Hej
Jag håller som bäst på att bygga en trall.
På ena långsidan har jag planerat att sätta ett eluttag och eldosa (IP54) under trallbrädorna för att få el till spottar. Det blir en lucka så det går att komma åt när trallen väl är lagd.
På ena staketstolpen har jag tänkt att sätta ett uttag för att kunna använda en dator eller terassvärmare.
Finns det några speciella krav på vilken typ av kabel som ska användas mer än att det naturligtvis ska vara minst 3*1,5mm2 och avsedd för förläggning utomhus tex EKK?
Vi har en central jordfelsbrytare i elcentralen.
Kabeln kommer att klammras på bärlinor och golvreglar för att sedan antingen gå igenom fasaden och anslutas på insidan eller anslutas till ett befintligt utomhusuttag.
Enklast och i mitt tycke det bästa är utomhusuttaget men det finns en person till som har vissa estetiska synpunkter.... :confused:
 
  • trall_el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som en bra idé.
Jag föreslår och föredrar eklk istället för ekk, den är godkänd för att läggas i stort sett överallt tom grävas ner.
Ser ut att kunna bli ett fint bygge=)
 
Jag använde EQLQ då Det var det jag hade hemma.

Du kan använda vilken kabel du vill i princip som är för utomhusbruk, kolla att den tål uv-ljus bara
 
Du nämner eluttag under trallen, menar du det? Skulle avråda och istället ansluta belysningen fast.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fast går inte då det är trafo till Led spottarna.
Uttaget är planerat att sitta vertikalt på golvregeln vid pilen.
Det blir en lucka i bröstningsbrädan så att man kommer åt uttaget och dosan.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du nämner eluttag under trallen, menar du det? Skulle avråda och istället ansluta belysningen fast.
Står att han har tänkt ha en kopplingsdosa och den antar jag att han har tänkt ha belysningen till och ha eluttaget till att ansluta olika grejer till som likväl inte regn så inga konstigheter.


Edit: var seg på svara tydligen.

Du får göra det bästa av allt, bygg ett litet tak till uttaget så borde det funka fint.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flanken
  • Laddar…
Dosan är för fördelning. Spottarna kopplas i uttaget
 
Om du ska ha en lucka ner så skulle jag koppla in trafon fast och ha brytare på starkströmssidan för antar att du inte tänker dra ut sladden till spottarna varje gång och inte bryta strömmen på matningskabeln ut.
Om du ska ha räcke runt så sätt uttaget under överliggaren, enkelt att komma åt och skyddat uppifrån
 
Spottarna har skymningsrelä så dom slår av och på av sig självt. Överliggaren är bara att glömma.Sambon tillåter det aldrig.
Som jag skrev fast installation är inte möjlig av trafon då det är ett färdigt markslöjdspaket med trafo och kablar
 
Men är trafon verkligen avsedd för utomhusmontering överhuvudtaget?
 
Jag kan ha fel, men har för mig att ett eluttag utomhus skall sitta på minst 50cm höjd. Under den höjden skall elmaterial hålla IP44 eller liknande. Och ett eluttag må ha den kapslingsklassen, men bara när inget är anslutet så att locket är stängt.
 
Om jag inte är felinformerad så är det så om man inte har JFB.
Uttaget hamnar iaf 40 cm ovan mark och det är ju nästan 50 :)
Fredrik
 
Du får antingen klippa stickproppen och ansluta fast (om trafon tål placering under trallen) eller placera uttag och trafo någon annanstans.
 
Vad bygger du det på?
Klippa går inte då det är en gjuten trafo med inbyggd propp.
Finns reglerna att läsa någonstans ?
Trafon är en utomhustrafo med tätade kontakter
Trafon är IP44 och spottarna är IP67.
Alternativet är att köpa den här trafon istället http://www.jula.se/transformator-422340 och skippa uttaget
Fredrik
 
Redigerat:
Både allmänna regler om god praxis och detaljregler om lämpligt materiel. Ett uttag klassat IP44 håller normalt IP44 endast med locket stängt, inte med en trafo ipluggad. Att trafon i sig håller IP44 är en helt annan sak, och man kan med fog undra vilken typ av uttag tillverkaren tänkt att man ska använda till denna. Nu kommer det kanske inte att bli så mycket vatten där under trallen förutom högtryckstvätten, men det kommer att vara en utrymme som kanske mycket sällan underhålls? Det är allmänt tveksamt med ett uttag på detta ställe, men om det kommer att hålla sig rent och torrt och relativt lättillgängligt så kan det gå an. Men jag avråder fortfarande. Bilden antyder att uttaget hamnat en smula utsatt nära utsidan.

(Höjden 0.5 m över marken styr helt riktigt IP-klassen, under 0.5 m gäller IPX4, över IPX3, och rimligen gäller detta krav på IP44 överallt där vatten kan stänka upp från marken, dvs även en liten bit in under tak)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.