hej!
Hur fungerar en varmluftsgrund och hur
är det pris och funktionsmässigt med en
sådan jämfört med andra grunder?
 
Jag tror du syftar på värme som trycks in under huset som håller huset tort underifrån!?

Jag har en vän som installerade detta i sitt hus som är byggt 1700 något och tillbyggd 1800 något.
Eftersom min vänns hus var så gammalt så var han tvungen att göra om en hel del och detta blev kostsamt för honom.

Kort sagt, solfångare uppe på taket, denna värme skickas ner under huset vars grund ar näst intill tätt förutom ett hål längst ifrån insläppet av varmluften, där i korta oradalag hur detta fungerar, driften utav detta är inte dyrt och det håller din grund torrt!
Fortsätt att leta mer information efter detta då jag kan rekomendera dig detta.
 
Torksystem i grund är ofta kostsamma att installera och ibland även väldigt dyra i drift, men ibland är det enda lösningen. Förbättrat självdrag ev med hjälp av fläkt kan övervägas. På sensommaren blir det många gånger fukt, men det brukar torka bort utan att skada. Äldre hus är ofta välgjorda i det hänseendet att självdrag fungerar, de byggdes och användes utan maskinell torkning. Vissa nya hus är katastrofalt gjorda och kan som värst kräva en torkinvestering på ca 35000:- och en driftskostnad på 1/3 av elräkningen. Om värmetillskott behövs kan en luftburen enkel vertikal solfångare användas, och den går att göra av trä, isoleringsmaterial, svartmattmålad plåt och för att öka kontaktytan klistras ett antal svartmattmålade ölburkar mot bottenplåten.
En liten fläkt kan drivas med nätel eller solpanel.
 
Josefin tror du att du kan precisera dig.
Talar vi uppvärmning eller grundläggningssystem? Typ inneluftsventileradkrypgrund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.