Har precis plintat en grund för friggebod. Grävde först bort ca. 30cm av översta lagret jord innan jag borrade ner ytterligare för plintarna. Tanken är att återfylla med makadam till straxt under bärlinornas nivå, vilket då blir straxt under 30cm.

Finns några uppenbara problem med att samtidigt leda ner takvattnet via stuprör kopplade till långa dräneringsrör förlagda i gruset under friggeboden? Grunden är ca. 4x6m vilket i och med återfyllnaden av makadam bildar en slags stenkista om ca 7,2m3. Takytan är ca 18m2 och marken hyfsat dränerande redan utan återfyllnaden av grus. Friggeboden själv kommer att stå ca. 30cm ovanför marknivå vilket lämnar grunden välventilerad.

Givetvis är det bästa att leda bort till stenkista, men det är ett j-a jobb i min jord vilket får mig att fundera på alternativa lösningar. Någon som gjort något liknande?
 
I mina ögon/öron låter det helgalet att leda allt regnvatten dit där man absolut inte vill ha någon fukt.
Varför över huvud taget ha hängrännor och stuprör om du ändå skall släppa ut allt vatten under stugan?

Jag röstar för stenkistan, även om de är ett "j-a jobb".
 
Om marken säger bra kan du inte bara sätta såna rullar på rännorna? Alltså sådana som ska rulla ut när det regnar och som flyttar vattnet någon/några meter ut från huset. Så kan du se om du är mer sugen på att bygga kista senare.
 
Självklart finns många sätt att leda bort vattnet. Jag var mest nyfiken på varför det skulle vara sådan skillnad i att slänga på ett par utkastare på stuprören och få bort det någon decimeter från huset (som brukligt på många ställen) mot att på en gång leda ner samma vatten i ett väldränerat lager?

Edit: Jag anser ju att jag redan har gjort en 7m3 stenkista, råkar bara vilja ställa en friggebod ovanpå. ;)

Vad menar ni att den extra fukten ska göra för konstruktionen när den ligger 30 cm ovanför mark? Finns det något självändamål jag missar i att hålla marken så torr som möjligt under en plintgrund?

Jag är på inga vis oförskämd, jag vill bara veta :)
 
Redigerat:
Du vill bara provocera va? Trolla lite :)

För fukt är ju egentligen nyttigt. Mögel och röta också.
Speciellt i huskonstruktioner, grunder, vindar, ja, över allt :cool:
 
Suck, nej det var inget försök att provocera eller trolla.

Om det nu är risk för att ett dränrör förlagt i 30cm makadam, totalt 60cm under golvet på en friggebod där vinden blåser rakt igenom plintgrunden orsakar röta, svamp och på sikt ett mindre världskrig under mitt bygge så är det nog bäst att leta andra lösningar.

Färdigdiskuterat. :mad:
 
Om jag hade fått välja hade jag haft min fukt älskande svamp odling på annan plats än under golvet. Sen vet jag inte var i Sverige du bor men risken för tjäle skulle också gjort att jag lagt den på annan plats. Kan säkert gå bra men jag hade inte chansat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.