Har nätbutikerna pressat sina priser ordentligt eller finns det möjlighet att få rabatt om man beställer ett större antal spotlights samtidigt?

Jag ska köpa 50 st Hide-a-lite Comfort G2. Elektrikern som ska installera dem sa att han kunde fixa dem för ett kanonpris på stället han köper in på. Han sa att listpriset för dessa är 1100kr, men jag kan få köpa dem av honom för 580 kr. Kollade priset på nätet och där ligger dom som billigast på 530 kr. Så man kan ju undra vilka som köper dem för 1100kr...?

Frågan är om jag ska köpa dem för 580kr av honom eller om man kan få mängdrabatt hos tex elbutiken som säljer dem för 530. Han kan i och för sig ta hem dem direkt, vilket är bra. Stör mig bara på hans sätt att ge mig ett "specialpris" som uppenbarligen var samma pris som de säljs för i butik.
 
Kolla om han kan göra ett bättre pris/matcha det billigare istället så håller du relationen med elektrikern på en bra nivå. En nöjd och glad elektriker gör säkert ett bättre jobb än en som inte installerar sina "egna" grejor.
 
Det där är ju ett sådant där läge där man tvekar. En faktor till som du bör lägga in i kalkylen är garanti. Om elektrikern levererar så har du bara en part att "bråka" med om någon lampa pajar. Köper du materialet själv så är risken stor för att du får stå för arbetskostnaden själv vid garantifel (egentligen skall butiken stå för den också, men ipraktiken kan det vara en så lång och brant uppförsbacke att man tröttnar).

Och har du 50 ledlampor så är nog risken för en garantiskada inte helt försumbar.
 
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
Det finns dundermånga trådar gällande listpriser, kort sammanfattning (lite generalisering).
"Ingen" elektriker/VVSare/etc köper någonting för listpriset, listpriset finns bara till för att lura slutkunderna. Hantverkaren kan ge "bra" rabbat till slutkund, men hantverkaren tjänar ändå pengar på materialet.

En del hantverkare installerar inte material som kunden köper själva, medans en del höjer timmpriset om kunden köper materialet själv.

Kolla med din elektriker om han kan matcha nätbutikens pris.
Vad han tar för timmpris om du köper materialet själv.
Precis som hempularen skriver fundera på vad som händer vid en eventuell garantiåtgärd.

Prisskillnad 580-530=50 =>50*50=2500kr.
Om elektrikern tar samma timmpris (á 500kr) plus start/framkörning/etc á 250kr så äts förtjänsten upp utav en/två garantiåttaganden. För varje garantiåtgärd på kundinköpt material måste elektrikern åka ut till kund två gånger (koppla bort materialet, kund reklamerar materialet till handlaren, koppla in materialet).
 
Glenno83 skrev:
...
En nöjd och glad elektriker gör säkert ett bättre jobb än en som inte installerar sina "egna" grejor.
Så vilka risker tar man om man tillhandahåller egna armaturer menar du?

Riskerar man att elektrikern gör ett mindre bra jobb avseende att det blir korrekt och säkert installerat?
Eller riskerar man kanske bara att det inte blir lika snyggt eller funktionellt som det kunde ha blivit?
 
Jag kan säga att en smidig kund som inte "gnäller" för minsta lilla får betydligt bättre servicebemötande. Vi hantverkare är människor som precis alla andra.

Du kan göra det korrekt, och säkert. Men du kan också göra finliret, extra snyggt. Det är inte mindre korrekt för den sakens skull.

Om du känner att du har en god relation till din kund, så kanske du rekommenderar kunden någon vara som du vet är lika bra som den kunden "valt". En vara som Ahsell råkar ha som som kampanjvara just den veckan, med 40 % lägre pris. Men har du en dålig relation med kunden så får kunden vad den vill ha, och får inte mer än så veta.

Du kanske har lämnat en offert med installationstid inom 5 veckor. En kund som är trevlig, kanske får det lite snabbare utfört än den som "är jobbig". Det är inte "felaktigt". Men kanske skönt för dig som kund ?

Man kanske får ihop sin dag, fakturering. En smidig och trevlig kund, kanske slipper få 5.5 timme till 6 timmar, utan får en faktura på 5 timmar istället.

Att tro att en hantverkare inte är en människa, som uppskattar andra trevliga människor är väl ändå ganska naivt. Eller?

Precis som det är lika naivt att tro att morsan som jobbar inom vården, inte är extra tillmötesgående mot trevliga människor.

Glöm inte bort att personen i yrkeskläderna är en människa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 9 till
  • Laddar…
davidhell skrev:
Jag kan säga att en smidig kund som inte "gnäller" för minsta lilla får betydligt bättre servicebemötande. Vi hantverkare är människor som precis alla andra.

