Henke2:
Tack :)
Jag har inga kompisar, jo visserligen, men inga med robotklippare ;-) Värdet på 2990 har jag fått av ÅF/servicekillar och jag tycker helt nya batterier borde nå åtminstone 29XX+..
Ja, när den kom upp i 27XX+ räckte det drygt 4h, men problemet nu är att den liksom stannar i laddning under 27XX och ibland tom laddar ur i stationen..har testat att starta om den när den stannat i laddning i stationen och då pumpar den in lite mer..mycket konstigt..:(
 
Martin Birgersson skrev:
Henke2:
Tack :)
Jag har inga kompisar, jo visserligen, men inga med robotklippare ;-) Värdet på 2990 har jag fått av ÅF/servicekillar och jag tycker helt nya batterier borde nå åtminstone 29XX+..
Ja, när den kom upp i 27XX+ räckte det drygt 4h, men problemet nu är att den liksom stannar i laddning under 27XX och ibland tom laddar ur i stationen..har testat att starta om den när den stannat i laddning i stationen och då pumpar den in lite mer..mycket konstigt..:(
Batteriets skick spelar ingen roll, det skall ändå upp till 2990 om nu supporten säger det. Problemet med dåliga batterier är svärt om att de går upp för fort. Men jag tror ditt batteri funkar okej, du får ju ut ungefär rätt gångtid, men den ska ju inte strula i laddningen för det.

Ledsen att sväva ut i saker jag inte kan, men det kan vara värt ett försök... sådana symptom kan man få om det är dålig kontakt mellan laddare/klippare. Har ingen aning om hur polerna ser ut där, men leta upp dem och rengör med stålull eller någon sådant. Fint sandpapper kan funka med, men det är synd att rygga upp en yta som kanske gjorts slät av en anledning.
 
..en liten uppdatering av eländet..;-)

Verkar nu som problemet är lokaliserat till mellan laddpolerna och kortet, det var mkt lägre utspänning från "pucken" under skalet som laddpolerna sitter på än inspänning. Reparatören rengjorde och nu laddar den bättre, men alldeles för långsamt enligt mig. Laddar från 2640 till 2780 på 4,5h..

Reparatören sa sig aldrig sett ngt liknande (fel) och visste inte varför det satt fjädrar i "pucken".
Ngn som vet ngt om konstruktionen?
Ngn som haft samma fel?

Jag har inte sett i "pucken" själv med enligt reparatören går strömmen genom skivor/brickor och fjädrarna.
Skulle det gå att bygla förbi dessa för att minska förlusterna/spänningsfallet?

Ngt otydlig sprängskiss:
http://81-223-123-133.liesing.xdsl-line.inode.at/etliste/ambrogio/Ambrogio_2013/L200R_2013.pdf
 
Jag har inte sett det här i verkligheten, men enligt ovan sprängskiss så finns det en liten kabel (nr14) vars syfte måste vara att leda strömmen från laddningspolen och in i roboten. Att strömmen ska gå via fjädrarna låter högst märkligt, kanske saknades kabeln?
 
Gimbal, tack :) ja det verkar som den kabeln saknas..

Jag trodde nr 14 var ut ur pucken, men på skissen längre ner finns en kabel till.
 
En fundering är vad som händer om man har ett dåligt och ett bra batteri i klipparen?
Om man tex. byter ut det ena av två gamla batterier, drar då det gamla batteriet ned kapaciteten på det nya?
Kan det nya batteriet på något sätt skadas om man gör så?
Och hur blir det med laddningsspänningen?
Sjunker den och anpassar sig till det sämsta batteriet?
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
RH_Dreambox skrev:
En fundering är vad som händer om man har ett dåligt och ett bra batteri i klipparen?
Om man tex. byter ut det ena av två gamla batterier, drar då det gamla batteriet ned kapaciteten på det nya?
Kan det nya batteriet på något sätt skadas om man gör så?
Och hur blir det med laddningsspänningen?
Sjunker den och anpassar sig till det sämsta batteriet?

Om jag förstår det hela rätt så är batterierna parallellkopplade. Alltså du har två st batterier på ca 27volt som du bryggar för att dubbla kapaciteten. Då spelar det ingen roll. Man kan brygga vilka kapaciteter man vill utan vidare så länge det är samma spänning på batterierna.

Skulle dem vara seriekopplade så du har två batterier på längden på 13.5volt vardera som tillsammans blir 27volt så går det INTE.

:)
 
Finns det någon ambrogio/stiga ninja kvar här i forumet..?
 
Kan man påverka antalet "spiraler"?
Klipparen skiter typ i trianglar och "infångare" vid kurvbana.. trianglar alltid typ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.