Jag bor i ett gammalt hus från 1923, tillbyggt 1974, delvis renoverat 2013.

I den äldre delen så har jag ett rum som luktar. Lukten skulle jag mest beskriva som fuktig papp eller kartong.

Jag vet inte om jag ska vara orolig men tänkte här se hur ni andra tänker. Konstruktionen på väggen är:

Utifrån och in...
1. Hängtegel (1974)
2. Vindpapp (1974)
3. Spåntad träfasad (1924)
4. 2 tums liggande plankvägg.
5. Isolering (vass blandad med kalkbruk) (1924)
6. spånskiva (1924)
7. Gips (2013)


Som ni ser så har jag valt att inte sätta upp någon plast, detta då jag hört att diffusionsspärr på gamla hus, som är vana att andas, lätt kan ta skada.

Den nämnda papplukten som jag känner tror jag beror på ovannämnda gipsskivor som jag slängde upp 2013. Men nu till frågan...

Behöver jag vara orolig?
(Jag önskar alla synpunkter och rekommendationer inför kommande renoveringsarbeten).

Som sagt så önskar jag även tipps och råd:
I framtiden har jag tänkt slita ner hängteglet och tilläggsisolera väggen utifrån. Vad behöver jag tänka på med tanke på husets grundstomme. Tycker ni att jag ska konstruera utifrån följande:


Än en gång utifrån och in...

1. Träfasad, (nytt)
2. Bärläkt/luftspalt (nytt)
3. Vindskydd, ex. ISOVER. (nytt)
4.70mm träregelstomme + isolering exempel ISOVER. (nytt)
5. Äldre fasad (1924)
6. 2 tums liggande plankvägg (1924)
7. OSB-skiva, (jämnar ut regelväggen samtidigt som jag river ner isolering av typen vass och kalkbruk)
8. Diffusionsspärr
9. Gipps


Hur tycker ni att skikten låter, är det risk att jag skadar huset om jag slänger upp en diffusionsspärr?
 
kan det vara för dålig ventillation i rummet?...
/
M
 
Ventilationen är kass, helt klart... dåligt fungerande självdrag, har dock en luft/luftvärmepump där jag använder mig av konstant fläktgång för att få rotation på luften i huset ... Men om det enbart skulle vara ventilationen så skulle även andra delar av huset bära samma dåliga lukt. Det luktar bara i det här rummet och det är bara i det här rummet som den gamla isoleringen (vass + kalkbruk) finns kvar... Det känns spontant som om det måste vara ett samband.
 
Vass och kalkbruk luktar inget likaså gipsplattorna. Men om du har tex vattenläckage i en vägg kan det lukta

Det är inte så att du har en gammal linoleummatta i rummet ? Dessa kan lukta eftersom det är linolja i dom.
 
Ingen linoleummatta... Det här med en vattenläcka oroar mig... Men det jag VILL tro är att fukt vandrar ut och in i huset och att kalkbruket samman med vassen ansamlar fukt, fukt som går vidare in i gipsskivan och att man därav får papplukten från gipsen. Men det är som du säger också en risk att det kan vara en vattenläcka utifrån. Det som talar emot vattenläckan är att lukten blev starkare under sommarens "torrperiod", (fyra veckor utan regn). Men däremot var det en mycket hög luftfuktighet ute i luften... Det var då och nu som lukten var och är som värst.
 
Inga fler kommentarer, gissningar eller erfarenheter?
 
Ja, som nämnts så luktar inte kalk/vass av sig själv. Det var så man byggde förr, både i tak och väggar.
MEN OM vatten i mängd kommer utifrån så påverkas naturligvis materialet.

Du måste noga kolla alla troliga/möjliga platser där det kan komma in vatten.

Har skalmuren ventilation dvs öppna stötfogar på nedersta tegelraden?
Är det torpargrund el. liknande?. Kolla så det inte är påväxt i trossbotten
Hur ser det ut vid stuprännan? Läckage?
Takläcka? Kolla hur det ser ut på vinden
Finns det källare? Hur är utrymmet under detta rum?
 
Roland 53. Jag har efter ditt inlägg åter gjort en okulär översyn... (klättrat runt på stege, pilat och skrapat, lyft på tegelpannor etc...), men inte hittat några riskområden utifrån. Då huset har en inredd vind så borde jag ha upplevt samma lukt även på övervåningen om nu vatten skulle trängt in tänker jag ... Vidare så är lukten som skarpast när det är varmt och högt RH värde i luften.

Då huset inte har en klassisk tegelfasad,m (hängtegel hängs upp på ett listverk direkt på fasaden, skit fult) därför har jag inget behov av stötfogar.

Mitt hus består av krypgrund... Nyrenoverad, dvs. utgrävd, kapillärmaterial + plast + tilltäppta ventilation och avfuktare. Medelvärden nere i krypgrunden har nu under sommaren har varit 19 grader och 71%RH... (med andra ord fina värden).
 
Jag säger inte att det är så i ditt fall, men vår vindpapp från 70-talet luktade fruktansvärt illa (den i norrläge), och den lukten spred sig in i huset.
 
Bödde: kan mycket väl vara något sådant... det är precis sådana icke farliga scenarion jag hoppas på :)
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Hmm ang att du menar att det är dåligt självdrag,,ja det kan man ju tänkas,huset kan ju inte andas längre,en amatörgissning är ju att din vägg bestod från början av



1. Spåntad träfasad (1924)
2. 2 tums liggande plankvägg.
3. Isolering (vass blandad med kalkbruk) (1924)
4.spånskiva

Jag är inte haj på allt men oftast så tapetserade man på kalkbruket,vassmatta brukar finnas för att kunna fästa kalket mot timret.
Självdraget är det nog inget fel på,men man måste förstå ändringarna som gjorts i huset sen det byggdes dvs tätats på mer.
Vi har ett sekelskifteshus där det gipsats hejvilt och lagts masonit,ute var det "tilläggsisolerat" med asfaboard,vi har kastat bort all den skiten för sånt har inget i gamla hus att göra.

Vill man dock täta mycket så då måste man ju ha plast i väggarna trots att det är ett gammalt hus och så får man ha mekanisk ventilation.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.