IngMatt
Får jag bygga ut altan till nära staketet eller gäller 4 meter igen?
 
Det beror på utförandet. Om du håller dig på marknivå så är det inga problem.

Tidigare så var maxhöjd man fick bygga som "icke byggnad" 0,5m (tolkningen varierar 40 - 60 cm i olika kommuner).

Men för ett par år sedan kom det någon form att prejudikat, på att så länge den inte var så hög att den skapar ett rum under altanen så är höjden OK. Det prejudikatet tror jag inte är allmängiltigt, där var fler förutsättningar som skall vara uppfyllda. Så jag tvivlar på att man ex. skulle kunna bygga en 1,8m hög altan ända till tomtgränsen, men kan vara värt att kolla.

Skall du bygga tak över, insynsskyddande plank osv, då gäller åter andra regler.
 
I Lund godkänner man maxhöjd 1 m men i tex Göteborg bara 0,5 meter så det är väldigt lokalt.
 
IngMatt
Insynskydd också ja
 
Altaner är inte bygglovspliktiga, så du kan bygga ända ut i tomtgränsen.
Finns det inget i detaljplanen är maxhöjden enligt rättsfall 1,2m.
Vill du sätta ett insynsskydd kan det kräva bygglov om det blir ett "plank".

Vad tycker din granne?:)
 
IngMatt
Inte frågat än
 
Jag ställer en följdfråga här.
Om jag nu får bygga en altan 1.2m över marken ända fram till tomtgränsen, kan jag då även bygga ett räcke på altanen som är ca 1m högt och inte har någon genomsläpplighet?
Vad räknas som altan, tex en 1m bred "gång" runt en pool?

/Niklas
 
njaa. Jag tror, men kan ha fel. att om du bygger ett staket mot grannen, som det ju är i så fall. Då är det den totala höjden för altan och staket som måste hålla sig under "stakethöjd".

Och det finns som sagt rättsfall på att man får bygga ganska höga altaner, men jag tror inte att det rättsfallet gällde altan nära gränsen. Så jag misstänker att det kan finnas andra bedömningar om man bygger så nära en gräns, som ev. ännu väntar på rättslig prövning.

Om jag ex. bara får bygga 1m högt staket mot grannen, så låter det orimligt att ett staket i form av en altan skulle få vara 1,2m eller tom 2,1m.
 
Fast jag får ju bygga altan på 1,2m mot tomtgränsen?
Och måste jag inte ha ett räcke på det då?

Alltså jag är bara intresserad av att dra detta till vad som egentligen är "lagligt".
Och egentligen pga. att jag gärna skulle ha ett 2m plank mot min ena granne utan att behöva ha ett tillstånd från dom... =)
 
Vi har byggt ut altan med inbyggd pool (ovanmarkspool) näst intill hela sträckan ut mot granne och satt staket och spalje med en höjd av 1,8m längs 2 sidor och staket ,9m höjd på ena sidan. Altanen ligger 1,0m över mark. Spaljen är gjord av inoljad läkt. Kollade med stadsbyggnadskontoret innan och det var ok i Stockholm med allt jag har gjort.
 
Fast spalje får du bygga i princip så hög du vill.
 
Och som sagt jag är inte övertygad om att man får bygga 1,2m altan ända till tomtgräns.
 
Enligt Stadsbyggnadskontoret så JA det fick man. Vi har ca 0,9m kvar till gränsen och ja spalje har inget bygglov såsom plank har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.