Hej..

Nu har min kära kompressor lagt av och jag misstänker att det är kontaktorn som lagt av. Har därför köpt ny men undrar ifall någon har erfarenhet av byta denna gamla?

Inkopplingen med hjälprelä och inkopplingen av tryckvakten från kompressorn ??

Bifogar lite bilder

ImageUploadedByByggahus.se1407436762.139505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla



ImageUploadedByByggahus.se1407436965.130583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya
 
Beroende på vad det är för manöver spänning gör man på olika vis.

230v manöver, vilket jag förutsätter:
Nolla in på A2

Fas från EN av anslutningarna 1, 3 eller 5 på kontaktorn ut till tryckvakten.
Från tryckvakten in på A1 på kontaktorn.

Tänk bara på att kabelarean på kabeln till tryckvakten måste klara kortslutningsströmmen som kan uppstå. Då jag antar att du har en 63A handske till kompressorn (Eftersom du direktstartar en så pass stor motor) så skall kabeln till tryckvakten vara minst 6mm2.

Lämpligast är då om du sätter dit en dvärgbrytare innan du går ut med manövern till tryckvakten. Lämpligen 6A, då klarar du dig med en kabelarea på 0,75mm2 -1,5mm2.


Sen kan jag rekomendera att du tar en storlek större på kontaktorn. Du skall aldrig ligga på gränsen vad kontaktorn klarar. Den modellen LC1D18 klarar 18A vid AC3 alltså vid motor drift. Ditt motorskydd är ju inställt på 20 A. Vad står det på märkskylten till motorn. Är det verkeligen 20A motorn skall ha vid 400v. Låter väldigt mycket. Står den på en industri? Får i pravata bostäder brukar bara nätägaren tillåta direktstart upp till max 7,5HP/5,5kW. Din verkar vara ca 8kW att dömma av motorströmmen.

Du bör också byta inkommande gummikabel till motorskyddet. Tycker det ser ut att vara 1,5mm2 eller max 2,5mm2. lämpligt är minst 6mm2.
 
Redigerat:
ImageUploadedByByggahus.se1407440500.210780.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är från motorn , den är på 15A

7,5kw
Matningen är
2,5mm area är draget till kompressorn , till tryckgivaren är jag osäker på men den är Max 1,5 (den satt orginal när jag köpte den)..

Det konstiga är att säkringen går när jag försöker direkt starta men det gjorde det inte tidigare varför?

Skall motorskyddet kopplas in före kontaktorn?

Tack för svaret :)
 
Vad har du för säkring till den? 25A Startar den olastad så kan du om du har tur lyckas starta den på 25A.

Ifall det är max 32A handske till den så är det ok med 2,5mm2 både som matning till till motorskyddet.

Tänkte lite fel innan.
Du har ju motorskyddet innan kontaktorn vilket "strömbegränsar" strömmen som kan gå i kabeln till tryckvakten till max 15A. Då räcker det med 1,5mm2 som klarar den kortslutningströmmen som kan uppstå vid ett eventuellt fel.

Att motorskyddet sitter innan kontaktor är bara bra eftersom du köpt den typen av motorskydd som du har. Löser motorskyddet ut så blir manövern spänningslös och kontaktorn faller.

Oftast monterar man man motorskyddet direkt på kontaktorn. Altså tvärtom som du gjort. men då används en annan typ. Den typen bryter inte matningen till motorn utan endast manövern, vilket gör att kontaktorn faller. Denna typen:

lrd_image.11.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Att säkringen går nu och inte tidigare kan bero på att ditt motorskydd tidigare har varit för högt ställd (20A). Vilket kan leda till att motorn är bränd ifall det gått för tungt.

Men mest troligt kan det vara så att den nya kontaktorn gett upp. I och med att du direktstartar motorn blir det en enorm strömrusning vilket gör att kontaktorn slits onormalt mycket. Du har en ström på ca 60-100 A under nån sekund innan motorn kommit upp i varv.

Den gamla kontaktorn är likvärdig med LC1D32 som den heter idag. Alltså 50A vid AC1 (Resistiv last) och 32A vid AC3 (motordrift)

Den nya LC1D18 har 32A vid AC1 och 18A vid AC3

Eftersom den nya ligger precis på vad motorn drar innebär det att kontaktytorna i kontaktorn utsätts för en kraftig ljusbåge i startögonblicket vilket ger porer i kontaktytorna. Vilket i sin tur innebär att kontakten inte sluts ordentligt. Och är det inte ordentlig kontakt på ex en fas innebär det att strömmen i de 2 andra faserna ökar kraftigt. Och säkringen går.


Hoppas att det inte blev för rörigt.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Det är inte lämpligt att direktstarta en så pass stor motor. Jag skulle rekomendera att montera en y/d start i stället.
Då borde det gå att starta den på en 20A säkring utan problem.

Direktstartar man en motor på 7,5Kw rekomenderas en säkring på minst 35A. förutsatt att motorn inte startar tungt
 
Det löste sig, hittade felet. Fel på kontaktorn från fabrik. Bytte ut den och nu går han som en klocka ! Tack för alla svar.
 
Och säkringarna håller :) ny matning s1xv 5g2,5 med 3x16A funkar med motorn 7,5kw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.