Skall byta ut en gammal elpanna av märk Euronom till en Luft - Vatten modell Air X 130 från IVT. Har kikat fram och tillbaka mellan olika alternativ, och här i Uppsala verkar det vara ett vettigt val med hänsyn till årstemperaturer mm. Tyckte inte att jag fick ekonomi i den merkostnad borrhål skulle kosta, jordvärme var heller inget alternativ.

IVT Air X är en relativt ny produkt så min fråga är om det finns någon som installerat en sådan och om det finns några värdefulla erfarenheter man kan dra nytta av här. Inser att COP nedgår med ute temp och allt det där.

Tacksam för inputs innan jag skriver på pappret.
 
Den har inverter om jag inte minns fel. Kolla om den är enfas eller trefas på kompressorn. Är det enfas så måste man ändra om så att den fasen endast driver kompressorn och de andra två faserna driver tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och spis. Dessutom kanske behöver du säkra upp.
 
Tack för tipset. Det är 3 fas så jag kommer att ta matningen från gamla elpannan som är avsäkrad med gigantiska 20A på egen grupp, Air X kräver 13A säkring så det blir nog bra.

Husets huvudsäkring är 25A så den kan jag nog minska ner till 20 kanske. Dessutom finns en effektvakt, kan ju komma väl till pass.
 
Vilken framledning kräver huset när det är kallt ?
 
Bra fråga. Har inte hittat någon bra uppgift på det, så där får jag forska lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.