Jag pratade med en byggare som kanske ska lägga om vårt tak och byta panel på översta delen av huset. Han sa att de snedkapade, oljade, grundade och målade nedre ändträt i sin lokal med brädor av ungefär rätt längd och sedan måttsågade på plats och spikade upp.
Kanon tyckte jag men sen i efterhand undrar jag om man inte alls behandlar det ändträ som hamnar i ovankant. Behövs inte det kanske?
Det lät inte på honom som att de gjorde det men jag kan ju ha missförstått.
Någon som vet hur man bör göra där?
 
Enligt mig ska allt ändträ behandlas med olja och grundfärg. Även om det inte regnar direkt på eller stänker därav så finns det alltid fukt eller kondens runtomkring. Om det då t.e.x blir kondens liggandes på ändträet så går det ju raka vägen in i panelen.
 
Jag håller med, ändträ bör behandlas. Men många hantverkare tar sig sällan tid till det när de bygger, senast såg jag några som lade ner mycket tid på att olja, grundmåla och måla vindskivor - bara för att sedan kapa till vinklarna där de möts vid nocken och spika upp - dvs helt obehandlat ändträ.
 
Inte behövet man måla/olja ändträ mot t.ex. råsponten om man har en normal längd på takfoten.
 
Det kommer ju ligga mot råsponten och få skydd därifrån så dd
Et är ingen fara
 
Jag tycker inte det behövs.
Hur många hus har du sett skador på övre delen av panelbrädor(som sitter skyddad)?
 
Ren överkurs.
 
Det gäller även en sektion som sitter under ett bleck.
Men det kanske är ok ändå.
 
Jag tycker det är ok ändå, såvida du inte har varma uppströmsvindar just där;)
 
  • Gilla
Teija
  • Laddar…
Om du för din egen sinnesfrid vill att ändträden grundas så kan du ju köpa en spann grundfärg och några billiga penslar. För att sen be snickaren att smörja på lite när dom sågar till dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.