Hej!

Har en källare/garage som läcker en lite vatten vid kraftigt regn. Har tänkt försöka hitta läckan, sen åtgärda alternativt köpa in hjälp. Har aldrig gjort detta förut, ska jag tänka på något när jag gräver? Finns det något som kan underlätta grävandet förutom att hyra en maskin?

Det är vinkeln och kortsidan här på bilden som läcker in.

20140809_151552_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M
minisp4m skrev:
Finns det något som kan underlätta grävandet förutom att hyra en maskin?
Ja. Att även hyra in en erfaren grävmaskinist som kör den.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
En krypgrund kan man alltid gräva själv... Men en källare ska man nog leja bort gravjobbet på... Hur många löpmeter ska du gräva? Själv har jag grävt min krypgrund för hand nu under sommaren, det blev några kbm :)
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Jag hade tänkt gräva detta hörn bara. Det är bara där det är problem nämligen. Resten av huset fungerar dräneringen ypperligt. Detta är en utbyggnad med lite bristande dränering. De löpmeter som är på hörnet här är nog runt 8 meter. Jag hade tänkt gräva för att se hur det ser ut och sen eventuellt köpa hjälp. Men jag tror att läckan är hörnet närmast i bild, det är "bara" 2,5 - 3 meter. Men visst, sen ska vattnet ledas bort också, då har jag tänkt anlita hjälp. Men jag vill skaffa lite koll på läget först. Men det är inte värt att få koll på läget själv först?
 
Går dagvattnet ut direkt i backen? Om så är fallet skulle jag lätt grävt mig ner en meter runt hela huset och lagt ner ett dagvattensystem...
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Som sagt, helt novis: jag trodde i min enfald att dagvattensystem och dränering var typ samma sak...? :) Hur skulle jag gå tillväga för att lägga ett dagvattensystem? På långsidan av utbyggnaden går stupröret ned i marken som sen är kopplad till ett rör och vattnet rinner ut i en brunn på andra sidan utbyggnaden. På bilden ovan är det kortsidan som syns med två fönster, där tunnan står. Där går allt vatten från stuprör ned i tunnan (som sen svämmer över, har ingen aning hur förra ägaren gjorde med denna, nu läcker den dessutom).

Då kanske jag har problem med dagvattnet och inte dräneringen? (kan ju såklart ha problem med båda) Vatten kommer i regel bara in när det är riktigt kraftigt regn, som häromveckan i Stockholm när det kom 70 mm på några timmar. Innan dess hade det varit torrt i källaren sen i april.
 
Redigerat:
Du har garanterat problem med både dagvatten och dränering... Tyvärr.. Om du hade haft en fungerande dränering så skulle denna ta till sig det överskottsvatten som kom från ovan. (även om huvudsyftet med dräneringen är att leda bort vattnet som tränger upp underifrån...

Enligt mig kan du göra på två sätt... Ett budget och ett riktigt. (väljer du budget varianten så måste du kalkylera in arbete och pengar för att få det riktigt gjort inom en snar framtid...)

Budgetförslaget är att du tar en spade och börjar gräva... sök reda på vart befintligt dagvattenrör går... Koppla in dig på nämnda dagvattenrör så att allt regnvatten som nu kommer i tunnan leds direkt till brunnen.

Ta in offerter på grävarbete + dränering... passa på att isolera källaren från utsidan. Jag valde att isolera min krypgrund med Isodrän.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack! Vad kan hända om jag inte gör detta inom en snar framtid? Källaren/garaget är byggt på en grundmur sen är det med största sannolikhet tegelsten och murbruk som ytterväggar.

Dräneringen fungerar ju längs långsidan där fungerande dagvatten-anordning finns. Vild spekulation: Borde inte det tyda på att det främst är dagvatten som är problemet (och också att vi inte fått in vatten på flera månader men först när det är skyfall? Visst, dräneringen kanske är undermålig, förmodligen gjord 1975 då utbyggnaden gjordes, men med dagvattensystem kanske det funkar ändå?

Stort tack för din hjälp hittills!
 
Redigerat:
betongen "urlakas", (tar skada). När man låter grundfundamentet vara i en fuktig miljö så kan fukten tränger in och kapillärt vandra upp och skada syllen, dvs. att risken för omfattande skador är förhöjd. Jag brukar tänka torra fötter torra varma ... I mitt fall så har jag varma och torra fötter men jag har, förvisso ett torrt huvud, men inte varmt!

Taket nästa :)
 
Okej! Börjar med budgetvarianten. Tänkte koppla rör till stuprännan på bilden och leda vattnet till en brunn längre bort. Vad ska jag använda för rör?
 
Redigerat:
Tack! Ännu en novis-fråga: Hur får jag loss dessa kopplingar/rör på bästa sätt?

20140810_111625_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140810_111606_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du låter hängrännorna vara kvar... Ta bort tunnan gräv dig ner minst en halvmeter ... Gräv ett "dike" hela vägen bort till det gamla dagvattenröret... Kapa det gamla sätt dit ett förgreningsrör så att du kan ansluta ditt nya rör.. Se till att ha god avrinning, dvs. minst 1 cm per två meter... (tips jag tog ett vattenpass på 1,5 meter och sågade till en kloss på 1 cm och fäste detta på vattenpasset . när sedan vattenpasset stod i lod var det lika med 1cm per 1,5 meter. Där du har tunnan nu sätter du 2X45graders böjar + en renstratt. Allt detta går att köpa billigt på byggmax eller Cheapy.

Hoppas att det var svar på din fråga... Hur långt är det till det gamla dagvattenröret och hur djupt ligger det?
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack Tobias! Jag avvaktar lite och under tiden har jag valt den lite enklare lösningen med en ny regntunna och leda bort vattnet från den. Provgrävde lite själv och det skulle nog kunna gå men jag har inte alls tiden för det. Så jag kommer anlita hjälp i höst helt enkelt.
 
En sak till bara: hittade bygglovet för utbyggnaden från 74, 75. Där står det under dränering: 4" tegelrör. Har inte hört talas om. Skit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.