Hej allihopa.
Efter att läst många trådar här på forumet så tänkte jag försöka att bjuda lite på mig själv och hur jag får tiden att gå.
Vet inte om det är i rätt forum jag postar annars kan ju nån admin flytta till rätt.
Det hela började i höstas med att vi hittat de ett intressant renoverings objekt till ok pris i ett attraktivt område nära mälaren. Ligger på en udde med ca 200m till vatten åt 3 håll.

Huset är ett Hus som är en chafförs bostad som byggdes 1937 enligt säljaren. Men när vi bytte taket så hade snickarna skrivit 1933.
Huset står på en krypgrund ca 1m hög. Trossbotten har rasat under 1 av rummen.
Väggar av stående spontat virke liggande panel på detta och tretex på insidan.
Huset utbyggt i 2 omgångar.
Tegel tak på huvud byggnden och på den ena utbyggnaden. Plåt på den stora balkongen( utbyggnad 2 på höger sida)
Husets skick var inte så bra. Inte underhållt de sista 30 åren. Tegelpannor borta på huvud delen och utbyggnaden på vänster sida hade det saknats pannor i massor med år och dålig lutning på taket hade medfört stora fuktskador i väggar och tak.

Huset ser ut som sådant. Eller gjorde i vintras.
Ägaren vi köpte av ha inte haft värmen på i huset under vintern så när vi drog på vattnet i våras då affären var klar så sprutade det vatten lite här och var. Toastol hade frysit sönder och lite sånt. Men vi hade ju ändå tänkt att byta allt.
 
  • IMG_5515.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5516[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bifogar lite bilder på hur vi tänkt att huset skall se ut på ett ungefär
HUS RITNING.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs Vi skall riva den fuktpåverkade utbyggnaden och ersätta med en större där badrum och en groventre med tvättstuga kommer tt inrymmas. Ny takkupa där takfönstret sitter idag. Byte av tegel tak till grönt bandfalsat plåttak. Byte av färg på hus från gult till vitt,. Sen renovering av samtliga rum inne. och renovering av grund.
 
Rejäl renovering/tillbygge. Vad har ni för budget? 2 Miljoner?
 
Detta blir spännande o följa!
 
Tja budgeten är satt så lågt som möjligt under miljonen. Gör allt själv. Tidsplan är 2 år.
Lägger upp tråden för att ha lite koll på själv vad man gjort är dålig på att skriva dagbok så detta får bli en sådan.
Vi kan säga att affären av huset blev en utdragen process vilket gjorde at vi kom igång mkt senare än tänkt.
Ska försöka fota lite mer än jag annars gör så blir det lite roligare att följa.
Innuti har vi inriktat oss på 2 rum kök och matrum. Köket är nästan klart men det funkar och matrummet är klart.
Vi rev ut hela det befintliga köket bort med tretex in med gips på väggar. Hittade ett beg kök med vitvaror på blocket som vi installerade. Köpte bänkskivor i granit av usel kvalite (vi fick skivorna gratis efter lite prutande) en stenhuggare har polerat upp dem så nu är de väldigt fina.
Vi målade trägolvet vitt ( väldigt opraktiskt ) men det skall dit gråa rutor på diagonalen på glvet så hoppas inte att smutsen blir lika tydlig.
Bilder kommer
Då vi bodde på annan ort så är vi tvugna att bo i huste därav hetsen med köket och ett rum. Vi har äve en bebis på 1 år så måste få klart hennes rum. Hon skall ha rummet med takkupan.
Takkupan är också byggd vilket det blev lite panik med då vi beslutade oss för att byta taket som första åtgärd på utsidan. Lejde bort nedtagning av tegel och uppsättning av plåten. Men dåråsponten var dårlig på vissa ställen så fick jag åtgärda det. Samt så fick jag den lysande iden att jag skulle förlänga takfoten för att få lite bättre utseende på huset. Gillar ju också snickar glädje så det gick åt några dar till att fixa till det också. Bild kommer.
Takplåten är nu lagd det vi väntar på är fönster till takkupan vilket jag missat att det är 8v lev tid på.
 
Vi hade också kravet från säljaren att göra ny infart då de behåller ett hus med strandtomt. Så detta har också fixat till. Inte klart men den funkar så länge det skall till grindstolpar och nytt staket också.
(Hoppas jag kan lägga in bilder senare. Sitter på jobbet å har inga bilder här).
När grävaren var ute så grävde vi även för utbyggnaden. Detta skedde veckan innan midsommar. Efter 1v sem i Finland så va det nya tag. Då byttes taket. Vi flyttade in den 7juni. Så då avstannade verksamheten inne dels för att satsa på ute aktiviteter när det var fint väder.
Har nu gjutit sula och murat upp leca grunden för utbyggnaden. Velade mkt fram och tillbaka om jag skulle gjuta platta elelr ha krypgrund på utbyggnaden. Men då krypgrunden är så hög så beslöt jag mig för att göra en krypgrund även för utbygget.
Ibland går ju form före funktion och vår utbyggnad blir ju 5 kantigt eller vad man ska säga vilket ju medför emn massa olika vinklar på allt. Å detta tar ju tid för en hobby pulare som mig.
Murningen av stenarna tog mig 3 dagar. Och värmen gjorde ju inte att man va direkt effektiv. Men hellre varmt än en skitsommar med bara regn. Men man ska ju inte mura i stekande sol vilket ju är på den sidan som jag håller på så när det var som värst hjälpte jag frugan med målning av fasaden.
Som tur var så var huset målat med oljefärg och inte nån plastfärg så det är bara att slipa det som är löst och sen fasadtvätt. Å måla dagen efter. Målar med Salmings karat färg. Täcker väldigt bra så 2 strykningar räcker. ( undra hur trät mår under denna färgen den känns väldigt tät)
Nu denna månad augusti så har vi börjat med regling av utbyggnaden. Takstolar är på plats och snart är all råspont på taket ditspikat. Semestern har nu tagit slut så nu är de kvälla och helger som gäller.
Då vi bara har 1 fungerande toalett. Naturligt vis är den i utbyggnaden som skall ersättas med den nya utbyggnaden så måste jag bevara en del av gamla utbyggnaden så länge jag bara kan. Detta ställer ju till lte bekymmer då den ju är ivägen. Doch så är den nya utbyggnaden högre än det gamla så efter att jag rivit taket på den befintliga utbyggnaden så kunde jag få dit det nya taket.
Och där är läget idag.
 
