När man nu tittar runt på tomter så kommer man ofta till tomter som har lång sydsida mot gatan.

hur har ni gjort eller skulle göra då?
Lagt uteplats intill entré?
Lagt huset med gaveln mot gatan?
Lagt uteplatsen i Nordväst?
 
Vi har köpt en tomt med sydsidan mot gatan.
Vi funderade på att lägga huset med gaveln mot gatan, men då blir enda "utsikten" grannens garage. Så troligen lägger vi långsidan mot gatan. Vi har då tänkt ha en uteplats på östergaveln för morgonsol och sen en lite större uteplats i nordväst för kvällsol. Förhoppningsvis når solen så långt på somrarna att det blir kvällssol i nordväst (?).
Bredvid entrén i söder kan man ju ev ha en bänk för att sola lite på vår och höst. Under högsommaren tror jag det kan bli för varmt med uteplats i söder.
 
Vi bor i 2-planshus och vistas mest på norrsidan mitt i sommarhettan. Sol finns där också, ungefär 3 meter från husväggen mitt på dan (rakt i norr) På hörnan, dvs nordväst, är det ju sol så fort solen gått runt gaveln från södersidan, från 12-13-tiden

Med andra ord, man behöver inte lägga en uteplats rakt i söder (som alla tycks tro). Oftast är det bara jobbigt, eftersom man inte har VALET att välja en skuggplätt, och får köpa stora parasoll istället... (innan träden vuxit upp) Vi bor i 70-talshus (än så länge) och har en 6 meter hög syren som skydd mot sommarhettan på södersidan (där givetvis altanen är anlagd) = en välsignelse.

När jag bygger nytt ska jag ha stora altanen runt nordvästra husknuten samt en mindre frukostplats (för morgonfil före jobbet) i öster.
 
Håller med Byggare Babe.

Vill dessutom tillägga att det är bra att tänka på att ha flera uteplatser eller åtminstone möjlighet att i framtiden anordna flera/andra uteplatser. Grunden för detta är bl. a. att man aldrig kan räkna med att dagens situation med insynsfri uteplats alltid kommer att stå sig. Även om vi inte råkat ut för det så bör man räkna med att förr eller senare kommer någon angränsande granne att hitta på något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.