Mitt första inlägg efter att ha fått många fina tips här. Tycker det var svårt att veta var jag skulle lägga denna fråga, ok om moderator flyttar den.

Renoverar barnens rum och när jag idag rev loss listerna i det ena så såg jag att det var en smula fuktigt på väggen (yttervägg) bakom listen precis under där elementets rör går in i väggen. Fuktigt men inte blött och detta på en total yta av ungefär 10*20 centimeter. Svart prickbildning hade också uppstått. Jag är inte särskilt kunnig men lär mig hela tiden som nybliven husägare.

Frågan är ungefär: hur tar jag reda på var det fuktiga kommer ifrån? Kan elementet läcka? Det känns som att rören är helt torra men att det fuktiga finns precis där under. Fixar en vvs:are problemet annars? Kan jag låta det torka och sedan fortsätta min renovering?

Det finns ett fönster ovanför elementet som ofta står öppet och ibland släpper in lite regn. Har nu satt in avfuktaren ett tag, kom liksom av mig lite i mitt arbete...

Tips och idéer!

/Tacksam
 
T
Borde nog vara under rubriken "Värme", kanske därför som du inte fått svar än.
Är osäker på ditt problem, om du har möjlighet, ta gärna ett foto och bifoga.
Nu gissar jag bara på de uppgifter du lämnat:

1: Rören från ditt element-hade dom isolering runt sig. Om det är så att rören varit oisolerade och gått in i en vägg är det stora möjligheter att dom orsakat kondens med dito fukt/mögelproblem om dom nu legat oisolerade under många år, där du då finner att det är fuktigt nu.

2: Rören har isolering-kolla om det finns en skarv dikt mot vägg eller ev inuti väggen som då kan "pysläcka". Om man tvingas fylla på vattensystemet mer än 2 ggr på ett år för radiatorkretsen, brukar detta skvallra om en eller fler läckande anslutningar.

3: Fönstret ovanför, finns det en "springventil" under fönsterblecket ?. Det kan också finas möjlighet att det vid kraftig blåst+ regn ha medverkat att vinden tryckt in regn i ventilen, sen har vattnet då gått genom plåten och ner i en springa inuti väggen.

Finns det ev synliga fuktskador i golv dikt under fönsterbänken/elementet eller kan du se att det är svart precis vid sockeln och inåt mot väggen på golvet.

Det är väl de 3 möjligheterna för din fukt som jag kan gissa mig fram till. Hur du sen ska sanera detta problem beror helt på orsaken, som du måste ta reda på först.

Lycka till.
 
Tack för bra svar!

Har ingen kamera för stunden, ev i morgon.

Rören på elementet har "isolering" om man med det menar ett vitt "rör" runt sig.

Har inte behövt fylla på vatten till radiatorerna.

Springventil saknas, och här kommer då min gissning: eftersom rummet (som är ett delat stort rum) saknar tilluft har jag varit noga med att hålla förnstret öppet och fr.a. att vädra på morgonen. Ibland har förnstret glömts i det läget och tyvärr är det ju så, att den fina morgonen förbyts mot en regnig för/eftermiddag. Väl hemma har jag fått torka upp i fönsterkarmen (aldrig tittat på golvet, dessvärre)

Vi flyttade in för två år sedan och delade då av det stora rummet till två små barnrum. Fick "professionell" hjälp med tapetsering av en släkting som borde märkt om något var galet redan då.

Rev nu ikväll upp plastammattan under förnstret och det verkar synnerligen torrt på golvet generellt, dock är det gamla limmet svartare nära fönstret (där det också finns en skarv mellan spånskivorna)

Avslutningsvis kändes fukten som ganska "liten", vad jag kunde märka var bara
tapeten fuktig plus någon mm till inåt. Dock fanns ju de där sabla svarta prickarna..


 
Att det skulle vara kondens på värmerör är knappast troligt eftersom kondensering sker då varm och fuktig luft träffar på en kall yta.
För tappvattenrör som leder kallt vatten är det ju däremot stor risk för kondens utan isolering.
 
T
Om radiatorrören är oisolerade blir inte kondensen på rören, utan någonstans i ytterväggens virke där kall luft möter varmt virke, beroende på hur ev tätskitskonstruktion är gjord för detta hus. Nu läser jag "vitt rör" runt så det kanske är en prisolledning som används i detta fall, och som jag har förstått det nu verkar det som öppet fönster under långa perioder + slagregn-blåst verkar vara orsaken till detta problem, så det verkar vara begränsat som tur är, men bör åtgärdas omgående så att sporerna inte får föröka sig än mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.