Hej!

Har tänkt att under hösten installera ett utomhus-spa som matas med 2-fas 400V. Idag har vi dragit ut 3-fas till garaget, där en fas används för garaget, de andra två faserna är terminerade. Anläggningen ser ut som så att från husets fasadskåp monterades 3x16 A automatsäkring samt separat jordfelsbrytare, sen grävdes en jordkabel till garaget, upp genom plattan och in i en kopplingsdosa infälld i väggen. Garaget är idag isolerat.

Nu har jag tänkt att utnyttja denna installation för spa-badet. Dock har jag funderat på hur jag snyggast anlägger denna installation, främst hur jag får ut matningen från kopplingsdosan i väggen ner till en jordkabel som går under gräsmattan fram till trädäcket och in i spa-badet.

Ett alternativ är ju att gå ut genom ytterväggen och ner under mark, med en metallskena på fasaden som skydar kabeln. Då kommer inget att synas på insidan av garaget. Det är nog den enda idé jag har, vad säger proffsen om den?

/S
 
Just det, sen tänkte jag anlägga ett spiro-rör under altanen, och dra jordkabeln igenom det, blir knepigt att gräva upp där under.

Finns det krav på säkerhetsströmbrytare för utomhus-spa? I så fall, var bör denna placeras, tips?

/S
 
Är önskade svar fortfarande begränsade till proffs? ;)
 
Hej!

Lite återkoppling, ringde upp en bekant som nästan enbart denna typ av jobb. Lösningen blir som så att vi struntar i garaget, och utgår från husets fasadslåp istället. Där sitter redan idag 3x10A matning till garaget med separat JFB. Vi utökar denna skena med 2x16A för spa-badet, sen en jordkabel (EKKJ 4x2.5mm2) ner i marken längs med huset, och sedan en spiro-slang under altanen där jordkabeln fortsätter fram till spa-badet. Sätter i anslutning till spa en säkerhetsbrytare.

Garagets befintliga faser kommer att nyttjas till annat.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.