Hallå,

Har just köpt en tomt i fjällen på ca 700-800 möh. Ingen el eller vatten i området. Det blir som alla andra stugor där, utedass, 12V-el, gasolspis, vedspis.

Nu har jag i alla fall köpt en prefabricerad stomme 60m2 och väntar på godkänning av bygglov. Det är 4 färdiga väggar och en lösning med nockbalk i limträ och ryggåsar (heter det så?). Limträbalken är dimensionerad så att ett stolpe krävs ungefär mitt i stugan.

Tänkte använda den här tråden för att dokumentera och komma med massa frågor. Tomtpriser och värde på husen är väldigt lågt här ute i obygden så här bygger man billigt och därav blir det plintgrund. Jag har därmed börjat fundera på golvbjälklag. Det blir ett furugold över hela stugan och icke bärande innerväggar som byggs på detta golv efteråt. Dimensionerna på stugan är 8.40 m (gavel) x 7.20 (långsida? fast den är kortast).

Här kommer ett första förslag på fundament och golvbjälklagslösning, välkomna att kritisera mig ner i skoskaften!
1) Tänker mig golvbjälkar (åsar?) mellan gavlarna så avståndet blir kortast möjligt, alltså 7.20 totallängd.
2) En eller två bärlinor på, beroende på vad som behövs.
3) Extra plint alternativt att en bärlina går under stolpen som stöttar limträbalken. (bäst att ha en bred plint här gissar jag)
4) Extra betongfundament under skorsten/braskamin?

Har kollat in spännviddstabell på http://www.scribd.com/doc/8497711/Spannviddstabell och tror att detta kan vara en lösning på 1)-4):

1) Med 4 plintrader blir avståndet då 2.4 m (=7.20/3) mellan varje rad. Enligt tabellen längst ner krävs 45x170 reglar vid spännvidd 2.4 m. Är detta en vanlig/vettig dimension att använda? Tabellen förutsätter cc60.

2) Med två bärlinor och 2.4 spännvidd på golvreglar så finns det då olika alternativ för dimension kontra vilket plintavstånd som behövs i varje plintrad. Ska jag satsa på 45x195 så kan jag enligt övre tabellen ha max 2.05 m mellan varje plint i raden. På 8.40 meter blir det alltså minst 5 plintar (4*2.05=8.20, egentligen bara nästan tillräckligt). Då är jag uppe i 4 rader x 5 plintar = 20 plintar totalt.

3) och 4) Eftersom det nu inte blev någon plintrad i mitten på huset så behöver jag fundament/plint till stolpen, och som sagt till braskamin.

Vad tycker ni? Vilka längder finns typiskt att tillgå, är det bättre att gå upp på 45x220 på allting och räkna om, har för mig att det är en vanlig storlek. Eller ska jag göra ett "platt" bjälklag istället för att köra med bärlinor?

Tacksam för svar. Ska rita upp lösningen så det blir tydligt samt slänga upp planlösningen - gör det i nästa inlägg.
 
Planlösning:

Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga svar tyvärr. Har en viss förståelse för detta, det var ett ganska långt och tråkigt inlägg. Nåväl, nu har jag börjat cadda upp bjälklag + plintar. Tyvärr hann jag inte slänga in några mått innan jag drog hem från jobb och licensserver, så jag har fipplat till nåt i word nu. Se bilden nedan, gaveln är precis som i förra inlägget nedåt i bilden. Någon som har kommentarer nu då?

Golvbjälklag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvbjälklaget tror jag kommer funka bra. Däremot undrar jag om det inte hade varit klokt att göra inneväggarna bärande för att stötta upp takstolarna, men det beror ju på om du tänkt ha sovloft eller någonting däruppe så du behöver ha utrymmet öppet. Det kommer ju som bekant mycket snö i fjällen, så det kan bli ganska tungt.
 
Tackar för svaret!

Det är inte takstolar, utan en nockbalk (limträ). Denna kommer att ha ett stöd i närheten av mitt i stugan, så min plan är då en stolpe som kommer mitt i som går från vänster till höger i bilden på inlägg 2.

Sen ser jag nu att jag klantat mig och parametriserat plintutsättningen fel i CAD:en. Bärlinorna ska ha det längre plintavståndet 2.1 m (eftersom dom är av grövre dimension) och ramen ska ha det kortare avståndet 1.68m. Det ska alltså vara en till plint i ram-plintraden och en mindre plint i bärline-raden. Klantigt. Lägger upp en ny bild någon gång när jag fixat detta.
 
farbror Niklas skrev:
Planlösning:

[bild]
Planlösningen ser helt perfekt ut. Jag har likadan fast fyra sovrum.

OBS. Badrumsdörren ska gå utåt.

/M
 
Tack för kommentaren! Dock så håller jag på att ändra den för att mer passa fjällstuga utan ström eller vatten, och med utedass. Det blir kök där toaletten är nu. Ett av sovrummen får nog bli ingång - hoppas förlägga ingången på gaveln, då slipper man 1.5m snö framför dörren. Man kan iofs alltid snickra upp ett ingångsparti. Sedan räcker det med 2 sovrum + loft - eftersom taklösningen är limträbalk så blir det alltså lovtdel ovanför sovrummen, där kan man ju också sova.

Men jag ska återkomma med reviderad planlösning, är mycket intresserad av kommentarer.
 
Enligt byggnadsnämnden ser det bra ut och jag kan möjligen få bygglovet klart i augusti. Därför har jag börjat lura på planlösning. Planlösningen i tidigare inlägg är bara ett förslag från tillverkaren, det är inga bärande inneväggar så jag är ganska fri - förutom en stolpe till nockbalken.

Förslag 1 följer nedan. Kommentarer:
1) Tycker inte jag behöver 3 sovrum (det blir loft ovanför sovrummen!) så ett av dessa har blivit kombinerad hall och "badrum". Jag har alltså flyttat ytterdörren tvärs över stugan. Badrum står inom sitationstecken eftersom vi pratar om ett tvättställ och en duschkabin. Sen blir det utedass. Inget indraget vatten så ska man duscha så värmer man en kastrull vatten och stoppar ner en 12V pump.
2) Vill ha vedspisen centralt i stugan och har ritat in den vid sovrumsväggen. Vet inte hur mycket sämre värme det blir i bortersta sovrummet om jag väljer alternativ plats. Kommentarer?
3) Gjorde ett skitlångt kök eftersom ytterdörren inte längre är i vägen.
4) Stolpe till nockbalk är inritad utanför sovrumsväggen.

Det är svårt det här. Det är ju en miljon val att göra. Det viktigaste är att jag vet var jag ska ha skorsten och vedspis så jag kan gjuta förstärkning för detta. Och att jag vet om jag ska ta upp extra fönster och flytta ytterdörren innan man sätter igång att panela stommen.

Kommentarer mottages tacksamt! Planlösning förslag 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.