Hej!
Min första post i forumet, har tidigare bara varit passiv läsare. Fantastiskt forum med mycket kunskap, uppskattas mycket o har varit till stor hjälp!

Som rubriken antyder är jag på gång att bygga en stentrappa o funderar nu på hur jag ska gå tillväga för att inte behöva göra om jobbet efter vintern. Trappan ska byggas i en slänt där det tidigare varit mycket spring, så jag vill tro att underlaget är ordentligt packat. Underlaget består till största delen av sand med inslag av stenar o lite jord. Hur hade ni gått tillväga, vilket underarbete krävs?

Har tänkt mig att bygga med stenar som har måtten 350*210*140.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh one-
 
Hm, det är alltid svårt i slänter eftersom naturen förflyttar materialet neråt genom regn och smält snö. Fast det låter det som att du är fullt införstådd med...

Okej, om det var min trappa hade jag grävt ur till någon form av fast underlag och sedan fyllt på med bärlager (typ 0-50?!). Sen hade jag vägt av varje trappsteg med stenmjöl, där jag hade lämnat några cm under och bakom varje steg för att få plats med murbruk. Man skulle ju kunna ha kanske 1 cm bruk mellan varje steg (så det inte bygger för mycket på höjden, alltså där de ligger mot varandra, och sedan kanske 5 cm under den del av steget som inte ligger mot föregående steg.
Svårt å utveckla i skrift, men jag hoppas du förstår hur jag menar :)
Finns säkert många fler sätt, men så här borde det bli rejält stabilt.
 
Jag byggde två mindre trappor nu i höstas med Benders trappblock 1050x350x150 och var väl i samma läge som dig.. Dvs hur gör man?
Efter lite funderande vart konstruktionen så här:
Grävde ur 15-20 cm och fyllde med 0-18, vattna och padda. I mitt fall hade jag en stenmur på båda sidor så blocket som lade dit limmades mot muren på båda sidor med PU700.
Fyllde bakom med bärlager, vattna padda och dit med nästa block. Överlappade med 5 cm och limmade även detta mot muren samt blocket under, osv..
Om det var rätt metod eller inte märker jag till våren :)
 
rätt konstruktion?
vänd på stenar så du får mer än 21cm att trampa på och får större överlapp ( mer stabilt). 26cm stegdjup + 9cm överlapp?
14cm i höjd som du lagt den första är en bekväm höjd men kanske blir trappan för lång? dvs slutar inte där du vill att den ska sluta.
Är baken brant så kanske ska du ha 21cm i steghöjd för få trappan bli kortare?
limma inte om du är osäker var det slutar :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.