Jag har precis köpt min första fastighet.
Tomten är på ca 1/2 hektar, finns en jordkällare, en stuga/litet hus, liten plåtlada 3,5x12 meter, och bostadshuset på 45 kvm. sen har jag ca 1/2 hektar åker och 1 hektar skog i anslutning till tomten.
Nyborrad brunn, ny trekammarbrunn.

Bostadshuset består bara av två rum, kök och ett jätte litet badrum med dusch. i "hallen" står tvättmaskin, torktumlare och hydroforen (tror det är fuktskadat runt hydroforen, golv /vägg).

Huset är gammalt och men ganska charmigt. låg tak höjd på knappa 2 m.

Min fundering är om det är värt att bygga ut huset?
Eller ska man kanske lika bra bygga ett helt nytt hus?
Om man skulle bygga nytt... ska man bygga helt själv eller köpa ett nyckelfärdigt hus?
Vad är kostnaderna för att bygga helt nytt eller renovera o bygga ut?

Kan tillägga att jag skulle nog kunna göra mycket själv med hjälp utav min pappa som är snickare, och sen min särbo som är elektriker.

Jag vill i framtiden ha en ganska stor familj så det kräver ju ett ganska stort hus;)
 
Vill ha så mycket idéer, tips och "prisförslag" som möjligt :)
 
Tjaa, hur långt är ett snöre.

Det låter ju som du egentligen vill ha ett hus som är rätt mycket större än 45 kvm ("vill ha stor familj"). Om vi tänker oss ett hus på ex. totalt 180 kvm. Då blir det ju väldigt liten del som ev. är den gamla delen. Så troligen är det rent kostnadsmässigt inte lönt att behålla den vid ett såpass stort bygge.

Utbyggnader som innehåller badrum eller kök kostar alltid mycket, minst lika mycket som vid nybygge per kvm.

Utbyggnader som bara innehåller sovrum och andra enkla rum, kanske kostar 50 - 75 % mot totalt nybyggt hus, per kvm.

Mycket beror på hur marknadssituationen är i området, är det ett område med typsikt låga priser så går det inte att bygga nytt eller att göra större utbyggnader rent ekonomiskt. Om du bygger nytt för 4 milj, på en plats där inget sålts för över 1 milj senaste åren, så får du aldrig lån till bygget.
 
Skulle jag bygga nytt i dag skulle jag bygga ett nyckelfärdigt hus med oinredd vind typ Älvsbyhus. Då får man ett färdigt hus på några veckor och kan allt efter ork och lust inreda övervåningen, det brukar räcka mer än väl för dom allra flesta. Nästa sak är väl vad man förväntar sig med sitt hus, i ena änden att man vill ha nått enkelt, praktiskt och billigt för att bo i och i andra änden ett hus som uppfyller alla drömmar om originalitet, lyx och VOV faktor både hos sig själv och hos sina vänner.
Att bygga ut ett litet gammalt hus kostar nästan alltid mycket mer än det smakar. Behåll det g:a under byggtiden och ha det sedan som gäststuga eller riv.
 
hempularen
Aa.. låter ju hel knasigt att bygga ut nästan tre gånger husets area.
Dels blir det ju bara konstigt rent utseende messigt och sen vill jag ju inte ha bara ynka 2 m i höjd.. känns nästan som om man skulle förstöra husets charm.

De här huset befinner sig på gotland där huspriserna ligger ganska högt. tror snittpriset för hus här i min socken/by ligger på närmare 2 miljoner. jag hade jäkla tur när jag köpte detta! gav 600 000 men det är värderat till 750 000. hyrde först huset i ca 9 mån innan jag fick chans och möjlighet att köpa det:)
 
elmont
Har tittat på massor av olika företag som gör nyckelfärdiga hus. tycker dock att de flesta är väldigt dyra:/ de billigaste jag sett är nog A-hus. men är väl inget jätte fan av deras modeller, känns ganska opersonliga..

Mitt dröm hus är ju egentligen en stor gotlands gård, stort hus med sal och flertalet rum, stor fin lada och ca 10 hektar mark. men detta är ju omöjligt att hitta för under 3-4 miljoner....

