hellre gödsla ofta och lite än sällan och mycket..
 
Efter att ha läst tråden är min rekommendation att ju mindre du gör med denna gräsmatta desto bättre kommer den att må. Skippa gödning, brännare, Roundup och handymen oavsett nationalitet.

Lämna gräset ifred nu under torkan. Mycket ser dött ut nu,men kommer igen när det börjar regna. Köp dig en egen gräsklippare. Klipp gräset ofta, inte kortare än 5 cm. Du ska se att mattan hämtar sig under hösten om du låter bli att mixtra med den.
 
...att vattna kan knappast kategoriseras som att "mixtra"......
 
MathiasS skrev:
...att vattna kan knappast kategoriseras som att "mixtra"......
Nej förstås. Vatten skadar inte. Men då krävs rejäla rotblötor. Å andra sidan, även gräsmattor som är helt förtorkade i juli brukar bli gröna när hösten kommer. Så, varför då trötta ut sig och slösa vatten.... :)
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Nu kastar jag kanske bensin på elden men jag har sett flera gräsmattor där robotklippare används där gräset torkar. Det klipps för kort under torrperioden. Varför inte prova att vattna regelbundet och låta gräset växa lite högre innan det klipps och då inte klippa det så lågt?
Du har delvis rätt. Man ska inte köra en robotklippare mer än vad som behövs. Vid torka stannar den i boet. Kan urskilja vissa raka bruna partier, kan mycket väl vara från robotklipparen.
 
P
ImageUploadedByByggahus.se1407418431.140838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1407418445.594505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1407418456.918051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkulärt och platt växtsätt, massor av tuvor. Försvinner de verkligen av sig själv?
 
P
ImageUploadedByByggahus.se1407418582.492614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1407418601.528965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Några förslag på bättre gödseldpridare?
 
Nu vet jag inte vilken gödselspridare du har men Gardenas fungerar bra så länge man håller rent i spjället mellan varje användning.

Min gräsmatta är också "rulla ut" typ, dock 5 år vid detta laget.

Min gödselplan ser ut så här;

ca 110 m2
vår o sommar April + Maj/Juli
2-4 ggr
NPK-11-5-18
2,2-4,4 kg (väg upp noga)
(2-4 kg/100 m2)

höst - Aug/Sept
1 ggr
PK-11-21
2,8-3,3 kg
(läge 4 på Gardena spridaren)
(2,5-3 kg/100 m2)

Om man vill sprida extra jämnt så sätter på halva spridningsmängden men kör både längs med och på tvären.
Gödsling görs i samband med regn eller riklig vattning.

Så här ser min gräsmatta ut just idag, klippdax i morgon.
Jag klipper ca var 5:e dag när det är stark tillväxt typ Maj/Juni och var 7:e dag Juli/Aug.
2014-08-07 14.50.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-08-07 14.50.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tips kring vattning: Sätt ut en regnmätare och vattna ca 20mm. Tar längre än man tror.

Sen kan du läsa på http://www.olleberg.nu/
 
M
enginolo skrev:
Några förslag på bättre gödseldpridare?
Ja du fick ett tips i inlägg 5 i den här tråden.
 
P
miksil skrev:
Ja du fick ett tips i inlägg 5 i den här tråden.
Ok har du själv testat den?
 
M
enginolo skrev:
Ok har du själv testat den?
Inte just den, utan har en likadan fast man får veva själv.

Vet många andra som testat den med gott resultat.
 
Spridare i all ära, men jag vill påstå att det går lika bra att sprida för hand med en mindre hink i famnen. Har över 2000 m2 gräsmatta som för hand- tar en 45 min.
 
Sommartorparn skrev:
Nej förstås. Vatten skadar inte. Men då krävs rejäla rotblötor. Å andra sidan, även gräsmattor som är helt förtorkade i juli brukar bli gröna när hösten kommer. Så, varför då trötta ut sig och slösa vatten.... :)


Varför vill man bara ha grön gräsmatta på hösten och hur "uttröttad" blir man av att ställa ut en vattenspridare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.