Liten cheklista på vad som skall göras innan vintern
Vi måste få til ett värmesystem (har köpt beg vatten radiattorer) dessa skall sättas in och drivas av något. Det lutar åt en luft vatten pump. är idag direktverkande el.
En possitiv sak var att sotaren godkände skorstenen och vi har en braskamin och en kakelugn på nedre våningen och en kakelugn på övervåningen.

Grunden måste jag också göra nått åt men vet inte vad. Om den skall tätas och sätta dit en avfuktare.
Mkt gammalt boss måste städas ut ur krypgrunden samt trossbotten som fallit ner måste åtgärdas.
Men detta gör man ju på 1 dag det har jag ju sett en kille i en annan tråd göra :) .

Och så skall utbyggnaden vara klar. utvändigt.

Målning av fasad den 1a ggn vore ju skönt om den blev klar men inget måste.

staketet är kasst och måste renoveras och byggas till med 100m då vi har hund och en 1åring som börjat knata runt nu.

Sen så är det invändigt men det får vi ta sen. Vi kan ju bo där som det är nu.Köket är ju ok och det är ju det rummet som tar tid.
Stammar till toaletten på övervåningen är nydragna men inte inkopplade. (går idag på utsidan av huset och spruckna)
Vattenledningar dras med rör i rör eller vad det heter.
All el skall fällas in i väggar så långt det går ialla fall.
 
Det ska bli spännande att följa ditt projekt.
Mycket bilder vill va ha;)
 
Hej!
Ska bli kul att följa. Ett hett tips vid lång projekt är att färdigställa ett rum i taget så att man får ett avslut. Entusiasmen är ju hög i början och det gäller ju att försöka hålla uppe den när vardagen kommer. Med heltidsjobb och småbarn har man ju begränsat med tid.

Inför vintern är det väl bra att ha ett värmesystem och ett isolerat golv. Att ligga i krypgrunden och hålla på är ett hästjobb. Finns det källare på någon del av huset? Eller vart hade ni tänkt placera värmepumpen.

Det går att renovera med stram budget om man tänker till och planerar. Ligger huset som ni säger i ett attraktiv område bör det ju inte vara några problem att få till baka pengarna ni lägger ner.

//Johan
 
Vem ber jag att flytta tråden?

Jo vi ska göra 1 rum i taget och det får inte frångås. Men det blir ändå så ibland när man ska fä'lla in elen i väggar osv så kan det ju medföra att man måste kladda i de andra rummen också. Men som sagt har ju gjort köket och det är ju det värsta rummet.

Värmepumpen skall placeras i en liten källare Dock är det inte riktigt full ståhöjd så vet inte vilken höjd som krävs för acc tank eller har man inte det för vatten luft pumpar?

Vad har vi gjort i helgen nu då.

Har rivit en del av den gamla utbyggnaden. Och på maken så låg det massor med träspån och gamla träbitar sen de byggde utbyggnaden. Måste allt detta tas bort. Man måste ju typ dammsuga i sånt fall.

Lite bilder på utbyggnaden. Som sagt har nu rivit endel av den gamla utbyggnaden men toa delen finns kvar

DSC_0208[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0207[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några bilder på snickarglädjen. De förlängde takfötterna fick även snickarglädje på sig. Innan var det bara en låda som på så många hus från 1970 talet och frammåt.
Här finns också det englandsinspirerade avloppssystemet från ovanvåningen. Ett gjutgärnsrör på utsidan av väggen. Detta har dock spruckt. DSC_0212[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0213[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0214[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på balkongen och utbyggnad
DSC_0210[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Igår täckte jag råsponten med takväv för det hotades med regn på kvällen. Han klart så långt som jag hade väv innan det började att regna. Saknas 1 vår längst upp mot nocken. Men pressennningen fick ligga kvar som extra skydd.
Började sen med att regla upp för golvet till den det nya badrummet.
Finns det nån har som gjutit med epscement mellan bjälkarna för att få ett stadigt golv? Vi skall lägga klinker och golvvärme. Vad ska man i sånt fall ha för skiva underst? Och hur funkar detta i en krypgrund´?
 
Flyttade din tråd till Socialt & projekt.
 
Oki tackar då hamnade den rätt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.