Mikael_L
En s.k. tjänstemannaorgasm .. :D
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Men om Attefallshusen omfattas av samma krav (energikrav, vatten, avlopp mm) som vanliga hus kan man ju inte bygga en stor bastu/relax eller ett orangeri som jag funderat på... Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
rickard_89
  • Laddar…
Vilka krav som ställs beror ju på vilket användningsområde ditt attefallshus ska ha. Attefallshus är inte en ny typ av hus.
Ska du bygga en bostad gäller vissa krav, ska du bygga ett växthus gäller andra.
 
Vissa regler måste ju rimligen få lättnader.
Jag tänker på ex. avståndskraven för anpassning för rörelsehindrade i badrum.
 
Det har blivit lättnader för Attefallshus, se BBR 21 som träder i kraft 1:a juli. Energikraven blev mycket mindre ambitiösa (kanske lite väl mycket kan jag tycka). Besvarade min egen tråd här.
 
Se där ja, det var ju bra :)
 
Idag är den dagen vi alla väntat på. ÄNTLIGEN! :D
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Mikael_L
Började du bygga i morse? :D ;)
 
Nej, men jag hängde på låset till bygglovskontoret för att lämna in en bygganmälan :D.
Funderade ett tag på att gjort en grej av det och tältat utanför kommunhusets entré inatt,
 
  • Gilla
noone70 och 4 till
  • Laddar…
Hur är att måla om huset i en annan färg?

Tittar man på Boverkets hemsida
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-inte-behover-bygglov1/
Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.

Och på denna:
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2014/Far-jag-bygga-juni-2014.pdf
På sidan 6
Om byggnaden ligger i ett område med
detaljplan behöver du bygglov för att:
• ändra utseende på byggnaden genom
att till exempel måla om den i en annan färg,


Bägge länkarna kommer från Boverkets hemsida. Kan någon tyda texterna bättre än mig och förklara dom olika texterna.

Bägge texterna är dom nya reglerna, eller?!?
 
Snacka om schizofreni :p
 
Totteliten skrev:
Hur är att måla om huset i en annan färg?

Tittar man på Boverkets hemsida
[länk]
Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.

Och på denna:
[länk]
På sidan 6
Om byggnaden ligger i ett område med
detaljplan behöver du bygglov för att:
• ändra utseende på byggnaden genom
att till exempel måla om den i en annan färg,


Bägge länkarna kommer från Boverkets hemsida. Kan någon tyda texterna bättre än mig och förklara dom olika texterna.


Bägge texterna är dom nya reglerna, eller?!?
Men så svårt var det inte :)

Ganska tydligt så får du byta ut tex fasadbeklädnad så länge du sätter dit likadan igen. Byta takpannor så länga du lägger dit liknande. Dvs har du tex svarta betongpannor kan du lägga nya svarta betongpannor utan bygglov.

Du får alltså måla om huset om du målar i samma kulör utan något bygglov. Men om du vill byta kulör så krävs eventuellt bygglov.
 
Redigerat:
Läs heller texten i Plan- och bygglagen.

9 kap. 5 §: För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.
Första stycket gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att åtgärden kräver bygglov.
Förutom några få undantag (läs aktuell detaljplan) är min tolkning att du måste ha bygglov om du vill måla rött i ett område med bara vita hus, eller om du vill måla ditt vita hus svart (även om det finns många olika färger i området).
Däremot får du måla ditt röda hus blått utan bygglov (om inte alla hus i området är röda).
 
Hur går det med Attefallshusbyggandet? Någon som kommit till skott och kan berätta hur byggnadsnämnder resonerat och hur de prissatt bygganmälan?
Vi har ett nybyggt fritidshus (ej slutbesiktat än) på arrendetomt med områdesbestämmelser som säger "endast en huvudbyggnad på varje tomt, max 38 kvm och max 23 graders taklutning". Har fått dispens från strandskyddat för nybygget. Tomten är ca 450 kvm med tydliga gränser till sjön i söder, till en bäck i öster och två bussiga grannar i väster och norr. Vi hoppas på ett attefallshus på ca 20 kvm och ett inglasat uterum på 15 kvm som tillbyggnad men hur resonerar byggnadsnämnden?
 
Principen för attefallshusen går ju utanför DP, dock gäller strandskyddet som tidigare. Således behöver du väl troligen ytterligare dispens för både 25 och 15 kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.