Hej forumet!

jag behöver hjälp att kapa/minska tjockleken på några trösklar & dörrkarmar.

pastedImage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ställt frågan till en drös brädgårdar/snickerier i Stockholmsområdet men har inte hittat någon som säger sig kunna sånt. I min förenklade och lekmannamässiga värld så är det lätt gjort med en bandsåg eller liknande. Men vad det jag...

Är således tacksam på tips om vart jag ska vända mig!?

Tack på förhand,

//Peter
 
Det bör väl bara vara att hyvla dem?

Det måste ju varje snickare med självaktning ha en.
 
Är det inte både smidigare och billigare att köpa nya, lägre?
 
Tröskeln är massiv ek så den är helt klart svårsågad - men det går ju alltid att ta den med flera snitt. Alternativet vore att skicka dem genom en planhyvel för att få den tjocklek som efterfrågas. Frågan är ju bara hur mycket som skall tas bort?

Det då behöver få tag i är ju en justersåg (alt. Bordssåg), bandsåg, eller en planhyvel. Det sista ger ju klart bäst resultat...

Tar du ned tjockleken på tröskeln får du väl även anpassa höjden på karmen för att inte få för stort glapp mot tröskeln?! Samma med karmen, tar du den för mycket kommer du inte kunna använda dig av konventionella infästningar som tex karmskruvar eller karmhylsor....
 
Hej,

tack för era snabba svar. Är tyvärr ingen snickare med självaktning och sitter inte heller på en hyvel - därav denna fråga om proffshjälp... :)

Nyfiken & Slacker - Helt rätt och jag har varit inne på de banorna. Jag har förenklat mitt grundproblem i frågeställningen. Har en nybyggd vägg där snickaren satt regeln över dörröppningen en halv centimeter för lågt. Jag får inte plats med överdelen i karmen i öppningen. Väggarna är OSB- och gipsade redan så en justering av regeln blir omständlig.

En variant som Nyfiken är inne på är att kapa sido-karmarna i nederkant och montera en sån där låg platt tröskel men jag tycker det ser fult ut.

Vill därför justera den övre delen av karmen 5 mm. (Skickade med en bild på en tröskel för det var det bästa jag hittade...)

Så för att justera frågan:

Är den någon som har tips på ställe i Stockholm som kan hjälpa till att hyvla ner/kapa/justera en plankbit ca 5 mm? Gissar att materialet i karmens överdel är furu?

//Peter
 
Om jag nu fattat det rätt att det bara gäller att ta ner överstycket 5mm löser du lätt själv med en bra fogsvans.
 
Fram med fogsvans/stämjärn/multiverktyg/sicksåg/sänksåg/tigersåg och gör slarvsylta av övre regeln?
 
Eller en vanlig liten handslipmaskin. 5 mm slipar man ju snabbt bort.
 
Bor du i söderort så kan vi skicka den genom hyveln ett par varv - Har verkstan i Bandhagen/Örby och finns tillgänglig i området under morgondagen...

Sen kan man fundera vad det är för en "snickare" som gjorde karmhålet 5mm för lågt! ;) Reklamation på det kanske?
 
  • Gilla
peetan2
  • Laddar…
Billigaste elhyveln på Jula kostar 199:-, den löser problemet.
 
  • Gilla
peetan2
  • Laddar…
Istället för att hyvla tröskeln, är det inte lättare att sätta sänksågen i dörrbladet?
 
MathiasS skrev:
Istället för att hyvla tröskeln, är det inte lättare att sätta sänksågen i dörrbladet?
Eller tigersågen i väggen :)
 
Sänksåg i dörrbladet alla gånger i veckan. Kommer aldrig märkas
 
Återigen stort tack alla för bra idéer och uppslag! Det landade på Dannes lösning med en elhyvel från Jula! Bifogar en bild på underverket :)

IMG_5396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Peter
 
  • Gilla
danne_08
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.