roland53 skrev:
Och denna isolering "andas" ?
Annars bygger du in något i en stenvägg (som andas) som motverkar stenväggens egenskaper?
Ja, helt riktigt
 
Hålta skrev:
Ok, jag förstår din uppfattning även om jag inte delar den eller tror att den helt sann.
Det finns ingen anledning att ljuga som du antyder :thumbdown:

Däremot så blir var och en salig på sin tro. ;)

Du kan göra precis vilka "egna konstruktioner" i ditt eget hus du vill, men var medveten om att vid en försäljningssituation kan en framtida köpare hävda dolt fel om du utfört åtgärder som inte anses som fackmannamässigt eller vedertagen byggmetod för aktuellt byggnadsår.
Speciellt om "felet" är inbyggt i en vägg som inte en köpare normalt kan inspektera.:(
 
Jag har själv gått och lurat på detta (inför kommande projekt) och följande dokument ger förslag på olika lösningar.
http://www.kstr.lth.se/fileadmin/ks...derna_murade_smaahus_-_teknisk_utformning.pdf

Har jag inte missförstått texten helt så behövs ingen fingerspalt mellan tegel och lättklinker.
På sidan 32 är ett tvärsnitt på vägg som liknar den TS skall bygga.

Dokumentet i övrigt innehåller väldigt många bra bilder på olika konstruktioner, ex vid fönster, isolering m.m. Men jag är inte murare så jag vet inte om det är så man i praktiken gör.
 
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
pbengtsson skrev:
Jag har själv gått och lurat på detta (inför kommande projekt) och följande dokument ger förslag på olika lösningar.
[länk]
(y) mycket nyttig text, men bara en brasklapp . Pappret är daterat 2001/2002 dvs 12 år gammalt ;)
 
Och hur kommer åldern in roland53? Verkar som du tänker på den enstegstätade fasaden vilket är en helt annan fråga.
 
Det finns ju en handbok "mur 90" som ny verkar ha fått en ersättare i "Rätt murat och putsat", den senast upplagan verkar vara från 2012 och innehåller en hel del uppdateringar/rättningar från "mur 90".
http://butik.byggtjanst.se/bygglitt...tt-från-början---murat-och-putsat-pocket-2012

Teglet längst ut tillför kanske inte så mycket ur isoleringssynvinkel, speciellt inte då det är nedblött så att skippa fingerspalten för att ta bort drag tror jag inte spelar någon roll, snarare då att ta bort ett utrymme där insekter, smådjur kan husera är kanske ett argument.
 
Hålta skrev:
Och hur kommer åldern in roland53? Verkar som du tänker på den enstegstätade fasaden vilket är en helt annan fråga.
Just som pbengtsson antydde. Tiden går och erfarenheter och kunskaper förhoppningsvis gått åtminstone liite framåt ;)

Enstegstätade fasader har inte med ett ord antytts i denna tråd, men om det tråkiga ämnet finns ett flertal andra trådar att läsa :D
 
Redigerat:
Jag bygger just nu med Porotherm + fasadtegel. Ingen luftspalt, utrymmet fylls med C-bruk (har jag för mig det blir). Konstruktör på huset är Tomas Gustavsson som länkades lite högre upp. Hans kompetens är det nog inget större fel på(?). Hans hemsida verkar nere, men här är en cachad version:
http://web.archive.org/web/20140517161056/http://konstruktioner.se/
 
Kan bjuda på denna bild. Enda förändringen är att vi valde att flytta ut teglet från sockeln istället för att ha en jämn kant. Notera också grunden. Vill man göra det lite enklare för sig finns det färdiga F-element att köpa.

grund_och_mur.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grunden, här ser man den extra förstärkningen i botten och isoleringen:

grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murade block:

grund2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hålta (intressant alias) lyssna på roland53:s råd...
Rödgrunden gör inte lecaväggen vattenavvisande!
Leca iso-block är inte en vatten-/fukttät vägg - det går om inte annat in fukt i fogarna...
"Tätbruk" som de flesta färgade murbruk levereras som, har tillsats som gör det mer vattenavvisande men det är inte "tätt"
Mura med minst 20 mm luftspalt så ångrar du dig inte senare - Hålta ligger ju inte så långt från havet heller... :)
 
M
pbengtsson skrev:
Jag har själv gått och lurat på detta (inför kommande projekt) och följande dokument ger förslag på olika lösningar.
[länk]

Har jag inte missförstått texten helt så behövs ingen fingerspalt mellan tegel och lättklinker.
På sidan 32 är ett tvärsnitt på vägg som liknar den TS skall bygga.

Dokumentet i övrigt innehåller väldigt många bra bilder på olika konstruktioner, ex vid fönster, isolering m.m. Men jag är inte murare så jag vet inte om det är så man i praktiken gör.
Nu är ju konstruktionen på sida 32 i detta dokument ganska så annorlunda jämfört med TS vägg då det är 200 mm kapillärbrytande isoleringsmaterial med en fallplåt under som går vidare under fasadteglet. Detta dokument är inte relevant i sammanhanget.

Luftspalten behövs, låt den vara.
 
MaxPax skrev:
Nu är ju konstruktionen på sida 32 i detta dokument ganska så annorlunda jämfört med TS vägg då det är 200 mm kapillärbrytande isoleringsmaterial med en fallplåt under som går vidare under fasadteglet. Detta dokument är inte relevant i sammanhanget.

Luftspalten behövs, låt den vara.
Du har kanske rätt, men utveckla gärna dina påståenden, att säga att något är fel utan att förklara varför är inte så konstruktivt. Jag har själv ingen erfarenhet av dena typer av väggar, men är väldigt vetgirig. Hoppas du vill förklara mer.
 
M
inlägg #2 förklarar galant varför
 
Läste du hela dokumentet i min länk eller bara s32? För de tar också upp problem vid slagregn. Jag tycker inte #2 är helt förklarande, utan ett mer generellt råd. Pustar man lecan så bygger man ingen luftspalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.