Sorry för sent svar, jag har cosa 30. Ska fixa en bild ikväll.
 
Det gick inte att fota så man ser hur det ser ut. Lyser inte alls så lite/koncentrerat som på bilden


uploadfromtaptalk1407185760454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sir_erken skrev:
Sorry för sent svar, jag har cosa 30. Ska fixa en bild ikväll.
Blev riktigt fint! Hur upplever du detta med synlig ljuskälla och löv, snö som lägger sig ovanpå spottarna?

Fredrik Å skrev:
Kolla bilden.Så blev det hos oss.
Borrade med hålsåg för betong. Det gick åt 3 st hålsågar från Jula men vad gör det när sågarna kostade 50kr/st
Kabeln går bakom muren nedgräd några cm i gruset.
Fredrik
Ser ut att vara samma topplattor som jag har, det kanske funkar att byta ut endast topplattorna som ska belysas med den andra Benders plattan som redan har ett spår för ljusslang? :)

TeroM skrev:
Finns ju en parameter till att fundera på ...

Belysningen av muren vill man ha under den mörka årstiden men då finns det förmodligen snö som täcker markmonterade spottar. Halogen kanske blir varmt nog för att smälta snön men led som Cosa gör det inte.
Visst är det så, men löv har jag inga problem med, och vem vill belysa upp en igensnöad mur? Jag handskottar ordentligt framför muren så att det ser snyggt ut samt att hjullastaren som plogar slipper köra allt för nära.


Nyfniken skrev:
Fördelen med att belysa uppifrån (om du inte tänkt på det) är att man kan gömma ljuskällan. Ser man själva lampan är det lätt att den tar överhanden.
Det är sant! Får fundera ytterligare.. Kanske ska tänka om och belysa ovanifrån.
 
Löv har jag inte så många.
Snön är underbar, om man inte skottar så lyser det mysigt under snön. När man skottat är det jätte snyggt med ljuset upp ur det vita.

Beror på vilken känsla man vill ha tror jag, det är klart det är enklare med en ljuslist uppe.

Jag gillar hur det ser ut med separata ljuskällor. Kanske går att lösa uppifrån dock?
 
sir_erken skrev:
Löv har jag inte så många.
Snön är underbar, om man inte skottar så lyser det mysigt under snön. När man skottat är det jätte snyggt med ljuset upp ur det vita.

Beror på vilken känsla man vill ha tror jag, det är klart det är enklare med en ljuslist uppe.

Jag gillar hur det ser ut med separata ljuskällor. Kanske går att lösa uppifrån dock?
Jag personligen gillar spottar som lyser uppåt mer än led-lister, sen kom argumenten om löv och snö ovanpå, men nu när du beskriver "problemet" så är det ju egentligen inget problem :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev ett kit med 10st Cosa 30, som jag nu har monterat fast i små träbitar, detta för att i kväll kolla upp hur/vart belysningen ska sitta.

Hoppas detta blir bra nu :)
 
Det kommer funka ImageUploadedByTapatalk1407530293.437264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cosa 30 på mur
 
andnyg skrev:
Det kommer funka

Cosa 30 på mur
Snyggt!! Hur fäste du spottarna i marken?

Jag har nu vart ute och kollat, det blev bra, men behöver nog 10st spottar till för att det ska bli bra! :)

Någon som har tips på hur jag ska fästa spottarna i marken?
Just nu har jag snöat in på att att skära hål i marksten och fälla ner dem i, tror ni det blir bra/duger? Eller har ni något annat bra tips? Gjuta egna sektioner?
 
Dom är nedsänkta i allanens trall
 
Ska du ha grus utanför muren? I så fall kan du väl borra hål i billiga 40x40-plattor från Byggmax och gömma i gruser

Ligger stadigt och pallar snön.
 
Nyfniken skrev:
Ska du ha grus utanför muren? I så fall kan du väl borra hål i billiga 40x40-plattor från Byggmax och gömma i gruser

Ligger stadigt och pallar snön.
Nja, vi flyttade hit för ett år sedan och då såg det ut så.
Snart kommer dom att gräva ner fiber här och då vore det bra om man hade plattorna klara då tills de ska asfaltera här :)
40x40 plattor är ju ett bra alternativ, dock så har vi en "gatubrunn" lite längre upp som tyvärr INTE ligger längre bort än 40cm från muren, så jag vet inte hur jag ska görs där. Alternativet som är kvar är smalare plattor, som det troligtvis blir, eller dela plattorna så att de blir 40x20
 
Fredrik Å skrev:
Kolla bilden.Så blev det hos oss.
Borrade med hålsåg för betong. Det gick åt 3 st hålsågar från Jula men vad gör det när sågarna kostade 50kr/st
Kabeln går bakom muren nedgräd några cm i gruset.
Fredrik
Hej Fredrik!
Vad är det för lampor, var kostar de och var är de köpta. Snyggt!
 
Hej
Silverline är fabrikatet.
Bygghemma har dom.Vi köpte våra på Stenbolaget men jag tror dom har slutat med Silverline
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Silverline är fabrikatet.
Bygghemma har dom.Vi köpte våra på Stenbolaget men jag tror dom har slutat med Silverline
Fredrik
Ser lovande ut på din bild! Hur funkar det?

Är det dessa? http://www.silverline.se/light-design/led-decklight-komplettset
SilverLine.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller dessa? http://www.silverline.se/light-design/powerled-upfloorlight
SilverLine_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.