Hej

Jag skulle behöva hjälp med att lokalisera vad som kan vara fel och lösningen.

Problemet är att jag har intermittenta störningar på HD kanalerna (vi har Boxer) via marksänd TV. Alla övriga kanaler fungerar fint. Bild och ljud försvinner par sekunder och kommer sedan tillbaka igen.

Gjort ny kanalsökning. Inga förändringar i antennanläggningen eller i min(eller grannarnas) utomhusmiljö. Triax riktantenn (5 år gammal) med aktiv förstärkare på masten som matas via en Triax antennförstärkare på vinden.

Boxen jag har är en Sagem DT90 och problemet började för ca 2mån sedan. Antennen står riktad mot Karlshamnsändaren.

Kan det vara antennförstärkaren på vinden som sporadiskt blir överhettad ? (gissar på att tempen säkerligen ligger på runt 45 grader) ?
Kan man uppgradera Sagem boxen ?

/M
 
Kolla av störningar från 4g-nätet, skulle kunna vara det. Finns filter att köpa på tex Kjell&co
 
Du bör kunna kolla på TVn om den ser bra signalstyrka. Ofta får man även en siffra på hur bra signalkvaliteten är, det kan ge en finnervisning om huruvida du har störningar trots bra signalnivå. Ex. så kan ju antennförstärkaren ha pajat, signalnivån kanske nätt o jämn räcker ändå, men inte alltid.
 
Har precis samma problem som TS men på en Pace box från Boxer blir hel svart och tyst kanske 2-3 sek, detta har pågått under sommaren. Jag struntar i problemet för Boxer åker ut när bindningstiden går ut om ett par månader, Teven går samma väg och en monitor på 55" från Sony eller Philips införskaffas, därefter ryker tv-licensen åt fanders också.
 
Hos oss störde Dect-telefonens basstation ut TV:n totalt när den stod några meter bakom. Flyttning av basstationen några meter i sida löste problemet. Detta var dock DVB-T och inte DVB-T2.
 
Har samma problem.
Har varit så i sommar.
 
desdecado skrev:
Kolla av störningar från 4g-nätet, skulle kunna vara det. Finns filter att köpa på tex Kjell&co
+1 på den. Köp ett filter på Kjell & Co, kostar inte många kronor. Jag löst många bekymmer med dessa filter.
 
Det har ju varit mycket åska i sommar, kanske kan vara blixturladdningar som slår ut signalen.
 
Jag nämner detta problem i inlägg Nr 4, det har inget med ovan nämnda problem att göra. Har haft boxen 1,5 år och filter på antennen mot 4G störningar i flera år, utan det så blir det störningar (frysningar) i bilden och det är inte det som är problemet nu. Det har inget med åska att göra heller för det förekommer varje dag oavsett väder. Men som sagt skräpet skall ut för det behövs ingen traditionell TV längre, och därmed kan man spara rumt 5000 kr/år eller mer genom att titta på program genom datorn. Filmer finns det hur mycket som helst att välja på genom swefilmer, sweflix eller dreamfilm mfl. så underhållning saknas inte eftersom nästan alla vanliga kanaler även ligger tilgängliga idag.
 
Bra att det hjälper med filter, men anmäl även störningarna till PTS så de blir åtgärdade.
 
Är störningarna jämnt fördelade över dygnet?
Det jag funderar på är om det kan vara några atmosfäriska egenskaper som gör att sändare längre bort kan nå fram och störa signalerna. På den analoga tiden var det ju ganska vanligt i södra Sverige att danska och tyska sändare lyckades störa ut mottagningen, men det brukade vara koncentrerat till några timmar morgon och kväll under sommarmånaderna.
 
cecar33 skrev:
...Filmer finns det hur mycket som helst att välja på genom swefilmer, sweflix eller dreamfilm mfl. så underhållning saknas inte eftersom nästan alla vanliga kanaler även ligger tilgängliga idag.
På vilket sätt hjälper ett bedrägligt beteende TS problem med störningar? :|
 
Jag kan fylla i lite efter att ha pratat med Boxer igår. det enda som var konkret i samtalet var att min signal låg väldigt högt och kunde slå i taket ibland. Styrka och kvalité låg på 98%, så jag skruvade ner förstärkaren något. Det lilla vi tittade på TV igår så såg det bra ut. Störningarna kommer dag som kväll oavsett dag i veckan. Inga grannar som har onormala aktiviteter för sig. Har ju åskat en del sista veckorna men inget varje dag som vi tittat på TV.
Det är HD kanalerna (TV1, TV2, TV3, TV4, Kanal 5) som vi tittar på och får detta problemet på.
 
Om problemet endast kommer vid fint väder kan det vara tyska signaler som stör. Vanligt problem i Skåne.
 
Men detta med för stark signal kan vara problemet.

För ett par år sedan ficka jag byta antenn och förstärkare. Vi har egentligen usla förutsättningar, antennen pekar rakt in i en bergknalle som ligger ca 200m från vårt hus. Men med en rejäl antenn och förstärkare i masten har det fungerat bra.

Vid antennbytet satte jag in en antenn och förstärkare med ännu några db förstärkning. Signalkvaliteten blev oerhört mycket bättre på vår ena TV. Den andra fungerade inte alls. Ingenting togs emot. Då provade jag och stängde av förstärkaren. Fick någorlunda kvalitet, men dålig signalkvalitet.

Köpte då en dämpsats på Kjell o co. Som jag satte i antennuttaget till andraTVn. Sedan fungerade den också jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.