Funderat på hur man snyggast ansluter stuprören till markavloppet i dagarna. Praxis verkar vara en lövsil men jag ville inte dra upp nå fula avloppsrör ovan mark och ville inte ha lövsilen nere på marken utan en bit upp. Snyggast vad jag anser skulle vara att fortsätta med stuprör efter lövsilen ner i marken. Funderade på om en WC-manshett hade funkat, den hade då hamnat under jord i en muff men tror att den med tiden skulle orsaka mer problem än den löser. Men när jag var ute och klämde och kände på mina befintliga Ø100 stuprör med en avloppsböj Ø110 i handen märkte jag att stupröret passar skrämmande bra i ett avloppsrör, alltså rör i rör utan nå muff. Det diffar 1mm eller 2 så det kan glappar lite men skulle det göra något? Tänkte mig att markavloppet stannar väldigt nära mark förmodligen i markstenen jag kommer lägga runt huset och inte mycket skit som kan åka ner i avloppet och dom små partiklarna kan väl knappast ställa till med något.
Hiss eller diss?
 
Om du vill göra som du säger så får du nog stå ut med att det kan åka ner lite småskräp emellan åt. Alternativt får du väl ordna en packning som passar. Fungerar en 110 packning modifierad ?
 
Jag begriper inte.
Varför inte en lövsil?

image1_cb2a86e5def775479e668be9c85f100e.jpg

Menar du att den är så ful att du hellre tar igenkorkade hängrännor eller stopp i dagvattenrören?
 
Om det är färgen som gör att du tycker markrören är fula så går de att måla. Jag hade ett avloppsrör som rörförvaring på taket på servicebilen när jag var röris. Det lackade jag med spraylack i bilens färg och det höll bra i många år. Vissa plaster fäster det dåligt på med då finns plastprimer på Biltema. Mina markrör har jag målat med samma färg som jag målade grunden så de smällter in med den.
 
  • Gilla
Lill123 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag begriper inte.
Varför inte en lövsil?

[bild]

Menar du att den är så ful att du hellre tar igenkorkade hängrännor eller stopp i dagvattenrören?
Lövsil blir det oavsett. Som jag tolkar ritningar på lövsilen så passar den under änden även på stuprör.

En alternativ lösning skulle kunna vara att måla ett avloppsrör, med risk att det inte blir samma nyans på färgen.
 
Gjorde ett litet test och det blev bra.
Tog ett mellanstycke och båda ändarna gick i men den mindre änden förenklade det hela. Stupröret kommer kortas, säkert till hälften.

1407428372897.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1407430116596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1407430130050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1407430148424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Dra en siliconsträng mot avloppsröret för säkerhetsskull så det inte kommer ner grus
 
Varför sätter du lövsilen så högt upp?
Det är väl inte snyggt, i alla fall inte i mina ögon.

Så här ser det ut hos mig
P1000329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag skrev var det bara ett test, skulle tro att den hamnar 20-30cm ovan mark men det tar jag "på plats".
 
Däremot tycker jag att det ser märkligt ut om avloppsröret, som på din sista bild, ligger så ytligt så att kröken hamnar ovanför marknivå.
Gräv ner rören så bara en liten fläns sticker upp som jag visar på min bild!

Men du kallar det ett "test".
Vad vill du uppnå med att sätta lövsilen så högt?
Berätta :)
 
KnockOnWood skrev:
Varför sätter du lövsilen så högt upp?
Det är väl inte snyggt, i alla fall inte i mina ögon.

Så här ser det ut hos mig
[bild]
borde det inte sitta en brunnsutkastare lr något ovanför lövsilen? ser ju inte ut att passa ihop så bra. eller är det så där man ska göra?
 
orange avloppsrör är nog det vanligaste men jag tycker att det är mycket snyggare med avloppsrör i rostfritt sista biten mellan lövsilen och marken.
 
Redigerat:
daugaard skrev:
borde det inte sitta en brunnsutkastare lr något ovanför lövsilen?...
Varför skulle jag ha en utkastare?
Vattnet går ner till en stenkista.

Ja, jag tror de flesta gör så.
 
daugaard skrev:
orange avloppsrör är nog det vanligaste men jag tycker att det är mycket snyggare med avloppsrör i rostfritt sista biten mellan lövsilen och marken.
Inte kan väl de 2-3 centimeterna markrör som syns störa?
Rostfritt? Inget annat inom synhåll är rostfritt, så det skulle väl se lite malplacerat ut.

Titta på styvmorsviolerna bredvid istället :)
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.