Hej!

Är ny här på forumet, så jag tänkte öppna upp med en fundering jag har gällande nya Mockfjärdshus, dom verkar ha ett bra och fint modellprogram och olika leveransalternativ mm, men har inte hört någon som byggt deras hus eller haft kontakt med dem, gjorde en liten snabb koll på bolaget bakom och ingen imponerande omsättning. Finns det någon här på forumet som varit i kontakt med dom eller köpt något av deras hus? Är intresserad, nu när man är ute och letar hus..


/V
 
murak
Väcker tråden till liv då jag och min sambo var inne i ett nybyggt (2013) mockfjärdshus i Finland där dom också tillverkas så vitt jag vet. Huset gav ett gott intryck, stabila golv, bra fönster/dörrar. I Finland levereras husen med jord/berg-väme och mekanisk ventilation med värmeåtervinning till skillnad från liknande leverantörer i svea som ofta kommer med en frånluftsvärmepump. Vi håller på att undersöka vad motsvarande hus kommer kosta här i Sverige, men dom är slöa på att svara på mail än så länge.

Kort sagt, huset gav ett gott intryck, men det svenska kontoret har lite att bevisa.
 
Sammanfattning
Mockfjärdshus har nog ganska mycket att förbättra i sin organisation gällande kommunikation med potentiella kunder, samt med upphandling av hantverkare och byggare till deras hus.
Dom är dessutom långsamma och riskerar att tappa kunder, p.g.a. misstag och slarv i säljprocessen.

Anledning/story
Skall ge information om vår upplevelse av Mockfjärdshus, då vi trodde att vi skulle bygga med dom.
Om någon av Mockfjärdshus personal på huvudkontoret i Borlänge läser det här, kan dom säkert klura ut vem jag är, då är ni välkomna att ringa om ni vill höra det från mig personligen.

Det är också möjligt att detta handlar om enskilda individer och inte hela företaget, men det är ändå Mockfjärdshus som representeras.

Efter att ha valt ut tre kandidater av hustillverkare (Anebygruppen, Brahus, Mockfjärdshus), valde vi Mockfjärdshus. Konstruktionsmässigt såg vi ingen skillnad (alla tre var bra), men Mockfjärdshus gav en mycket bra kontakt, hade lokal förankring och vi vet personligen vilka en del i bolagsstyrelsen är.
Vi tänkte också att standarden inte var lika hög som t.ex. hos Brahus, vilket borde få ner priset lite.

Problemen började med att det tog väldigt lång tid att få fram en kostnadskalkyl/offert. De andra företagen ordnade detta på ett par dagar, max en vecka.
Det tog en månad för Mockfjärdshus, inklusive en del tjat, vi har bara vår tomt reserverad i tre månader så det blev lite jobbigt efter tre veckors väntan.

Däremot fick vi ett muntligt besked på en offert efter tre veckor.

När vi fick offerten skriftligt, skiljde det 700.000-800.000kr från det muntliga beskedet. Det var dessutom en halv miljon över våran maxbudget, vilken vi varit mycket tydlig med från början.

Efter att ha tackat för oss p.g.a. för högt pris, jag valde att förklara det med missförstånd, ringde säljaren upp oss och sade att dom räknat på helt fel hus! Han bad om att få maila rätt offert.
Den nya offerten fixade dom på en förmiddag! Efter att ha sölat med den vi väntade på en hel månad! På fel hustyp!

När den rätta offerten kom, hade dom sänkt priset med c.a. 400.000kr, fortfarande 50.000kr över vår maxbudget och 3-400.000 över muntliga beskedet.
Sänkningen kom främst från att dom tog bort carporten och plattan till denna, samt en något lägre materialsats. Däremot var det dyrare montering av materialsatsen (men "rätt" offert kanske var en mer komplicerad montering).

Hur som helst, när jag sagt att vi tackar för oss och väljer en konkurrent (Brahus), har jag blivit ordentligt ifrågasatt av Mockfjärdshus.
Dom ifrågasätter att en konkurrent kan ha ett lägre pris än dom, att standarden är högre etc.
Mockfjärdshus har också frågat om vem som är säljaren jag har kontakt med hos konkurrenten, att "dom skall prata med honom" om deras pris.

Tonen har dock aldrig varit otrevlig, jag tycker mer bara det är mycket förvånande att jag skall mata Mockfjärdshus med vad dom gör för misstag och vad deras konkurrenter gör bra.
För att vara snäll har jag informerat Mockfjärdshus om att dom har samma pris på det som kommer från husfabriken, men att dom ligger minst 50.000kr högre på alla monteringskostnader (100.000kr högre på montering av stomme).

Tänkte egentligen inte alls skriva någonting negativt om Mockfjärdshus, men efter andra gången dom ringt upp och ifrågasatt mig, anser jag att dom samlat ihop till en kommentar här.

Hoppas nu att det går bra med Brahus, där fick vi en skriftlig offert tidigt och har åtminstone inte slösat med en månad av vår process med att bygga hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Som en snabb kommentar till mitt eget inlägg, är det mycket skönt att husbygge är köparens marknad. Det finns väldigt många husproducenter och säljare som konkurrerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.