Du kan göra det korrekt, och säkert. Men du kan också göra finliret, extra snyggt. Det är inte mindre korrekt för den sakens skull.

Om du känner att du har en god relation till din kund, så kanske du rekommenderar kunden någon vara som du vet är lika bra som den kunden "valt". En vara som Ahsell råkar ha som som kampanjvara just den veckan, med 40 % lägre pris. Men har du en dålig relation med kunden så får kunden vad den vill ha, och får inte mer än så veta.

Du kanske har lämnat en offert med installationstid inom 5 veckor. En kund som är trevlig, kanske får det lite snabbare utfört än den som "är jobbig". Det är inte "felaktigt". Men kanske skönt för dig som kund ?

Man kanske får ihop sin dag, fakturering. En smidig och trevlig kund, kanske slipper få 5.5 timme till 6 timmar, utan får en faktura på 5 timmar istället.

Att tro att en hantverkare inte är en människa, som uppskattar andra trevliga människor är väl ändå ganska naivt. Eller?

Precis som det är lika naivt att tro att morsan som jobbar inom vården, inte är extra tillmötesgående mot trevliga människor.

Glöm inte bort att personen i yrkeskläderna är en människa.
Ojojoj! Du kommer få löpa gatlopp för det inlägget :)


Med det sagt håller jag med dig till fullo och ansluter mig vid galgen.
 
davidhell skrev:
..En kund som är trevlig...
...En smidig och trevlig kund...
...andra trevliga människor...
...inte är extra tillmötesgående mot trevliga människor...

hantverkare1 skrev:
Ojojoj! Du kommer få löpa gatlopp för det inlägget :)


Med det sagt håller jag med dig till fullo och ansluter mig vid galgen.
Jag säger egentligen inte emot, och faktiskt minns jag inte att jag någonsin har träffat och arbetat med "otrevliga" hantverkare.
Inte med otrevliga kunder heller faktiskt.

Men jag tycker det är märkligt att dessa diskussioner alltid slutar med att kunden skall betala för att hantverkaren skall vara "trevlig".
Och om kunden inte är "trevlig" skall han/hon straffas på alla möjliga sätt, från extra debiterad tid till sämre priser.

Kan inte hantverkaren vara en vettig människa ändå, utan att få extra betalt för det?
Eller har ni hantverkare så ömma tår, att ni måste ta ut varje motgång på de intet ont anande kunderna?

Sätt ett vettigt pris, gör ett bra jobb och fakturera justa priser så skall vi nog komma över ens.
Man skall väl inte behöva gulla med er för att få ett korrekt bemötande?

Eller betala extra för att bli väl bemötta?
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
davidhell skrev:
Jag kan säga att en smidig kund som inte "gnäller" för minsta lilla...
Jag har ingen aning om vilka krav ni har på kunderna för att de ska förtjäna epitetet smidiga...

Men vad gäller uppträdande och relationer människor emellan så är väl det en generell fråga i ett samhälle, inte bara mellan en elektriker och dennes kund?
Detta är nog så intressant men jag ser faktiskt inte vad det har med det här att göra.



Jag undrar varför en elektriker säkert gör ett bättre jobb om denne får sälja armaturerna själv än om det inte är "egna" grejor som ska installeras? Givetvis hos en smidig och trevlig kund.
Alltså, vad riskerar man för kvalitetsförsämringar i installationen om man köper dessa Hide-a-litearmaturer själv?


För det kan väl inte vara så att man också måste handla materiel för att förtjäna epitetet smidig? ;)
 
Redigerat:
davidhell skrev:
Jag kan säga att en smidig kund som inte "gnäller" för minsta lilla får betydligt bättre servicebemötande. Vi hantverkare är människor som precis alla andra.

Du kan göra det korrekt, och säkert. Men du kan också göra finliret, extra snyggt. Det är inte mindre korrekt för den sakens skull.

Om du känner att du har en god relation till din kund, så kanske du rekommenderar kunden någon vara som du vet är lika bra som den kunden "valt". En vara som Ahsell råkar ha som som kampanjvara just den veckan, med 40 % lägre pris. Men har du en dålig relation med kunden så får kunden vad den vill ha, och får inte mer än så veta.

Du kanske har lämnat en offert med installationstid inom 5 veckor. En kund som är trevlig, kanske får det lite snabbare utfört än den som "är jobbig". Det är inte "felaktigt". Men kanske skönt för dig som kund ?

Man kanske får ihop sin dag, fakturering. En smidig och trevlig kund, kanske slipper få 5.5 timme till 6 timmar, utan får en faktura på 5 timmar istället.

