Jag håller på att flytta min bergvärmepump, med den nya placeringen kommer avståndet mellan kompressor och markslangen vara mycket mindre, typ 80-100cm (då jag ska gå in i sidan), istället för idag ca 400cm. Kompressorn och dess tillbehör sitter ju på en gummiupphängd platta och vibrerar en del kan jag tänka mig. Idag äter ju dessa 4m kopparrör upp vibrationerna men med 1m blir det svårare.

För att komma till saken, det vore ju jättesmidigt att sätta en flexslang inne i pannan. Frågan är om gummit i slangen, packningar etc klarar alkoholen?
 
Min föredetta IVT pump ifrån 96 var just ansluten med flexslangar. Efter 12 år var det inte mycket kvar av dem. Helt befogad fråga.
 
Vissa nya vp kommer med flexslang från fabriken tex Nibe så jag skulle välja att ansluta med flexslang men det gäller ju att den tål alkoholen.
 
Ok, jag sökte på EPDM som verkar vara vanligt som material i dessa flexslangar och det fanns ju en hel uppsjö olika EPDM, visst tålde alkohol, vissa stod det ingenting om. Det blir nog till att kontrollera ordentligt så det är rätt material i slangen, sen kör jag på de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.