Men i mitt hus skall det iaf vara en klok stor tvättstuga, två badrum en med dusch och en med både dusch o badkar. stort fint kök med matplats. sen vill jag ha en stor altan med kanske en pool el något liknande. men man får ta en sak i taget!

Det enda som skulle bli gale om man behåller de gamla är ju att den ligger först .. alltså om jag skulle bygga nytt hus så måste det ligga efter de gamla huset. när man kommer in på gårdsplanen så är de ladan till höger, rakt fram lite tomt och sirenhäck och ett litet dike(mitt i trädgården)sen åkern, vänster huset... men de kan ju va bra att hyra ut de lilla huset.
 
Vad jag kan förstå är inte A-hus speciellt billiga det man får är en byggsatats och jag skulle gissa att det kostar nästan lika mycket att sätta upp huset så inkl grundläggning, el, målning, mattläggning kommer kostnaden säkert att bli minst det dubbla. Väljer du däremot ett inflyttningsklart Älvsbyhus tex Sleipner så kostar det INKL grundläggning och komplett färdigt ca 1.5 miljoner. Älvsbyhus är bara ett exempel för det finns flera som levererar nyckelfärdigt.
Bygga själv med hjälp av en byggsats kräver rätt mycket av den som bygger och är nog ingen amatör bör ge sig in på. Köper man en byggsats gör dom allra flesta klokt i att anlita en byggare för montage, samordning mm.
 
Jag önskar dig all lycka, men kan helt ärligt inte förstå varför man köper ett hus som man tycker är för litet och direkt vet att man måste bygga ut utan att ha någon tanke på vad det kan kosta eller hur man ska göra.

Det som är mest avgörande i detta är väl frågan hur stor budget har du att röra dig med? Det kostar att bygga och det tar ofta längre tid än vad man tror och dyrare än man tänkt sig blir det ofta också.
 
Andreas Blomkvist
Tack du!
Anledningen till att jag köpte detta hus var att detta var min enda chans på läänge att kunna köpa eget. jag ser det som en investering! Jag betalade som sagt var 600,000 kr för det, när det är värderat till 750,000 kr. jag har gått ner i utgifter per månad, nu när jag köpt detta.
Jag hyrde först huset för 3500 kr/mån, bott här nästan ett år. jag fick då stå för allt förutom fastighetsförsäkringen. jag betalade sotning, sopor, el, ved osv!
Nu ligger lånekostnaden på 3200 kr och då amorterar jag 2000 kr i månaden.

Om jag inte hade köpt detta hus så hade jag förmodligen fått flytta till en lägenhet som då kostar minst 5000 kr/mån(om man kommer billigt undan)... plus att jag har häst hos grannen som jag då hade behövt pendlat till en-tre g om dagen (3.5 mil t o r).

Sen har jag ju inte tänkt att bygga imorgon.... kanske om något år, men vill ju ändå börja ta reda på lite... vad som kan va bäst osv.

Min förhoppning är ju att jag inte kommer vara ensam om ett eventúellt husbygge.
 
elmont
De har du banne mig rätt i att de blir billigare med älvsjöhus än A-hus.
Jag får kolla runt på fler ställen(leverantörer)
 
En av de gamla husen i området här, gjorde ett taklyft på "krypövervåningen" för att behålla den yttre stilen på husen.

Jag har även kollat på liknande hus för egen del där innerhöjden va en bit under 2m och hade jag köpt ett sånt hus, så hade jag gjort ett taklyft med genomgående synlig takbalk med nya takstolar & isolerat ovanpå med öppet till nock för att få upp luftvolymen inne.

För utbyggnad så kan man bygga till som ett "T" med nya delen på tvären i samma stil som befintligt hus.


Jag är själv på jakt efter något litet timmerhusaktigt eller liknande men det är ganska skralt utbud här runtikring.

/Rikard
 
Jag hade satsat på ett ganska enkelt hus men med möjlighet till att expandera. Kollar själv på www.svenskabyggruppen.se/bohus som i basutförande ligger på typ 120kvm och kostar under 1,5 nyckelfärdigt.
Jag tycker du ska kontakta säljare från ett antal leverantörer och låta dem jobba med att ta fram något som verkligen passar dina behov. Du är ju kunden och kan komma med krav! Lycka till!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.