Jag har sett följande lite här och var, och inte fattat vad det är.

Bild1: Ser ut som en gigantisk ringskruv (ca 10 cm i diamerter). Min första tanke var att man skulle ha den att förtöja båtar i, men det är flera kilomerter till närmsta sjö/hav. Teori två är att det är ett gammalt verktyg för att klyva sten, men har blivit lämnat kvar.
20140807_161003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild2: Sitter ofta i betongfundament så som viadukter eller husfasader. Mätpunkter eller ditlyftningsanordning är mina teorier.
20140714_124709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon där ute som kan skina lite ljus på dessa vardagsmysterier åt mig?

Tack.
(Hoppas det gick att infoga så stora bilder, annars får jag försöka igen)
 
Ang. bild 1, kan det ha stått en mast eller stolpe där, som haft vajer stöd? Kolla om det finns rester efter fler öglor.

Ang. bild 2, ser varken ut som mätpunkt eller lyftanordning. Dock finns ibland ingjutna gängor för lyft. Men vad som är iskruvat är ju frågan, om det nu är iskruvat ock inte ingjutet?
 
Bild 1 kan vara en gammal bergsöggla för att fästa staglina till el eller telefonstolpar. Ledningen är borttagen, men bergsögglan är kvar.
Bild 2 tror jag är en fixpunkt för höjdmätningar. Används av lantmäteriet och kommunen bl a.
 
Jobbar ibland med mätfrågor, så jag kan med 99,9% säkerhet säga att bild 2 föreställer en fixpunkt för höjdmätningar. Om det är en stabil punkt kan det utgöra en referenspunkt, men i många fall vill man ha dem för att göra återkommande mätningar för att studera sättningar etc. (du kan se mängder av dem på husgrunder i Gamla stan i Stockholm t.ex.)

Bild 1, samma som tidigare personer svarat.
 
Många tack!
Nu kan jag sova ordentligt igen :)
 
Redigerat:
Ingen orsak!
Jag vet förresten några som trott att höjdfixen är till för att knyta fast sin hund i medan de själva uträttar ett ärende i butiken intill - och de har klagat på att knoppen är lite för liten så att knuten på kopplet kan glida av och hunden slita sig...
Jo, iofs, man hade ju kunnat tänka sig en bättre utformning för ett kombinerat syfte! :)
 
Där ser man, de fixpunkter jag sett här i Göteborg, finns ju rätt gott om dem i denna lervällingsbebyggelse ;) sitter relativt jämt i nivå med ytan eller fasaden de sitter på.

Varför sticker dessa mätpunkter ut så pass mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.