Hej alla,

Jag har precis införskaffat blocksten som jag tänkte lägga som insteg till entrén i vårt nybyggda hus. Där ligger idag i klassisk manér en tråkig lastpall.

Materialet under är 8-16.

Hur gör jag detta lämpligast? Stenen väger ju en hel del (men två man tar den med handkraft).

Innan jag lägger den vill jag ju att ytan är så plan som möjligt. Behöver jag tänka på att få lite lätt lutning ut från huset eller är det overkill?

Tips och tricks mottages tacksamt hälsar total nybörjare. :)

Vol
 
Lite stenmjöl eller rörgravsgrus att sätta blocksteget i blir nog bra. En bild underlättar nog för mer utförlig hjälp. Viktigt är förstås också att underlaget är stabilt (paddat).

Lite LITE lutning utåt skadar förstås inte...
 
MathiasS skrev:
Lite stenmjöl eller rörgravsgrus att sätta blocksteget i blir nog bra. En bild underlättar nog för mer utförlig hjälp. Viktigt är förstås också att underlaget är stabilt (paddat).

Lite LITE lutning utåt skadar förstås inte...
Är det ett måste? Kan jag inte inte lägga det rakt på 8-16? Förstår att det KAN sätta sig och bli snett men då får jag väl helt enkelt korrigera det efteråt.

Ska man dra med en träplanka eller något innan för att få det jämnt?
 
Man måste ingenting. Det är ju bara slänga dit blocket och se om du blir nöjd. Den lär inte springa bort. Börjar den vicka är det ju bara lyfta upp den och fylla på lite av lämpligt material....
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Vad är en lämplig "höjd"? Ska det bli sol ett trappsteg in i huset eller bör man försöka uppnå att ha samma höjd på stenen som golvet inomhus? Vad är praxis?
 
Vad som är praxis vet jag inte men jag tycker det är trevligt när man kan stå på ett vilplan utanför dörren utan att trilla av när dörren öppnas. Om inte är du en våning ner när du ska öppna dörren, du står och tittar ner på gäster som kommer etc.
 
MathiasS skrev:
Vad som är praxis vet jag inte men jag tycker det är trevligt när man kan stå på ett vilplan utanför dörren utan att trilla av när dörren öppnas. Om inte är du en våning ner när du ska öppna dörren, du står och tittar ner på gäster som kommer etc.
Med andra ord samma höjd på insteg som innergolv? Blir nog att göra flera nivåer isåfall.. Den jävla bottenplattan på huset är ju 20cm hög :(
 
ja så skulle jag göra iaf...!
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
För att det ska ligga still behöver du material med 0 i som man paddar.Nu har du redan 8-16 liggandes där.Jag skulle ta bort 10cm 8-16 och gjuta en platta att ställa blocken på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.