Har precis tagit över en sommarstuga byggd 1976. Jag håller på och se över el, bla. funderar jag på byte av brytare/uttag och jordning i samband med det.

Dock är jag ganska förvånad för i hela huset (på 80 m2) så hittar jag bara en enda kopplingsdosa (nfälld).
Centralen är bytt ca 2007. Och innan jag börjar dissikera elsystemet helt så undrar jag om någon här vet om man tänkte på något annat sätt på 70-talet. Numera tror jag att elektrikerna hade satt en kopplingsdosa i vartenda rum. Här finns det en enda på 5 rum (3 sov, 1 vardagsrum och ett badrum).

Eller har de dragit rör till varenda rum från centralen och sedan kopplat ihop allt där? Gjorde man så?
 
Takdosorna är kopplingsdosorna.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
I en vanlig villa använder man MAX 2 kopplingsdosor så 70 tals elektrikern var en föregångare för då brukade det bli både 3 och 4 dosor i en villa ;)
 
Ni har så rätt! Jag har kollat en takdosa nu och där finns allt. Förutom i det rummet där kopplingsdosan sitter, för där finns ingen takdosa!

Tack för hjälp.
:D
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Var det badrummet?
 
Nej det var vardagsrummet. I badrummet finns en taklampa.
 
I en vanlig villa brukar det finnas spottar i tak och då sätter man ingen takdosa utan då blir det kopplingsdosa på vägg. Så jag tycker allt att "MAX 2 st kopplingdosor" i en hel kåk är aningen i underkant.

Visst, jag vet att vissa elektriker sätter en takdosa mitt i taket ändå för att lägga trafo där i och då säkert använder som kopplingsdosa... men hur snyggt är det egentligen?

//Patrik
 
I mitt 70-tals hus så sitter det en kopplingsdosa ovanför varje uttag och brytare(inte just ovanför, utan normalhöjd från taket). Alltså minst 4-5st per rum.
 
Hehe, så miitt hus är också föregångare från 70-talet Elmont? Här är det draget från centealen till uttag o sen vidare till uttag efter uttag, belysning har två kopplingsdosor i hela huset, i hallen och i sovrummet. (Varsin grupp), inte alls som andra 70-tals hus man sett.
 
Patrik, jag sätter alltid takdosor ÄVEN om folk vill ha spottlights i taken. Det för att när dom boende har tröttnat och inte längre tycker att spottlight är häftigt så kan dom skaffa snygga armaturer och hänga upp. Sätter man sedan ett vanligt slätt lock så syns knappt dosan.
 
Ja, då förstår jag att du kan lyckas med ett hålla nere antalet kopplingsdosor. Sätter jag spottar, då ska det vara ett slätt tak runt om och inga doslock.

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.