Jag skall inreda/renovera ett stort rum (sal) i ett hus byggt i början på 1900-talet. Rummet har två st pardörrar (med stora speglar). Tanken är att sätta någon form bröstpanel/boasering på väggens nederkant, eventuellt något som går i stil med dörrarna. Finns det någon som kan ge tips på hur man kan tillverka bröstpanel/boasering själv. Alt. köpa färdig. Jag har letat på Internet för att hitta inspiration, men inte funnit något.
 
Jag tycker att Lundbergs har de snyggaste bröstpanelerna. Kolla in Royal Antique eller Royal Windsor. Dom ska visst vara enkla att sätta upp, nåja allt är relativt :). Tyvärr kostar dom en slant också, men snygga som sagt. Vi har också funderat på och sätta sådan i vårt "finrum".

http://www.lundbergs.com/

 
Har ni funderat på att tillverka en bröstpanel själva?
T.ex. sätta en bred list (ca 1 dm) horisontellt vid golvet och en i midjehöjd. Och med jämna mellanrum (ca 1 m) sätta samma typ av list vertikalt. Ev. sätta en mindre spånplatta i mitten.
 
Javisst, margaretha, det är fullständigt vansinnigt att köpa 'färdiga' när det är så lätt att fixa något själv med snygga, profilerade lister. Dessutom får man mönstret skräddarsytt till rummet.

 
Kolla www.gysinge.nu om hur man gör egna paneler. Hade jag ett sådant rum som du beskriver satte jag inte upp Lundbergs det måste göras med stil ::)
 
co: Hittar ingen beskrivning på gysinges hemsida... Finns beskrivningen i någon av deras böcker?

 
Ursäkta att jag dröjde så länge med svaret (jag har varit strängt upptagen under juridikfliken + att in reallife bråkat med våra entreprenörer). Dels finns ju en del smått och gott i fliken produkter, klicka på trä, snickeri och isolering och klicka igen antingen på "Hyvlade snickerier från sent 1800-tal, för finare rum" eller "Hyvlade snickerier från sent 1800-tal, hög bröstning". Dels finns ju deras katalog som åtminstone innehåller en beskrivning om hur man får till en sådan där "fusk" björkfanér bröstning som jag tänkt mig i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.