Vatten, vatten och mera vatten tror jag göt susen.
 
Dizzy84 skrev:
Varför vill man bara ha grön gräsmatta på hösten och hur "uttröttad" blir man av att ställa ut en vattenspridare?
Varför störa sig på naturens gång? På vintern ligger det snö. Och? Gräset kommer igen även efter en torr sommar.

För övrigt så är det många kommuner som har vattningsförbud mitt i sommaren.
 
M
trähandtag skrev:
Spridare i all ära, men jag vill påstå att det går lika bra att sprida för hand med en mindre hink i famnen. Har över 2000 m2 gräsmatta som för hand- tar en 45 min.
Jag är av en annan åsikt. Brukar se ut så här när folk försöker sig på att sprida för hand. Man kan riktigt se ränderna efter hur de har kastat.

YmlsZGVyLmZhc2FkLmV1LzEwNi80MDAwODQvMzg3ODgzL2xhcmdlLzIyNzc2NTUuanBndzkxOGg2NjFtaW5zaWRlcjBzMGIw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Varför störa sig på naturens gång? På vintern ligger det snö. Och? Gräset kommer igen även efter en torr sommar.

För övrigt så är det många kommuner som har vattningsförbud mitt i sommaren.
Då antar jag att du varken skottar snö, klipper varken häck, träd eller gräs för "varför störa sig på naturens gång" nä det är ju bara löjligt...
 
Tíll Miksil: Kan man inte kasta bättre ja då skall man låta bli! Är det ditt hus? För egen del tycker jag det är peanuts och har aldrig sett dessa fenomen på egna gräsmattan. Men än är jag stark, har inga spasmer och bra bollsinne. :)
 
M
trähandtag skrev:
Tíll Miksil: Kan man inte kasta bättre ja då skall man låta bli! Är det ditt hus? För egen del tycker jag det är peanuts och har aldrig sett dessa fenomen på egna gräsmattan. Men än är jag stark, har inga spasmer och bra bollsinne. :)
Haha, nä inte mitt hus var bara ett exempel av många som man ser när man letar hus. Själv fuskar jag och kör med spridare då jag helt saknar bollsinne ;-)
 
Enginolo - hur har det gått? Förutom det de andra har pratat om (kort klippt, för mycket gödning, klippt mycket på en gång, ..) så är jag orolig för din mängd matjord. Om inte anläggningsjorden är mycket fin, vilket den mycket väl kan vara, så är 5cm på tok för lite.
 
P
I år har den varit ovanligt fin. Grön och tjock och frodig och lite ogräs. Gödslat i 3 omgångar. Mitt tidigare misstag var 1) att klippa under torka 2) klippa för kort. 3) Klippa för sällan. 4) lämnade kvar "klippet" på gräsmattan. 5) vertikalskära har jag inte provat än. 6) har inte behövt vattna en enda gång vilket för övrigt kostar en hel del.
 
Det ser ut som att de större tuvorna är ängsgröe medans de lägre är rödsvingel. Jag har endast rödsvingel (100% Musica) men har fått in ängsgröe. De är grövre och växer som stora tuvor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.