En relativt enkel fråga - Vi är på gång att planera och sätta ett IKEA kök i vår villa som vi hoppas blir ett bra och prisvärt alternativ. CC mått på träreglarna i väggen där överskåpen ska sitta är 600 mm medan monteringsanvisningarna säger att avstånd mellan infästning av skruv inte får vara större än ca 300 mm när man sätter skåpen på IKEAs väggskena.

Någon som har en bra lösning / synpunkter på hur man löser detta "problem" utan att riva gipsväggen och sätta kortlingar mm? Väggen skåpen ska sitta på är 4 meter. Någon jag pratade med som hastigast menade på att det kommer hålla med att bara sätta ordentliga skruv på 600 cc men vill gärna ventilera frågan här också... Vill som sagt mycket ogärna riva gipset och regla upp bakom....

Mvh,

Andreas
 
Hej!

När vi satte det gamla Ikeaköket i förra huset så satte vi upp alla överskåp med mollys. Det var visserligen dubbelgips men jag fick några höjda ögonbryn. Men det höll utan problem. Vill dock minnas att vi inte hade tallrikar där.

Men vill du förstärka så borde det gå att sätta mollys imellan varje vanlig skruv.

Mvh Tobias
 
Tack för ditt svar. Precis samma svar fick vi av vår vän tillika möbelsnickare som har satt ett antal kök. Att absolut bäst är naturligtvis att sätta riktiga träskruv i reglar på 300 cc men går inte detta av ngn anledning så kommer överskåpen hålla med skruv vart 600 cc och mollyplugg emellan det....

Bara så jag förstått rätt - ni satte inga träskruv överhuvudtaget utan bara mollyplugg i gips...?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bobbo n
  • Laddar…
1 mollyplugg i dubbelgips klarar ca 50 kg.
 
När jag satte IKEA-kök hos farsan så satte vi molly på alla ställen förutom där vi lyckades träffa en regel.
Kommer inte ihåg om det var enkel eller dubbelgips (skulle faktiskt tro det förstnämda)
 
Men det är väl bara att ta fogsvansen och såga längs väggen ca 30-40 cm bred öppning och plocka bort gipsen och fälla in kotlingar, tillbaka med gipsen så är problemet löst max 2-3 tim. arbete. Har gjort detta på ca 100 kök på den tiden jag jobbade. Men såga bara i gipsskivan inte reglarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej!
Vad jag minns så träffade vi ingen regel alls. Och detta var de gamla stommarna, dvs 2 skruv i varje överskåp.

Mvh Tobias
 
Thomas59
KoRtlingar!

Inga problem med Molly. Inte ens i enkelgips. Skåpet ger med sig före gipset.

Ett bättre alternativ är dock Togglers. Tar betydligt större last än Molly och är trevligare att jobba med.
 
Har precis ställt samma fråga till mig själv då vårt nya IKEA-kök kommer om ca 1 vecka. Jag är dock övertygad om att en rejäl grovgängad träskruv på c/c 60 kommer att räcka långt men jag tänker ändå sätta en expanderplugg mellan varje bara för att kunna sova gott om natten. Annars är du ju som nämnts tidigare inte speciellt mycket jobb att öppna upp gipsen och fälla in några kortlingar, tror dock att det är helt onödigt i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.