Snart får vi vänja oss vid ett nytt lamputtag enligt voltïmum.se :)

lamputtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2019 är det tänkt att de gamla ska utgå.
 
Okey?

Vad är fel på våra nuvarande då?
Tycker dessa var snorfula :p
Man kunde iaf ägnat sig är att ha brunnen i samma färg som ramen och centrumbiten iaf.
Jordbläcket eller snarare stiftet ser ut att vara ytterst lite längre. Ser enligt min mening för kort ut.

Fula som stryk vart de även då evt skruv inte kan döljas så som det går att göra idag i ett lamputtag.

Att vi har haft något liknande uttag som försvann upptäcker några då och då. Men helt idiotiskt att införa en ny kontakt som bara kommer bli en större kostnad för slutkund.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Är det en EU-harmonisering?
 
"Här kommer en påminnelse om att Europa har enats om en ny standard för lamputtag DCL (Devices for connection of luminaires), som träder i kraft 2019-04-01. De nya standarderna SS-EN 61995 1 och -2 för bostäder är samordnande under lågspänningsdirektivet, vilket innebär att de gäller i hela EU/EES och att uttagen ska CE-märkas. "

Tycker nog fan att de kunde kört på de vi har. Dog lite inombords faktiskt.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Snacka om att börja i fel ände! Om något borde åtgärdas så är det väl att avveckla edisongängan. Är ju helt galet att vi fortfarande har en sån oskyddad konstruktion överallt i våra hem.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Ja tänk, ytterligare ett perfekt exempel på vad vi inte behöver EU till.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Location skrev:
Snacka om att börja i fel ände! Om något borde åtgärdas så är det väl att avveckla edisongängan. Är ju helt galet att vi fortfarande har en sån oskyddad konstruktion överallt i våra hem.
Faktiskt. E14 och E27 som är de vanligaste idag är ju rätt farliga ändå. Även "bajonett" fattningarna till tex julslingor (som kommunen använder och som bygg belysning) är ju även de ganska farliga på sitt sätt.

Finns bra mycket bättre saker att fixa före än att införa en meningslös standard för att folk ska kunna köpa en lampa I Sverige eller i utlandet utan att byta stickpropp. Men om 5-10 år när folk måste byta ut alla gamla takuttag eller skarva om den ny inköpta lampan i en Svensk butik bara för att kontakten på sladden är ny medans alla uttag är gamla.

Helt idiotiskt enligt mig. De enda som tjänas på detta är tillverkarna! Evt att elektrikerna gör det pga att Svensson måste byta kontakter osv. Men va fan. Då får vi ett annat problem. Nämligen att den gamla trend serien eller RS serien inte går att få tag på med den nya kontakten. Inte fan vill man blanda in en annan modell bara för ett Idiotiskt genomklubbat förslag från EU´s sida.
 
Den nuvarande kontakten är väl ok enligt gällande regler? Då finns det väl inget som hindrar att man fortsätter tillverka lampor med denna? I privatägda bostadshus finns det väl heller ingenting som säger att uttagen man sätter upp måste vara av den nya modellen så länge det inte är något fel på de gamla?
 
Förutsätter ju att de gamla fortsätter att tillverkas, är vi inte ganska ensamma om de uttagen?
Är vi inte ganska ensamma om lamputtag öht? Tycker åtminståne takarmaturer tenderar att sitta med "sockerbitar" när man kommer utanför Sveriges gränser.
Hursomhelst, min åsikt är att vi behöver nya lamputtag lika mycket som vi behöver nya skruvskallar eller apparatintag.
 
Är det bara jag som tycker det är bra att kunna köpa lampor garanterat strulfritt från hela Europa.
 
pelpet skrev:
Är det bara jag som tycker det är bra att kunna köpa lampor garanterat strulfritt från hela Europa.
Det kommer ta lååångt tid innan man kan köpa lampor i hela europa strulfritt. Så till vida att du inte bor i ett hus eller lägenhet som är byggt/renoverat efter 2019 och som verkligen har monterat in dom nya lamputtagen så kommer aldrig kontakten på lampan att passa med ditt uttag hemma.

//Patrik
 
Problemet som jag har upplevt några gånger är att det kan vara svårt att montera en taklampa och få plats med kontakter och krokar. Tyvärr verkar inte alla tillverkare av armaturer förstå att det finns mer en en typ av utlopp, dosa kontakt, krok mm. All form av standard gör det ju lättare att tillverka saker. Visst, det kommer ju ta tid innan det slår igenom, men så är det ju med allt.
 
Men det finns ju en Eu standard för vanliga kontakter också, har för mig att den infördes på 80- talet. Ser ut ungefär som de engelska, med 3 pinnar, men mycket mindre.

Och den har vi ju alla överallt i våra hus nu....
 
Är det första april? *tittar ut*
 
Patrick E skrev:
Problemet som jag har upplevt några gånger är att det kan vara svårt att montera en taklampa och få plats med kontakter och krokar. Tyvärr verkar inte alla tillverkare av armaturer förstå att det finns mer en en typ av utlopp, dosa kontakt, krok mm. All form av standard gör det ju lättare att tillverka saker. Visst, det kommer ju ta tid innan det slår igenom, men så är det ju med allt.
Köpte man en IKEA lampa för något år sedan så var det lögn i helvete att montera dessa över ett nytt uttag. Demontering av både utanpåliggande och infällt uttag krävdes för att fästa fästanordningen alt att klippa bort uttaget i sin helhet. Köper man samma lampa idag så är fästet annorlunda uppbyggt så att det hakar i kroken på lamputtaget och döljer uttaget istället.

Så Nog fan är det lamptillverkarna som ska bygga deras lampor efter vårt material. Dock brukar ju plintar och utrymme vara grymt snålt tilltaget i armaturer mm.

Vissa lamptillverkare "uppmanar" i beskrivningen att man bara ska ha 2-3 tråd löst hängandes från taket. Detta är ju fel. Det bör alltid sitta ett uttag. Undantag må la vara evt armatur i badrum och källare/förråd där armaturer sitter fast monterat i tiotals år. Medans i vardagsrummet så finns det de som byter lampor flera gånger om året. Då ska det sitta en Säker kontakt och inget annat.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.