommer du inte att ha någon nytta av en klack i duschen.
Å redan där sprack den iden :D
Då antar jag att det blir till att bila upp duschutrymmet?. Bilar man bara ner det så att nivåerna mellan golven blir någorlunda jämna med varandra då?

Flytspacklet kommer att bygga ca 18-20 mm

Synd att vi inte bilade ner golvet i samband när vi bytte golvbrunnen bara.

//Niclas
 
Vi har 1 cm lutning på 20 cm (mellan 90-110 cm från väggen i duschen). I duschen (0-90) har vi 1:50. Det rinner inte ut något vatten när vi duschar, och vår dusch blåser på rätt bra!
 
Men var är skillnaden i höjd? Duschens golv lägre än övrigt golv?
Varför kan du inte flyta golvet och hantera de olika höjderna med flytspackel om det bara är en skillnad på 13 mm.
 
Redigerat:
nicke_gbg skrev:
Vi vill fortfarande ha den typen av klack så vi vill bygga en ny. Hur ska den vara? Kör vi på vanlig regel igen och klär in den i våtrumsgips och så får plattsättaren klä in klacken i duk?
Om ni trots allt bygger en klack så skulle jag absolut inte göra det så utan istället med golvbruk (eller fix) efter flytningen och ovanpå tätskiktet! Kanske att du förstärker med ett nät när du lägger klinkers. För det i samband med klinkningen så kan du få klacken snyggt med klinkersen.
 
oceanis skrev:
Men var är skillnaden i höjd? Duschens golv lägre än övrigt golv?
Varför kan du inte flyta golvet och hantera de olika höjderna med flytspackel om det bara är en skillnad på 13 mm.
Jag skulle gissa på att det blir högre än golvet utanför badrummet?

@Andreas har du 1 cm fall per 20cm? 1:20? Det är grovt overkill :D Är det inte risk att man halkar i ett sådant fall?
 
AndersMalmgren skrev:
Jag skulle gissa på att det blir högre än golvet utanför badrummet?

@Andreas har du 1 cm fall per 20cm? 1:20? Det är grovt overkill :D Är det inte risk att man halkar i ett sådant fall?
Eftersom det inte är ett nybygge så kan man hantera detta genom att höja tröskeln (om det är en utåtgående dörr), visserligen får man ett litet insteg in i badrummet men det kanske är lättare än att bila upp ett golv.
 
Enklare, men inte bättre :D Har man chansen tycker jag man ska matcha golven innanför och utanför badrum. Vi lade ner massor med tid på det, körde 90mm rör istället för 110 etc. Vi nåde inte ända fram men diffen är bara 10mm så tröskeln blev hyfsat lik en normal.

Om det bara är 13mm så går det ju hyffsat lätt att bila och sedan flyta
 
AndersMalmgren skrev:
Om det bara är 13mm så går det ju hyffsat lätt att bila och sedan flyta
Hyffsat lätt är väl mycket beroende på vilken form av betonggolv det är. Ett fullarmerat gjutet betonggolv är inte så lätt att bara ta ner lite på ytan med bilmaskin. Risken är stor att du spräcker betongen och sitter med betongklumpar som hänger ihop med armeringsnätet och får ett problem med att hela golvet måste upp. Om jag inte missminner mig hade du ett golv med en slipsats uppe på som du kunde bila bort vilket är mycket lättare. Och du hade ingen armering heller i det gamla golvet misstänker jag.

Men det är som sagt beroende på hur TS golv är gjort om det ena eller andra är att föredra.
 
Vi tog bort allt ner till bjälklaget så går inte riktigt att jämföra
 
Oceanis: Duschutrymmet är högre än det övriga golvet.

Andreas Lundgren: Tack för tipset! Men det verkar som att klacken får utebli :)

Rörmokaren som bilade i duschutrymmet för att byta golvbrunn sa att det inte krävdes mycket för att få bytt den iaf. å Det var inte så länge han stod där och bilade vad jag kan minnas. Han fyllde igen hålet med finbetong.

Duschutrymmet är alltså ca 13mm högre än det andra utrymmet i badrummet.

Värmeslingorna bygger 4 mm, Då är vi uppe i 17mm. Och så har vi armeringsnätet som ligger under slingorna, Dom vet jag inte hur mycket dom bygger? Jag har fått för mig att man inte ska ha armeringsnät när man ska lägga golvvärme på betonggolv men min elektriker som gav mig slingorna sa att man skulle göra det ändå. Att "kakan" blir bättre med armeringsnät.

Hur som helst så känns det som att flyta på det nuvarande golvet kan bli lite för mycket höjd? Vet inte, jag är helt nybörjare på allt detta. Hur blir det med golvvärmen om man bygger så mycket som 20mm? Blir den ineffektiv då?
 
AndersMalmgren skrev:
@Andreas har du 1 cm fall per 20cm? 1:20? Det är grovt overkill :D Är det inte risk att man halkar i ett sådant fall?
Nä, jag skulle inte vilja påstå att det är någon direkt halkrisk, det är ju bara 20 cm brett. 1:20 är för att slippa gummilisterna helt under duschdörrarna. Däremot 1:20 i hela duschutrymmet ger nog lite vingelkänsla. Men man står ju aldrig och duschar där duschdörrarna är. Det är lite bökigt att få till, men jag tycker att det är värt besväret! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.