Även jag fick hjälp med stomresningen och fixade sedan resten på egen hand. Det är nått jag ALDRIG skulle göra igen, bara kostnaden för byggnadskreditivet skulle ha betalt en stor del av kostnaden för att ha använt inhyrda hantverkare därtill kommer det inkomstbortfall jag jag fick under byggtiden.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
elmont skrev:
Även jag fick hjälp med stomresningen och fixade sedan resten på egen hand. Det är nått jag ALDRIG skulle göra igen, bara kostnaden för byggnadskreditivet skulle ha betalt en stor del av kostnaden för att ha använt inhyrda hantverkare därtill kommer det inkomstbortfall jag jag fick under byggtiden.
Förklara gärna vad du menar med att kostnaden för byggnadskreditivet skulle betala för inhyrda hantverkare.? :eek:

Ett byggnadskreditivet är ett lån som du får hos banken. Dess kostnader är ev. uppläggningsavgift + räntor. Detta betalar du till banken eller....?
 
Byggnadskreditiv får man hos banken under byggtiden, det har betydligt högre ränta än dom lån som man sedan får när huset är klart. Eftersom det tog myyyyyycket längre tid att bygga själv än om jag anlitat hantverkare blev kostnaden för kreditivet stort. Jag byggde även i en tid då räntorna var "normala" dvs betydligt högre än i dag och det skiljde nästan 10 % i kostnad mellan kreditiv och dom senare "riktiga" lånen.
Ps
Jag lade under ett halvår all tid på vårt hus och var under den tiden helt utan inkomst samt inte till någon stor nytta för resten av familjen.
(Och eftersom jag arbetat i byggsvängen i stort sett hela mitt liv tyckte(er) jag INTE att det gav nån speciell tillfredsställelse att ha byggt huset själv. Det var i stort vanliga dagar på jobbet fast ensammen och utan lön)
 
  • Gilla
Henri och 6 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Byggnadskreditiv får man hos banken under byggtiden, det har betydligt högre ränta än dom lån som man sedan får när huset är klart. Eftersom det tog myyyyyycket längre tid att bygga själv än om jag anlitat hantverkare blev kostnaden för kreditivet stort. Jag byggde även i en tid då räntorna var "normala" dvs betydligt högre än i dag och det skiljde nästan 10 % i kostnad mellan kreditiv och dom senare "riktiga" lånen.
Ps
Jag lade under ett halvår all tid på vårt hus och var under den tiden helt utan inkomst samt inte till någon stor nytta för resten av familjen.
(Och eftersom jag arbetat i byggsvängen i stort sett hela mitt liv tyckte(er) jag INTE att det gav nån speciell tillfredsställelse att ha byggt huset själv. Det var i stort vanliga dagar på jobbet fast ensammen och utan lön)
Bra att du säger som det är! Annars tycker jag det är lätt hänt att man bara får höra dom positiva delarna på byggahus och tanken på att göra allt själv sätts i nåt slags skimmer.
 
Ränteläget är ju dock ett helt annat idag så kapitalkostnaden för byggnadskreditivet understiger nog i regel kostnaden för att anlita hantverkare.
 
Räntor i byggkreditivet landade på ca 20 000 kr för vår del (4 månaders byggtid tot. 2,5 Mkr.) Även här gäller ju ett generöst ränteavdrag på 30 % ! Vi hade 3,15 % i kreditivsränta, nuvarande ränta i bolån 2,09 % (3 mån). Generellt kan man räkna med att kreditivsräntan är 1 %-enhet högre än bankens listränta för den "rörliga" 3-månadersräntan. Förutom räntan måste man även ta hänsyn till fasta kostnader och årskostnader. En del banker skryter med låga räntor men då gäller det att se upp med krav på värdering, årsavgift, fast avgift etc!
 
Andreas Blomkvist skrev:
Ja visst går det men ska du bygga ett helt hus så tror jag tyvärr inte kvällar och helger riktigt räcker till om man vill ha en någorlunda tidsplan och ett liv.
Typiskt...det skulle du sagt tidigare till flera av oss här på BH.....
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jag gav mig på att måla huset (enplan, 144kvm) invändigt och utvändigt, Samt lägga golv och spika lister. Har en viss byggvana, även om jag inte byggt hus tidigare. Kompisar och släktingar blev allt sämre på att höra av sig eller ha tid över när husbygget drog igång vilket inneburit att jag fått fixa med det mesta själv. Jag hinner klart innan huset skall besiktigas, så själva bygget har inte blivit försenat eller så. Men jag känner ju att ett halvår gått förlorat och nästan hela årssemstern har rykt för att spackla, slipa, måla och spika... Jag sparar ca 80 000 på att göra det själv och bra har det blivit, mycket bättre än jag vågat hoppas med jämna väggar och osv. Och visst är jag stolt över min insats.

MEN, i början av min husbyggardröm satt jag, precis som TS och tänkte göra betydligt mer själv, med hjälp av vänner och släkt. Ledig tid och semester skulle vigas åt husbygget osv. NU inser jag att det aldrig hade gått, inte utan att jag gått in i väggen. Det är lätt att ta sig vatten över huvudet om man inte har kunskapen om vad det innebär i tid och engagemang, det är min erfarenhet.

Dock tycker jag allt att man inte ska leja bort allt, det är roligt att titta på det man gjort, om det blev bra vill säga... :D

Och för att hålla mig till ämnet: Min bank skicka ut en värderingsman som sedan valde att värdera bygget i teorin. Om någon vecka kommer han tillbaka och skall värdera huset i verkligheten. Hoppas att han inte sänker summan nu bara... :|
 
  • Gilla
väster skogsta
  • Laddar…
Jag har inte byggt ett helt hus, men däremot renoverat ett gammalt med ganska mycket eget jobb. Jag tycker definitivt man ska göra det om man vill, speciellt om man har så mycket kunskap och kontakter som TS verkar ha.

I vissa sammanhang (inte här) får man alltid rådet att ta in fackmän för allehanda uppgifter, även en så enkel sak som att måla om ett rum anser vissa är en alltför svår uppgift om man inte har tio års utbildning och erfarenhet. Skitsnack tycker jag, man lär sig ju efterhand och gör man fel kan alltid göra om och göra rätt. Det blir för dyrt med betald hjälp för för allt.

MEN... däremot tror jag det är bra att ha en backup-plan och även mentalt förbereda sig på att saker och ting inte alltid blir som man tänkt och att man kan behöva ta in mer betald hjälp än i sina mest optimistiska kalkyler för att inte gå in i väggen. Man måste inse att det är skillnad på att kunna och att orka med. Det ÄR mycket jobb.

Som andra har skrivit så är det lätt att tro att man kan få mycket hjälp av släkt och vänner. Men det är lätt att överskatta. Släkt och vänner har också egna liv och kommer antagligen inte att kunna lägga så väldigt mycket tid på ditt bygge, även om dom själva tror det i förhand. I alla fall om det är släkt och vänner med egen familj. Undantaget är kanske om man har pensionerade föräldrar i god vigör.
 
Hejsan alla glada, tänkte bara säga att efter många om o men så har vi äntligen fått in förhandsbeskedet! Haft svåra problem med kommunen, jag försökte först, fick nej direkt, svåger försökte med en ny handläggare, fick nej direkt! Nu var min svärmor o kvinna inne och träffade en annan handläggare, han var så positiv och sa att detta blir nog inga problem, så håller tummarna! När/om jag får ett godkännt bygglov så kommer jag skriva en lång o bitter insändare till den lokala tidningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.