Slugge: jag har inte tänkt på om lampan blinkar till, jag minns vara att det smäller till i säkringen i samma millisekund jag trycker på knappen.

Jag vet att förra ägaren av bostadsrätten inte hade nån lampa i just det taket, varför vet jag inte. Men jag har också funderat på att byta alt. dra ut dom trådar som finns och ev byta ut för att säkerställa att det inte är kabelskavt nånstans. Det är de enda alternativet nu känns det som.

Jag ska dock kolla hur mycket ström jag har mellan fas och nolla först så jag kan bocka av det också.

Fredrik Å: nej inte det, men denna lampa fungerar i andra rum utom i detta.
 
Du har ingen variant av instrument så du kan mäta om det finns någon kortis från brytaren mot lampan?
 
Om installationen ligger i plåtrör och plåtdosor, då bör man kolla ledningarna så dom inte är sönderskavda. En viktig grej är jordfelsbrytare i sådana installationer. Lampans strömförbrukning är inte inblandad i ditt problem. Måttliga överbelastningar inget som utlöser en säkring snabbt. Ditt problem är en ren kortslutning, detta utlöser säkringar lite ologiskt vad gäller strömvärde. Det är t.ex att helt naturligt att en diazed på 20 a löser ut trots att det finns 10 a automatsäkringar som gruppsäkringar.
 
Redigerat:
Gunric: nix inte det!

Tobbe_3: jepp det är plåtdosa och plåtrör. Ska dra ut trådarna och byta dom så kan jag släppa den orsaken iaf. Har också varit och köpt en ny brytare med 1 knapp så det blir bara 1 brun tråd och nolla till taket från brytaren denna gång. Hoppas det löser problemet!
 
Jag tycker det ser ut som att lampan är knäckt i lampsockeln, kan vara det som spökar
 
Prova med en annan fungerande armatur inkopplad till takanslutningen. Som sagt inget tyder på att det skulle vara fel i den fasta delen om testerna som nämnts är gjorda med hel säkring och brytare till. På bilden med sockerbiten i taket är nollanslutningen rejält svart om man zoomar in lite, tyder på att det varit åtminstone en rejäl kortis sluten utvändigt den kopplingen och med kanske lite dålig anslutning, spretande kardeler osv. Och som sagt ser ju lampan knäckt ut på bilden också.
 
Att lampan ser knäckt ut är för att glödlampan inte sitter fast skruvad. Jag la den bara i sockel för att man skulle se hurdan lampa det handla om :)

Sockerbiten är svart pga när farsan skulle testa den, han la bara trådarna i sockerbiten och höll i sladdhöljet (antaligen dålig kontakt då). Den var inte svart efter att jag testade och kopplade ihop allt dom första 2 gångerna.

Imorgon ska jag dra ny tråd och hoppas att det gör susen, återkommer med resultat!
 
Det är nåt med lampan. Det blir inga sådana ljusbågar av en lampa som drar 0,2 ampere. Det är kortslutning i lampan. Elanläggningen mår inte bra av ideliga kortslutningsprov. Så släng hela*lampan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har fixat det!

Jag bytte alla gamla trådar i kopplingsdosan samt kronbrytaren till en enkel brytare (1 pol/trapp). Från den inkommande matningen i kopplingsdosan drog jag nu en ny matning till brytaren samt en tändkabel till uttaget i taket. Jag drog också en ny nolla från inkommande till takuttaget.

Nu fungerar det iaf, hittar inte nån skada på dom gamla trådarna dock....

Nåja, tack för alla tips och råd!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.