lite OT men om man inte vill använda sin bandbredd till att ta hem uppdateringar och känner nån som har en fiberkoppling kan det vara en bra ide att titta närmare på den här, funkar att köra från en usb sticka och man kan få in alla uppdateringar utan att använda det mobila nätet.
Rätt smidigt även om man behöver ominstallera en dator eftersom man då in alla uppdateringar på en gång utan att koppla upp datorn på nätet
http://www.wsusoffline.net/
 
OXYD
ikeo skrev:
lite OT men om man inte vill använda sin bandbredd till att ta hem uppdateringar och känner nån som har en fiberkoppling kan det vara en bra ide att titta närmare på den här, funkar att köra från en usb sticka och man kan få in alla uppdateringar utan att använda det mobila nätet.
Rätt smidigt även om man behöver ominstallera en dator eftersom man då in alla uppdateringar på en gång utan att koppla upp datorn på nätet
[länk]
Vilket jobb att hämta uppdateringar manuellt via sticka. Är det en kritisk säkerhetslucka så skall en uppdatering in så tidigt som möjligt. Men man kan ju ställa in att endast kritiska uppdateringar installeras automagiskt

Gällande uppdateringar så är ju en telefon/tablet värre i bandbredd med alla app uppdateringar som strömmar in hela tiden
 
OXYD skrev:
Vilket jobb att hämta uppdateringar manuellt via sticka. Är det en kritisk säkerhetslucka så skall en uppdatering in så tidigt som möjligt. Men man kan ju ställa in att endast kritiska uppdateringar installeras automagiskt

Gällande uppdateringar så är ju en telefon/tablet värre i bandbredd med alla app uppdateringar som strömmar in hela tiden
fast det är inte manuellt det är en applikation som man kör från usb minnet som laddar ner alla uppdateringar och sedan så använder man den för att köra en update fast utan windows update. Något som jag använt mer än en gång när jag har haft flera datorer och en taskig lina har gått mycket fortare att ta hem alla uppdateringar som finns till stickan för att sen installera från den alternativt en share på hemmanätverket
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Ska man välja mobilt för Internet och har behov av att streama stora mängder så ska man först kolla att man får 4G täckning med bra prestanda. Sedan kan man kolla pris för aktuella operatörer och även jämföra.
Att bara plocka fram lägsta pris för xx Gbyte utan hänsyn till prestanda där man befinner sig är ointressant.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
AndersS skrev:
Ska man välja mobilt för Internet och har behov av att streama stora mängder så ska man först kolla att man får 4G täckning med bra prestanda. Sedan kan man kolla pris för aktuella operatörer och även jämföra.
Att bara plocka fram lägsta pris för xx Gbyte utan hänsyn till prestanda där man befinner sig är ointressant.
Korrekt. Låna prylar eller en telefon med respektive abonnemang och testa vilken operatör som har 4g täckning hemma hos dig. Finns externa rikt antenner du kan montera om det inte funkar så bra.
 
Ointressant är det ju inte. TS primära intresse är datavolym, inte hastighet så länge den inte är orimligt låg.
 
Tyvärr är 3G så flukturerande när det gäller belastning utifrån data och telefoni nyttjande att den är tveksam som "bredbandslösning" för stora trafikmängder som ts efterfrågar, jämfört med hur 4G tekniken fungerar.
Men här kan mina krav och ts vara helt olika utifrån den subjektiva upplevelsen.
 
Anledningen att 4G idag fungerar bättre är att inte så många användare migrerat över dit ännu och därför är belastningen mindre. Det kommer jämna ut sig med tiden. Problemet är grundläggande, för många vill dela på för lite frekvensutrymme och operatörerna sätter upp för få basstationer, har ingenting med radiotekniken som för övrigt inte är radikalt annorlunda mellan avancerad 3G och 4G.
 
Nja, det är nog lite skillnad mellan 3G och 4G utifrån annat än radiodelen, t.ex. så hanterar 3G även telefoni som påverkar och ändrar även vid hög belastning så att man helt kan tappa datamottagning.
Men visst är det så att väljer många i ett område mobilt bredband, även om det finns koppar/fiber tillgängligt, så kommer det bli hög belastning och det blir "smalband".
Så mobilt bredband blir en chansning där det kan bra gå idag men sämre imorgon.
 
4G är helt annorlunda jämfört med 3G vad det gäller datatrafik. 4G är framtaget just med tanke på mobil data och streaming. Med 4G finns stöd för upp till 20 MHz bandbredd i luften. 3G tillåter max 5 MHz. Bandbredden är det som sätter begränsningen när det gäller maxhastighet över radio. 4G har inte heller något stöd för tal (telefoni) på samma sätt som 2G och 3G har. 3G i Sverige ligger på 2100 MHz vilket ger nästa hälften så stora celler som system på 900 MHz. Bygger man 4G på 900 MHz blir förutsättningarna för mobil data betydligt bättre.
Scenariot för framtiden, kanske redan inom 5 år, är att 3G kommer att försvinna och det blir bara 4G och en begränsad mängd 2G kvar. Sedan pågår utveckling av 5G för att möjliggöra ännu mer datatrafik till mobila enheter.
 
