Nu när jag snart blir med hus är det dags att börja fundera på det här med tryckluftsverktyg. Jag vill ju förstås ha en liten och behändig kompressor på ett fåtal kilo som är lätt att flytta runt på och ger hundratals liter luft i sekunden i 12 bar utan att låta någonting.

Eftersom det inte finns några sådana tänkte jag att man kanske skulle kunna lösa det med en kombination.

Ett monster som kan stå i garaget för jämnan. Jag tänker mig runt 270 l och ungefär lika många hästkrafter, typ: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2216

och

en liten lös tank man kan släpa med sig, ständigt förbunden med garagekompressorn med en lång slang. DUABhuset har en 24 l men den tål bara 8 bar. (http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2345) Helst skulle den vara lite stadigare och lite lättare. Jag tänker mig att jag kanske inte behöver så mycket mer än 6 l.

Någon som gjort någonting liknande? Bra? Dumt?

Borde jag bara köpa en lös liten kompressor att frakta omkring på som komplement istället? Kanske någonting i den här stilen: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3938
 
Vad ska du med 270 liter och lika många hk till!??? Och 12 kg tryck förstår jag inte vad du ska använda till.
Om du ska sprutmåla och ha mutterdragare kan mer luftmängd krävas. Jag har använt För vanlig spikpistol duger Julas Stanley 24 l med hjul, lätt flyttbar och bra. Har en sådan. som jag använt till att borra i betong och dra in 10 mm skruv i betong med med mutterdragare. 6 liter är för lite, den går mest hela tiden.
 
seniorkonsult skrev:
Vad ska du med 270 liter och lika många hk till!??? Och 12 kg tryck förstår jag inte vad du ska använda till.
Om du ska sprutmåla och ha mutterdragare kan mer luftmängd krävas. Jag har använt För vanlig spikpistol duger Julas Stanley 24 l med hjul, lätt flyttbar och bra. Har en sådan. som jag använt till att borra i betong och dra in 10 mm skruv i betong med med mutterdragare. 6 liter är för lite, den går mest hela tiden.
270/12 var ett försök att uttrycka "massor av kompressor" men jag vet inte exakt vad jag vill ha den till men definitivt dra mutter och sprutmåla. Hästkrafterna är ett syftningsfel från en tidigare omskrivning där hästkrafterna var lika många som antal bar (och det är onödigt många). Jag vill minnas att jag så sent som häromdagen här på forumet läste rekommendationen: så kraftig man har råd med och så stor man har plats för.

Tanken med den lösa 6-litraren var att agera buffert mot (den långa) slangen, inte att det skulle sitta en kompressor på den.
 
Alternativet är väl att ha både en stor och en liten kompressor för olika uppgifter.;)
Tror du tröttnar ganska snart på att ha en lång slang eller en lös tank som du måste fylla jämt o ständigt.
 
Det blev till slut en liten 2x8 liter, 10 bar som portabel. 8 bar hade inte räckt till stompistolen.

Idag fick jag dessutom hem kompressor två som köptes enligt principen "så stor jag har plats för".

ImageUploadedByByggahus.se1407158552.917648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min sambo undrade vad det här skulle vara bra för så jag förklarade att jag behöver den när det är dags att byta till vinterhjul. Hon verkade inte övertygad.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
Min sambo undrade vad det här skulle vara bra för så jag förklarade att jag behöver den när det är dags att byta till vinterhjul. Hon verkade inte övertygad.
ajaj, inga vinter jämförelser nu när det är snorvarmt....du skulle skyllt på ungarnas alla "blåssaker" ...badpool, ringar osv.... :cool: ;)
 
Det känns som den där åkte upp på inköpslistan. Tids nog råkar man ha lite datortid efter en kväll av trevligheter och råkar beställa en. Hyfsat superless på min fjutt-Abac med stålram (tål säkert jobbsiter bra) som kör mest hela tiden vad än jag gör.
 
ImageUploadedByByggahus.se1407321192.288596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt svar på frågan om hur stor kompressor man behöver alltså inte "så stor som möjligt" utan tryck x volym < 1000.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
fiskbuggaren skrev:
[bild]Rätt svar på frågan om hur stor kompressor man behöver alltså inte "så stor som möjligt" utan tryck x volym < 1000.
Mycket bra info. Hur förhåller sig din till dessa värden?

Vidare kan man ju fundera på vad som händer om man inte besiktigar. Om det inte är så problematiskt kan man ju tänka sig att man köper en begagnad och håller tyst om saken...
 
jonmo skrev:
Mycket bra info. Hur förhåller sig din till dessa värden?

Vidare kan man ju fundera på vad som händer om man inte besiktigar. Om det inte är så problematiskt kan man ju tänka sig att man köper en begagnad och håller tyst om saken...
Ca 2.7 ggr för stor. Jag gissar att det här är viktigare vid yrkesmässigt bruk men jag vill ju inte spränga mitt hus.
 
Ja, du får helt enkelt ta konsekvenserna av dina inköpsorgier :)
 
Helt rätt! Är det en 270L från duabhuset?
Tryckluftsverktyg är fantastiskt!
 
Direktörpelle skrev:
Helt rätt! Är det en 270L från duabhuset?
Just det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.