Att tro att en hantverkare inte är en människa, som uppskattar andra trevliga människor är väl ändå ganska naivt. Eller?

Precis som det är lika naivt att tro att morsan som jobbar inom vården, inte är extra tillmötesgående mot trevliga människor.

Glöm inte bort att personen i yrkeskläderna är en människa.
Jag håller med dig till viss del, men jag tycker inte att du har rätt i sak. Jag tar som en självklarhet att man ska ha respekt för sin hantverkare och vara trevlig. Men det är inte samma sak som att gå med på att betala ett högre pris än vad jag måste bara för att göra hantverkaren "glad". Ingen har sagt annat än att hantverkare också är människor. Jag förstår inte ens varför det kommer upp? Det här handlar inte om att vara otrevlig. Det handlar om att få ett rättvist pris. Jag anser mig inte vara snål, men jag ser ingen anledning att betala mer pengar till en elektriker än vad jag får betala ute i butik.
Sen när han drar igång sitt snack om att han normalt säljer dessa till kunder för 1100kr styck, men han kan fixa dem till mig för 580 kr. Och låter som att han gör mig värsta tjänsten. Sen efter 5 min googlande så hittar jag dem billigare i princip samtliga butiker.

Då hade jag uppskattat mer om han sagt att, om jag köper in dem åt dig så får du garanti av mig, jag byter ut lamporna m.m. m.m. Du kan säkert hitta dem lite billigare i butik, men då ger jag ingen garanti.
Bättre det än låtsas som att man får värsta kanonpriset och att man inte ska prata högt om det för att han får egentligen inte ge så mycket rabatt.

Ärlighet kommer man längst på. Jag hade uppskattat det mer och dessutom hade jag litat på honom mer då. Relationen mellan oss är fortfarande bra dock. Och om han nu inte gör finliret så snyggt som han kan bara för det så kommer jag vända mig någon annanstans nästa gång. Men det tror och hoppas jag inte kommer hända. Jag hoppas att han har lite yrkesstolthet.
 
  • Gilla
andeol och 1 till
  • Laddar…
Och till er andra. Han kunde matcha priset som jag fick i en annan butik. Så jag beställde allt av honom. Fick dock ett ännu bättre pris av en annan butik lite senare. Men då hade jag redan bestämt med elektrikern. Visst, han skulle inte beställa dem förens till nästa dag, men vi hade ändå kommit överens. Och jag är inte ute efter det billigaste priset, bara ett rättvist pris. Jag hoppas vi båda två blir nöjda.

Och för att svara på min egen fråga i trådstarten. Ja det går att få rabatt även på redan prispressade produkter vid större beställningar:)
Fick lite billigare än de listades för på nätet. Det bästa priset som jag tyvärr fick för sent var 10% på hela beställningen.
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Ojojoj! Du kommer få löpa gatlopp för det inlägget :)


Med det sagt håller jag med dig till fullo och ansluter mig vid galgen.
Ja vi är ju ett jävla pack vi hantverkare som gör det lilla extra för trevliga och snälla kunder
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Det kan även vara så att din elektriker tror att det var ett fint pris han gav dig, han ser ju vilken rabattsats han får hos grossisten och priset verkar bra och sälja till självkostnadspris vill han naturligtvis inte utan lägger på en viss procent.

Idag finns gott om näthandlare som utmanar elfirmornas priser, de är inriktade på handel, behöver kanske inte lika högt tillägg på alla grejer och har även konkurrens från utländska näthandlare, i vilket fall, priserna är många gånger bra och utbudet likaså. Stora kedjor som Jula, Bauhaus och liknande har även bra priser men inget vidare utbud jämfört med en elgrossist.

Att din elektriker sen menar att att han gett TS ett riktigt bra pris eller hur han uttryckte det var ju fel med facit i hand men ingenting säger att elektrikern visste detta men ett bra pris från dennes sida borde vara hans inköpspris med bara ett litet tillägg, vilket kanske var vad TS fick men beroende på firmastorlek, inköpsvolym och kontakter varierar rabattprocenten kraftigt, dels hos olika grossister och dels vilken genre av varor firman typiskt inhandlar.

Någon nämnde kampanjerna grossisterna brukar ha och det kan låta billigt men många gånger är det billigare att handla samma vara till ordinarie pris för en firma med bra rabattbrev.

Med detta vill jag bara ha sagt att det inte är säkert att din hantverkare försökte dra en vals angående priserna men ibland är det svårt att veta och jämföra de verkliga priserna, det står som regel inte ute i hyllorna utan man får ett kvitto där priset ibland framgår, ser att en massa procent dragits och tror det är billigt. Sen kan samma sak kosta betydligt mindre hos en annan grossist men det handlas i regel på en och samma för det mesta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.