Patrick E skrev:
4G är helt annorlunda jämfört med 3G vad det gäller datatrafik. 4G är framtaget just med tanke på mobil data och streaming. Med 4G finns stöd för upp till 20 MHz bandbredd i luften. 3G tillåter max 5 MHz.
Man kombinerar kanaler i 3G, sk mulitcarrier, och får högre bandbredd. 3G utvecklas fortfarande och många av de tekniker som införs är samma, tex MIMO.
Bandbredden är det som sätter begränsningen när det gäller maxhastighet över radio. 4G har inte heller något stöd för tal (telefoni) på samma sätt som 2G och 3G har. 3G i Sverige ligger på 2100 MHz vilket ger nästa hälften så stora celler som system på 900 MHz. Bygger man 4G på 900 MHz blir förutsättningarna för mobil data betydligt bättre.
4G i sverige har hittills i huvudsak byggts på 2600 MHz , 900 används fortfarande för GSM även om man börjat fasa över en del kanaler.
Scenariot för framtiden, kanske redan inom 5 år, är att 3G kommer att försvinna och det blir bara 4G och en begränsad mängd 2G kvar. Sedan pågår utveckling av 5G för att möjliggöra ännu mer datatrafik till mobila enheter.
Den som lever får väl se, GSM har funnits i över 25 år och finns kvar ännu. Och 3G utvecklas fortfarande och operatörerna investera fortfarande mer i 3G än 4G.

Det jag hänger upp mig på är att ni får det låta som att 3G är teknisk underlägset 4G när det egentligen är tvärt om. 4G/LTE är byggt för att vara mycket billigare än 3G och detta har man uppnått genom att skala bort många avancerade funktioner som visat sig kosta mer än det smakar. Ser man till det viktigaste, den spektrala effektiviteten dvs hur mycket data man kan föra över i ett visst frekvensutrymma är det väldigt jämnt när man jämför likvärdiga konfigurationer. Sedan är det som vanligt att det är billigare för operatörerna att köpa basstationer, förhoppningsvis leder det till att man installerar fler så att vi konsumenter får en bättre tjänst, eller vinstmaximerar man som vanligt...
 
mycke_nu skrev:
Det finns nog tyvärr överkomlig ingen mobil lösning för den som vill streama video. En långfilm i veckan är nog vad du kan räkna med.

Watching Netflix uses about 1 GB of data per hour for each stream of standard definition video, and up to 3 GB per hour for each stream of HD video.


ADSL eller fiber är den enda lösningen på problemet.

Frågan handlar inte om man har en mobil lösning eller fast trådbunden lösning, utan det handlar om vad avtalet säger. I dagsläget har telebolagen fokuserat på att ta betalt för datan man använder o inte för telefonsamtalen man ringer, så med andra ord är surf-avtalen inte lika roliga längre som de va för ett par år sedan. Jag har ett mobilt bredband som är 5år gammalt, jag har äkta fri surf, betalar 80kr per månad, dock bara 5mbit/s men det räcker precis för att streama film :) Sådana guld-abonnemang finns inte kvar längre. Det fins väl flera jämförelsesajter på nätet, där kan du sortera ut det bästa för dig. Testa www.prisjakt.se, där kan du ställa in massa olika parametrar för hur du vill söka fram produkter o tjänster o sedan jämföra. Jag är ofta där o läser innan jag ska köpa nått lite dyrare.
 
Under förutsättning att du har täckning för den operstören med "rätt" pris och rätt avstånd till mast. Prisjakt i all ära men här påverkar fysisk lokalitet också.

Till tidigare inlägg så bygger man även 4G på 800-band och flyttar 3G till 900.
Man bygger även ut gamla 3G baser så de får bl.a. 4ggr högre kapacitet.
Ska man vara petnoga så påverkar även vilka frekvensområden man har fått tilldelat inom t.ex. 800 ellet 900 området.
Men nu börjar det bli komplicerat ;)
 
Att det finns gamla avtal som är väldigt fördelaktiga i dagsläget hjälper knappast TS.

Googlar man lite så finner man snart att mobilt bredband kostar operatörerna runt 5 kr per GB. Kostnaderna ligger i basstationer, backhaul, etc, etc och det finns inte mycket hopp om att det skulle bli väsentligt mycket billigare inom en överskådlig framtid.

Min personliga övertygelse är att mobilt bredband alltid kommer att belastas till bristningsgänsen, och de enda metoderna som står operatörerna till buds för att hålla efterfrågan i schack är att höja priserna och sänka volymtaken. Det går nämligen inte att höja kapaciteten i det oändliga. Radiospektrumet är en begränsad resurs.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Det man får mest för idag är tre bredband kontant 100gb för 399kr.
Nu hänger jag inte med. Bredband kontakt är väl ett bredband utan begränsad datamängd och utan fast månadskostnad? Du betalar för det du surfar. Eller har jag missat något?

Länka gärna till den abonnemanget så kan jag läsa om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.